2024-07-02, 10:07
Medlem
Skulle vara väldigt intressant att ta del av åtalet, gissar att det är svårt. Men normala svenska snubbar lär sig inte persiska bara sådär och åker runt i gränsområden x flera. Sedan påstår han att han bara åkt dit med vänner för att se sevärdheter. Vart tog dem vännerna vägen sen, varför hör man inget om dem? Varför åker han som diplomat runt i gränsområden i Israel när han om någon vet konsekvenserna av det? Jag som privatperson vet liksom att man inte kan åka mellan Israel och Iran utan att få problem, han har en speciell utbildning inom detta och jobbar som diplomat. Dessutom är han homosexuell och vet hur iranska regeringen hanterar detta. Han är definitivt inte oskyldig till någonting.
Citera
2024-07-02, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Han är definitivt inte oskyldig till någonting.

Våra gubbar är per definition alltid oskyldiga. Deras gubbar är per definition alltid skyldiga.

Vårt oklanderliga rättssystem har på ett oklandelrigt vis fängslat en av deras gubbar fär folkrättsbrott i annat land. Deras auktoritära system ägnar sig åt gisslandiplomati och har fängslat våra oskyldiga gubbar.

Vi ägnar oss åt signalspaning. De spionerar.

Våra statsmedier är fria. Deras medier är regimkontrollerade.
Citera
2024-07-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Skulle vara väldigt intressant att ta del av åtalet, gissar att det är svårt. Men normala svenska snubbar lär sig inte persiska bara sådär och åker runt i gränsområden x flera. Sedan påstår han att han bara åkt dit med vänner för att se sevärdheter. Vart tog dem vännerna vägen sen, varför hör man inget om dem? Varför åker han som diplomat runt i gränsområden i Israel när han om någon vet konsekvenserna av det? Jag som privatperson vet liksom att man inte kan åka mellan Israel och Iran utan att få problem, han har en speciell utbildning inom detta och jobbar som diplomat. Dessutom är han homosexuell och vet hur iranska regeringen hanterar detta. Han är definitivt inte oskyldig till någonting.

Det närmaste man kan komma en officiell iransk framställan av Floderus fall finns här, från Irans stats-ägda nyhetsbyrå IRNA:

https://en.irna.ir/news/85333356/Who...Zionist-regime

Det är en fascinerande odyssé av konspirationsteorier, framför allt baserade på att Sverige inte är ett oberoende land utan ett land som kontrolleras av Israel via "den judiska familjen Wallenberg". Den svenska regeringen är "en fasad för sionistregimen". Sverige som land bedriver också en "organiserad attack mot muslimer genom ett långsiktigt program".
Citera
2024-07-02, 18:23
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Givetvis skulle svensken vara en jävla bög! Vad annars?

Det måste finnas något gift i Sveriges dricksvatten som gör halva befolkningen till bögar!!

Nu är han hemma igen. Tack och lov, då kan han fortsätta suga kuk!!

Eftersom vi lever i Sverige måste vi respektera att homosexualitet är lagligt här och att alla har samma rättigheter.

Det jag inte vill är att han och fästmannen (snart mannen) blir något nytt riksbögpar ā la Gardell & Levengood/Lerin & Junior och dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang...Halv 8 hos mig, Sveriges Mästerkock VIP och kändisveckan i Postkodmiljonären. Jag ber en stilla bön att JF inte utnyttjar sitt kändissskap till att skriva en bok om sitt förhållande och kampen för sin kärlek. Han är känd för att ha suttit i iranskt fängelse, inget annat. Men jag fick lite konstiga vibbar när jag såg TV 4-nyheterna...det känns inte som de två vore främmande för att använda JF:s nyvunna kändisskap för att lobba i gayfrågor. På flygplatsen när det var fullt med kameror där gick han ner på knä och friade. Jag slår vad om att TV kommer att filma vigseln, kanske blir det till och med Birgitta Ed som vigselförrättare och statsministern som särskild gäst så att han kan plocka lite gratispoäng hos allmänheten...ja, något i stil med E-Types och Melindas bröllop.
Senast redigerad av PrincessAnne 2024-07-02 kl. 18:38.
Citera
2024-07-02, 18:27
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernCross
Ja eller sill och snubbe.
Citera
2024-07-02, 19:09
Medlem
Svenska regeringen ansåg nog att det var bäst att hjälpa spionen hem innan han avslöjat sitt uppdrag? Annars låter det som en ganska knepig deal att byta, en i Sverige, dömd massmördare mot en backpacker.
Citera
2024-07-02, 19:46
Medlem
Kan någon förklara varför Floderus åkte fast?
Vad säger de iranska myndigheterna om detta?
Citera
2024-07-02, 19:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Spion
Bög
Israel
Citera
2024-07-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Som jag förstått det var det justitieminister Strömmer som rent formellt benådade Noury.

