2024-03-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Kolla på Tooltips:
https://www.mrexcel.com/excel-tips/add-a-tooltip-to-any-cell-in-excel/

Tack!
Citera
2024-03-25, 13:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julin
Inte riktigt så jag hade tänkt mig. Utan mer att det kommer upp en anteckningstuta med text i så fort man klickar i en cell. Är du med på hur jag menar?

Finns det något sätt att dela bilder här? Har en bild som kanske förklarar mer än min text ;-)

Ok, du fick nog lösningen av Julin
Citera
2024-06-26, 06:51
Medlem
Hjälp excel visa användare/öppning av dokument

Hej finns det något sätt att lägga till när jag öppnar ett excel dokument så autofyller den in vilken användare som öppnat arket och när i en text ruta.
Citera
2024-06-26, 10:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no15y
Hej finns det något sätt att lägga till när jag öppnar ett excel dokument så autofyller den in vilken användare som öppnat arket och när i en text ruta.

Ja, du kan bygga ett VBA-makro. I ThisWorkbook kan du skapa följande kod:

Kod:
Private Sub Workbook_Open()

Range("A1").Value = "Användare: " & Application.UserName
    Range("A2").Value = "Tid och datum: " & Date & " " & Time

End Sub
Citera
2024-07-02, 21:16
Medlem
Excel-mall - Lyftplan / Betalplan - Byggbranchen

Har googlat så fingrarna brinner. Jag försöker hitta en excelmall för betalplaner (vanligt i byggbranchen).

Jag har skapat en egen i Excel som är 100% klar men där jag tyvärr inte får ihop formlerna eller hur
jag ens ska göra beräkningarna. Att använda hjärnan och köra simpel matematik är lätt. Men att få excel att göra som man vill är en annan femma.

Men sen slog det mig:
Det finns tusentals bygg- och installationsföretag i Sverige. Var får alla tag i mallar för dessa lyftplaner?

Varför jag inte lyckas skapa en är för att matematiken är lite halvkrånglig att få in i excel för en dödlig som mig.
Citera
2024-07-02, 21:22
Medlem
Enterprises avatar
Vari ligger det knepiga? Berätta!
Citera
2024-07-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vari ligger det knepiga? Berätta!
Okej ska försöka.
I en byggentreprenad så är det oftast så att man har en kontraktsumma. Men man vill gärna inte agera bank utan då delfakturerar (gör ett lyft) man. På varje lyft (på varje faktura) så håller man inne 10% av varje lyft tills summan är 5% av den totala kontraktsumman är uppnåd. Och det beloppet får man hålla inne tills godkänd entreprenad har erhållits (som en säkerhet).

Jag ska försöka förklara enkelt nedan:

Kontraktsumma: 100 000 kr
Innehållet belopp av totalsumman 5% av kontraktsumma (5% av 100 000 = 5000 kr)
Innehållet per lyft: 10%

Lyft 1: 40 000 kr
Innehållet belopp: 10% = 4000 kr
Fakturabelopp: 36 000 kr

Lyft 2: 40 000 kr
Innehållet belopp: 10% = 4000 kr (Men nej.. för det finns bara 1000 kr kvar att innehålla). Så då blir det överbliven del = 1000 kr
Fakturabelopp: 39 000kr

Lyft 3: 25 000 kr
Innehållet belopp: Inget kvar. Däremot ska 5% av totala kontraktsumma innehållas tills godkänd entreprenad erhållits. = 5000 kr
Fakturabelopp: 20 000 kr

"Slutfaktura": 5000 kr

Nu måste alltså varje enskild cell förstå att innehållet belopp är uppnåt/inte uppnåt och göra en beräkning utifrån det.

