2024-07-02, 22:32
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
En anekdot om Amerikanska rymdvarelsen NASA: nån gång på 80-talet så kom man på den geniala idén att detaljstyra astronauternas verksamhet ner till minutnivå. Så i 17 minuter skulle de jobba med projekt A, sen skulle de droppa allting och jobba med projekt B i 14 minuter och så vidare... givetvis gick det helt åt skogen, och astronauterna strejkade och påpekade det idiotiska i upplägget. Och när astronauterna fick friare tyglar så blev mer jobb gjort, och mer vetenskap producerad.

Hela poängen med minskad arbetstid är att man slipper sjukskrivningar, urbränningar och psykoser. Att en nyckelperson kan jobba på 35 timmar per vecka är bra mycket värt än att nyckelpersonen blir sjukskriven och är borta ett halvår.

Men tyvärr så fattar ju inte de nyliberala psykopaterna och MUF-mongona sådana mänskliga faktum. De ser människor som själlösa maskindelar som man bara kan slita ut och byta ut så fort de går sönder...

DÖD ÅT MUF!!!
Citera
2024-07-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BanarneWeise
Ja, då är det väldigt enkelt för dig att säga att man ska jobba sex dagar i veckan samtidigt som man går ner i lön - du har inget fysiskt jobb.
Jobba i vården i ett par månader, och du har ändrat åsikt till att jobba mindre för mer i lön. Kom ner från din höga häst.
Fast om man jobbade längre tid så skulle det inte vara så stressigt på jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Hela poängen med minskad arbetstid är att man slipper sjukskrivningar, urbränningar och psykoser. Att en nyckelperson kan jobba på 35 timmar per vecka är bra mycket värt än att nyckelpersonen blir sjukskriven och är borta ett halvår.
Borde man inte bli snabbare utbränd om man ska göra lika mycket på mindre tid?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2024-07-03 kl. 10:17.
Citera
2024-07-03, 10:00
Medlem
BanarneWeises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Fast om man jobbade mer så skulle det inte vara så stressigt på jobbet.

Borde man inte bli snabbare utbränd om man ska göra lika mycket på mindre arbetstid? Särskilt om det inte finns möjlighet till teknisk effektivisering. Som i vården t.ex.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din inkompetens.
Citera
2024-07-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BanarneWeise
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din inkompetens.
Mer tid = lugnare tempo
Senast redigerad av Ok-perfekt 2024-07-03 kl. 11:03.
Citera
2024-07-03, 13:45
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Mer tid = lugnare tempo

Smart tänkt. Om man jobbar 24 timmar per dygn kommer det bli ganska lugnt.
Citera
2024-07-03, 14:10
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Meningen är inte att locka nya utan att få de befintliga mer produktiva.

Jag arbetar sju dagar i veckan med ett löneuttag långt under ett sjukvårdsbiträde. Försöker få livet att gå runt på ett stort antal styrelsearvoden. Är investerare och fastighetsägare bla.

Har aldrig mobilen avstängd så man kan säga att jag arbetar dygnet runt även på golfbanan. Med affärer.

Djupt imponerande att en sån toppkraft och resurs som du verkar på flashback.
Ride on!
Mer arbete och mindre lön är givetvis rätt väg framåt med tanke på en alltmer tilltagande automatisering och arbeten som ersätts av AI-robotar.
Citera
2024-07-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Smart tänkt. Om man jobbar 24 timmar per dygn kommer det bli ganska lugnt.
Ja, det är en annan väg, åtminstone ett par dagar i veckan. Säg att man jobbar 2,5 dygn och är ledig 4,5. Det sparar en massa pendling, ökar beläggningen på arbetsplatserna, lugnar trafiksituationen i städerna och man får en lång sammanhållen ledighet. På 2,5 dygn borde man kunna klämma in 40 timmar lätt. 2,5 dygn är 60 timmar så man har 20 över för raster och sömn. Dessutom slipper man avbrott och kan ha fullt fokus på den samhällsviktiga uppgiften man utför.

För ett lägre tempo behöver man jobba längre. Men 80-90% är nog ganska nöjda med tempot så som det är. Det är några få som stressas över sin livssituation och skyller det på arbetet.

40 timmar är redan lite med historiska mått mätt. Det är nog snarare hur man jobbar och ffa lever inträngd i en skokartong på 5:e våningen i en steril förort någonstans - helt utan anknytning till sin position i världen och historien, ständigt i ett existentiellt sökande och upprepade hedonistiska försök att döva ensamhet och meningslöshet.
Citera
2024-07-03, 16:43
Medlem
Greker arbetar mest i hela Europa. Men jag tror
inte att de själva vill ha det så, det är vanliga
arbetaren och tjänstemän, som fått ta smällen för de ekonomiska kriser.
Citera
2024-07-03, 23:00
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Borde man inte bli snabbare utbränd om man ska göra lika mycket på mindre tid?

Nä, poängen med arbetstidsförkortning är att man ska kunna arbeta mer fokuserat under kortare tid, och sen få mer tid för återhämtning och vila.

Man kan helt enkelt inte arbeta fokuserat och kvalitativt hur länge som helst, efter ett tag är man helt enkelt för trött och ofokuserad för att göra ett bra jobb. Och då är det bara dumt och kontraproduktivt att man tvingas jobba kvar två timmar till, med kraftig ökad risk för fel och misstag.

Att korrigera ett fel tar mycket längre tid än om man gör rätt första gången, så det hade varit bättre om personen gått hem och gjort rätt nästa morgon, än ha gjort fel medan han/hon jobbade över.

Sen tycker jag verkligen att alla nyliberala snorungar borde läsa på lite om biologi och psykologi, och försöka fatta hur människor ute i verkligheten faktiskt fungerar!

Nyliberaler är som kommunister; bara att de bytt ut Marx mot Milton, Arbetarklassen mot Entreprenöööörerna och CheGuevara mot Musk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in