Nej alla beslut i regeringen tas kollektivt. MEN Justitieministerns ord* (nåde-enheten) väger mycket i diskussionen. Statsministern och utrikesministerns ord väger också tungt. Dessutom väger de andra partiledarna i regeringen mycket. Frågan är om SD och Soc dem partiledare har varit informerade. Troligen så är det så. Då man inte vill ha bråk efteråt. Alla andra politiker räknas inte.

Troligen gav regeringen i sin helhet OK till Statsministern och Justitieministern under torsdagens regeringssammanträde att ge klartecken till benådningen när svenskarna hade landat i Oman.

*Nåde-enheten på justitiedep bereder nådeärenden. J-ministern lägger fram ärendet för regeringen. Det är nog mycket sällsynt att regeringen går emot vad tjänstemännen har kommit fram till. Undantag kan nog vara just ärenden som är utrikespolitiskt känsliga.
Citera
2024-07-02, 19:58
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javylensadvokat
Helt uppenbart att Flodeus är en spion.
Familjen är även dem väl medvetna om det, vilket ett tränat öga kan se i reportaget som visades tidigare.

Massmedia påstår att anklagelserna är tagna från ingenstans, men ingen rapporterar om bevisningen som den iranska åklagaren lägger framt(går att googla sig fram efter mycket letande)

Johan Flodeus är en svensk medborgare som talar flytande persiska. Han har besökt den israeliska ambassaden, rest till Iran och därefter förflyttat sig till de farliga gränsområdena och där blir han
gripen. Finns ingen som gör utflykter i dessa områden som Johan befann sig i när dem grep han.
Jag har aldrig riktigt förstått vilka hans arbetsuppgifter inom EU är. Jag trodde först att han gripits när han var i Iran i tjänsten, men tydligen var han där på semester vilket låter minst sagt konstigt...ingen vettig människa semestrar väl där med tanke på regimen?! Tänker man på hans läggning blir det ännu konstigare...att skicka puss och kram-sms räcker väl där för att bli fängslad och torterad. Varför en svensk gayperson frivilligt åker till det landet övergår mitt förstånd.

Det här måste vara hans uppsats...undrar om han läste något mer eller om han gjort diplomatkarriär med en C-uppsats i statsvetenskap..?

https://www.uppsatser.se/uppsats/d64c983ca7/
Citera
2024-07-02, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538

Floderus, anställd vid Europeiska avdelningen för yttre åtgärder (EU:s "utrikesdepartement") med ansvar för säkerhetspolitiska frågor för EU:s räkning (INTCEN), greps på flygplatsen i Tehran när han "var på semester" för att "besöka en vän", enligt statsmedier.

Floderus tjänstgjorde som tolk i försvaret, med persisika (dari) som speicalitet. Han studerade sedermera persiska i Tehran. Praktik för färdigheterna fick han som MR-jesuit för EU:s räkning i att handha afghanska flyktingar.
Citera
2024-07-02, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Floderus, anställd vid Europeiska avdelningen för yttre åtgärder (EU:s "utrikesdepartement") med ansvar för säkerhetspolitiska frågor för EU:s räkning (INTCEN), greps på flygplatsen i Tehran när han "var på semester" för att "besöka en vän", enligt statsmedier.

Floderus tjänstgjorde som tolk i försvaret, med persisika (dari) som speicalitet. Han studerade sedermera persiska i Tehran. Praktik för färdigheterna fick han som MR-jesuit för EU:s räkning i att handha afghanska flyktingar.

Misstanken stämde haha han går igång på petita afghaner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in