EDIT: Förtydligade lite.
Senast redigerad av zillio 2024-07-02 kl. 21:42.
Citera
2024-07-02, 21:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zillio
Okej ska försöka.
I en byggentreprenad så är det oftast så att man har en kontraktsumma. Men man vill gärna inte agera bank utan då delfakturerar (gör ett lyft) man. På varje lyft (på varje faktura) så håller man inne 10% av varje lyft tills summan är 5% av den totala kontraktsumman är uppnåd. Och det beloppet får man hålla inne tills godkänd entreprenad har erhållits (som en säkerhet).

Jag ska försöka förklara enkelt nedan:

Kontraktsumma: 100 000 kr
Innehållet belopp av totalsumman 5% av kontraktsumma (5% av 100 000 = 5000 kr)
Innehållet per lyft: 10%

Lyft 1: 40 000 kr
Innehållet belopp: 10% = 4000 kr
Fakturabelopp: 36 000 kr

Lyft 2: 40 000 kr
Innehållet belopp: 10% = 4000 kr (Men nej.. för det finns bara 1000 kr kvar att innehålla). Så då blir det överbliven del = 1000 kr
Fakturabelopp: 39 000kr

Lyft 3: 25 000 kr
Innehållet belopp: Inget kvar. Däremot ska 5% av totala kontraktsumma innehållas tills godkänd entreprenad erhållits. = 5000 kr
Fakturabelopp: 20 000 kr

"Slutfaktura": 5000 kr

Nu måste alltså varje enskild cell förstå att innehållet belopp är uppnåt/inte uppnåt och göra en beräkning utifrån det.

EDIT: Förtydligade lite.
Tack. Visst är det så att lyften bestäms godtyckligt (inget fast belopp) men att innehållandet uträknas matematiskt?
Citera
2024-07-02, 21:56
Medlem
Citat:
Tack. Visst är det så att lyften bestäms godtyckligt (inget fast belopp) men att innehållandet uträknas matematiskt?

Exakt så. Lyftet bestäms utifrån hur man tror att man presterar (beroende på hur dyrt material och mängder man satt upp) och antalet arbetade timmar.

Men innehållet belopp blir på det bestämda beloppet.
Citera
2024-07-02, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Exakt så. Lyftet bestäms utifrån hur man tror att man presterar (beroende på hur dyrt material och mängder man satt upp) och antalet arbetade timmar.

Men innehållet belopp blir på det bestämda beloppet.
Typ så här?

https://ethercalc.net/jdnhzi4ftfj8

Bild:
https://ibb.co/Hh7qH2b
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-02 kl. 22:24.
Citera
2024-07-02, 22:52
Medlem
Citat:
Typ så här?

https://ethercalc.net/jdnhzi4ftfj8

Bild:
https://ibb.co/Hh7qH2b
Hmm. Ja jag tror att det är exakt så. Bara att min ser lite annorlunda ut.
Du är lite av ett geni

Men jag förstår inte formlerna riktigt för att överföra till min mall.
Vad gör t.ex:
Kod:
=min(c8,d$3-f7)

Eller du kanske t.o.m kan ta min mall och försöka få ihop den?
Citera
2024-07-02, 22:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad gör t.ex:
Kod:
=min(c8,d$3-f7)
Bra att du frågar, den formeln ser lite annorlunda ut i Svenska Excel också.
Funktionen min() väljer ut det minsta av talen som det får till sig (inom parenteserna).
Det som formeln (som du hämtade från D8) gör är därför att ta ut det minsta talet mellan
A) 10 % av lyftet (som är c8 i exemplet), detta ändras rad för rad; och
B) Mellanskillnaden mellan d3 (5 % av kontraktssumman) och den ackumulerade innehållna summan (f7 i exempet).

Det innebär att när ackumulerade summan börjar närma sig taket så blir den mindre och sedan noll.

I Svenska excel använder man semikolon istället för komma så funktionen i D8 hade sett ut som:
Kod:
=min(c8;d$3-f7)

Anledningen till att det finns dollartecken här och var är att du kan kopiera hela raden när du ska göra ett nytt lyft, behöver inte skriva in formlerna manuellt
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-02 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in