2024-03-07, 14:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Referensfilen är ju dock öppen - så jag händer inte riktigt med - ett macro är väl nästa väg att attackera problemet på, lite för rookie där bara känner jag..

Ursäkta sent svar. Hur har det gått?
Citera
2024-03-09, 19:19
Medlem
Fråga.

Jag har en Excel fil.
Där jag gjort en datakälla koppling. Mot webb adress.
När jag hämtar in detta så kan jag välja mellan period, week, Day, osv.

Jag vill ha det i week. Så antal samtal per vecka presenteras.
Allt ser bra ut när jag väl gör detta. Men låt oss säga att jag fixat detta i mitten av vecka 9. Får med all data från v1. Osv. I en pivotabell osv.

Men när vecka 10 sen börjar och jag
Väljer att uppdatera data.

Så ändrar den allt från week till något helt annat.

Är det jag som gör något fel eller det är datakällan som inte är som den skall ?

Det är en rapport jag har i ett system. Som hämtar telefoni statistik i rapporten har jag möjlighet att göra en Excel connector.
Rapporten i sig ser alltid korrekt ut.
Citera
2024-03-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ursäkta sent svar. Hur har det gått?

Samma här - har gett upp.. referensfilen är öppen och provat att länka efter konstens alla regler så jag kastar in handduken och accepterar mina tillkortakommanden genom att hårdknacka en gång i veckan. 3,5 minut/vecka av mitt liv som jag aldrig får tillbaka
Citera
2024-03-11, 16:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Samma här - har gett upp.. referensfilen är öppen och provat att länka efter konstens alla regler så jag kastar in handduken och accepterar mina tillkortakommanden genom att hårdknacka en gång i veckan. 3,5 minut/vecka av mitt liv som jag aldrig får tillbaka

Har du dock provat att använda INDIREKT() inuti själva LETARAD(), där filnamnet omsluts av klamrar (dvs. [])?

Dvs. följande kod:
=OMFEL(LETARAD(A6;[FilB.xlsx]Blad1!$A:$D;3;0);0)

Skulle då skrivas om till:
=OMFEL(LETARAD(A6;INDIREKT("["&A1&"]Blad1!$A:$D");3;0);0)

...givet att "FilB.xlsx" (sökvägen) är inskriven i A1.
Citera
2024-03-11, 17:58
Medlem
HubertOlssons avatar
Vad pivottables och vad används det för? Kan någon ge ett simpelt exempel när det kan användas? Vad betyder pivot?
Citera
2024-03-11, 18:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Vad pivottables och vad används det för? Kan någon ge ett simpelt exempel när det kan användas? Vad betyder pivot?
En pivottabell är smidig när du har en större mängd data som du vill vrida och vända på (pivot betyder just att snurra).

Låt oss säga att du har försäljningsdata per order, slänger du in den i en pivottabell kan du få tabellen att visa dina kunder i storleksordning eller kanske välja bara en produkt, ordna listan efter säljare och så vidare. Vill du ha in ny data behöver du bara klistra in den där du har källan till din pivottabell och uppdatera.
Citera
2024-03-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson

Pivottabellen gör om från en lång lista till en tvådimensionell matris eller tabell, dvs som har både många kolumner och många rader. Exempelvis kan högskolelärare få ut en lång lista ur Ladok (där alla studenters betyg lagras) med resultatuppfyllnad för alla kurser och studenter i en specifik årskurs på ett specifikt utbildningsprogram. Listan är svåröverskådlig. Med funktionen pivottabell i Excel kan läraren då göra om listan till en matris eller tabell så att varje kurs blir en kolumn och varje student en rad, och så ser man enklare vilka studenter som klarat vilka kurser. Genom att beräkna radsumman ser man hur många kurser (eller poäng) varje student har klarat, och kolumnsumman hur många som klarat varje kurs.
Citera
2024-03-25, 13:04
Medlem
Excel, infoga automatisk kommentar i varje cell.

Jag sitter och blir inte klok på detta.

Jag har hand om en lista på jobbet. I ena kolumnen vill jag att det ska komma upp en automatisk kommentar i varje cell när man trycker i någon av cellerna.
Att när man bara trycker i en cell i repsektive kolumn, så ska det komma upp en ruta där det står t.ex. "OBS, glöm ej att markera"

Hur tusan går jag tillväga, jag hittar ingenstans hur man kan göra detta. Ska tilläggas att jag är lite mer av en nybörjare på Excel, men har ändå hyffsad koll.
Citera
2024-03-25, 13:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julin
Jag sitter och blir inte klok på detta.

Jag har hand om en lista på jobbet. I ena kolumnen vill jag att det ska komma upp en automatisk kommentar i varje cell när man trycker i någon av cellerna.
Att när man bara trycker i en cell i repsektive kolumn, så ska det komma upp en ruta där det står t.ex. "OBS, glöm ej att markera"

Hur tusan går jag tillväga, jag hittar ingenstans hur man kan göra detta. Ska tilläggas att jag är lite mer av en nybörjare på Excel, men har ändå hyffsad koll.

Anteckning?
Granska>Anteckningar
Citera
2024-03-25, 13:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Anteckning?
Granska>Anteckningar

Tryck Alt + F11 för att öppna VBA-editorn.

Gå till "Infoga" > "Modul" för att skapa en ny VBA-modul.

Kopiera och klistra in följande VBA-kod i modulen:
Kod:
Sub InfogaAnteckningIMarkering()
    Dim cell As Range
    Dim anteckningText As String
    anteckningText = InputBox("Ange texten för anteckningen:", "Infoga Anteckning")

If anteckningText <> "" Then
        For Each cell In Selection
            cell.ClearComments ' Tar bort befintliga kommentarer
            cell.AddComment Text:=anteckningText
        Next cell
    End If
End Sub
Markera de celler du vill skapa anteckning för.

Gå tillbaka till VBA-modulen och Tryck F5 för att köra skriptet. En dialogruta kommer att dyka upp där du kan skriva in texten för din anteckning. Kör skriptet.
Citera
2024-03-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tryck Alt + F11 för att öppna VBA-editorn.

Gå till "Infoga" > "Modul" för att skapa en ny VBA-modul.

Kopiera och klistra in följande VBA-kod i modulen:
Kod:
Sub InfogaAnteckningIMarkering()
    Dim cell As Range
    Dim anteckningText As String
    anteckningText = InputBox("Ange texten för anteckningen:", "Infoga Anteckning")

If anteckningText <> "" Then
        For Each cell In Selection
            cell.ClearComments ' Tar bort befintliga kommentarer
            cell.AddComment Text:=anteckningText
        Next cell
    End If
End Sub
Markera de celler du vill skapa anteckning för.

Gå tillbaka till VBA-modulen och Tryck F5 för att köra skriptet. En dialogruta kommer att dyka upp där du kan skriva in texten för din anteckning. Kör skriptet.

Inte riktigt så jag hade tänkt mig. Utan mer att det kommer upp en anteckningstuta med text i så fort man klickar i en cell. Är du med på hur jag menar?

Finns det något sätt att dela bilder här? Har en bild som kanske förklarar mer än min text ;-)
Citera
2024-03-25, 13:33
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Kolla på Tooltips:
https://www.mrexcel.com/excel-tips/add-a-tooltip-to-any-cell-in-excel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem