2024-07-02, 10:14
Medlem
Running_mans avatar
Har hört en reklam på Spotify från Postnord där en kvinnlig röst frågar någonting "har du tröttnat på din sambos prylar?" följt med uppmaningen att sälja dennes saker på nätet.

Enligt Lawlines hemsida:
Citat:
Sälja någon annans saker

Den som tar något från en annan person med avsikt att behålla det och orsakar skada för den egentliga ägaren kan dömas för stöld. Stöld kan straffas med böter eller fängelse i upp till två år. (8 kap. 1 § brottsbalken)
. . .
Den som tar befattning med något som är stulet och sedan försvårar återställandet av saken till dess egentliga ägare kan dömas för häleri. Häleri kan straffas med fängelse i upp till två år. (9 kap. 6 § brottsbalken)

Vad tycker ni om detta? Att självaste Postnord uppmanar till stöld och häleri och sen påminner en om att stöldgodset går att spåra via Postnords spårningstjänst?
Citera
2024-07-02, 10:24
Avslutad
Vad fan är detta? Varför uppmanar PostNord till detta? Kunde förstått om Tradera eller Blocket gjorde något då deras funktion ju är att uppmana till sälj och andrahandsmarknad för varor.

Borde definitivt anmälas någonstans, kollade upp om det går till Granskningsnämnden men är osäker på om Spotify räknas som radio.
Citera
2024-07-02, 10:25
Medlem
BanarneWeises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har hört en reklam på Spotify från Postnord där en kvinnlig röst frågar någonting "har du tröttnat på din sambos prylar?" följt med uppmaningen att sälja dennes saker på nätet.

Enligt Lawlines hemsida:

Vad tycker ni om detta? Att självaste Postnord uppmanar till stöld och häleri och sen påminner en om att stöldgodset går att spåra via Postnords spårningstjänst?

Men herregud! Det är ett skämt. Låt folk skämta och använda ironi.
Det är inte en uppmaning till att begå brott.
Citera
2024-07-02, 10:27
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:

Fast vi har ju sambolagen som fastslår att bostad och bohag ska delas lika mellan parterna, så kanske är man i sin fulla rätt att sälja sin partners prylar?

Jag är ingen jurist, dock. Men Postnord har säkert koll på det där
Citera
2024-07-02, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BanarneWeise
Men herregud! Det är ett skämt. Låt folk skämta!!
Reklam har spårat ur väldigt mycket senaste halvåret, märks att massa 90-talister fått fäste i organisationerna.

Ena stunden ska Max Hamburgare göra narr av McDonald's genom att blurra deras hamburgare.

McDonald's marknadsför sig själva som "Donken".

Valmyndigheten gör en reklam där de leker med åhöraren att de viskar från olika håll att rösta i EU-valet.

Börjar faktiskt bli lite förbannad på att TikTok-generationen ska få förstöra viktiga budskap och ideal.
Citera
2024-07-02, 11:02
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ena stunden ska Max Hamburgare göra narr av McDonald's genom att blurra deras hamburgare.

Valmyndigheten gör en reklam där de leker med åhöraren att de viskar från olika håll att rösta i EU-valet.

Och vad exakt är problematiskt med exemplen du tar upp?

Citat:
Börjar faktiskt bli lite förbannad på att TikTok-generationen ska få förstöra viktiga budskap och ideal.

Max Hamburgare och McDonalds = viktiga budskap och ideal?
Citera
2024-07-02, 11:09
Medlem
BanarneWeises avatar
Citat:
Reklam har spårat ur väldigt mycket senaste halvåret, märks att massa 90-talister fått fäste i organisationerna.

Jag ser aldrig på TV med reklam. Så jag kan inte uttala mig om det. Men du kan säkert ha rätt.
Citera
2024-07-02, 11:27
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:

Enligt Lawlines hemsida:

Jag tycker postnord ska bli av med tillstånden. Det bör skapas en ny post myndighet. Men sveriges ledning är för inkompetenta för att lyckas upprätthålla standarden så dom säljer ut ansvaret till idioter. Helst vill postnord att man mailar istället men dom ska ändå ha mer pengar. Och härvan när vi stod för postnord förluster i Danmark. Jävla pissföretag. Samma sak med mathandlarna. Korrupta jävla tjuvar.
Citera
2024-07-02, 11:35
Medlem
franges avatar
Jag har hört den reklamen på radion och reagerade på samma sätt som TS, att det kan väl knappast vara lagligt att stjäla och sälja sin sambos grejer?

Jämför med hur reaktionerna hade blivit om det var tvärt om - en karl i reklamen som beslutade sig för att sälja frugans fina märkes-skor och dyra sminkprodukter "för hon har ju ändå så mycket och jag behöver plats för mina fiskegrejer"... Tror att det hade tagit hus i helvete i massmedia då
Citera
2024-07-02, 12:36
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Fast vi har ju sambolagen som fastslår att bostad och bohag ska delas lika mellan parterna, så kanske är man i sin fulla rätt att sälja sin partners prylar?

Jag är ingen jurist, dock. Men Postnord har säkert koll på det där
Nä, du va ingen jurist för sådär fungerar det inte, såklart haha

Reagerade på reklamen jag med, men aa.
Citera
2024-07-02, 12:46
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Nä, du va ingen jurist för sådär fungerar det inte, såklart haha

Reagerade på reklamen jag med, men aa.

Haha, aa, men typ exakt. Asså ba. men aaaaaaaaaa

You take forever to say nothing - Homer Simpson

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/samboforhallande/

Båda behöver gå med på att sälja, men alla som inte är snöflingor eller med en IQ över 85 förstår att reklamen är menad som ett skämt.
Citera
2024-07-02, 12:57
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Annemarie Gardshol vill få in mer pengar i verksamheten. Stackarn har en lön på bara en miljon kronor i månaden…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in