2024-03-17, 12:12
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Till stor del är väl detta ett tonårsfenomen?

Det finns ju knappast nån som är vuxen som håller på och hävdar sig efter vilken stad man kommer ifrån, det är ju nåt som man gjorde eventuellt när man var 17 och gick på fotbollsmatch.

Plus så flyttar alla runt så jäkla mycket nuförtiden, på min arbetsplats tror jag andelen ”riktiga” stockholmare är under 50%.

Ja, det är nog främst yngre som håller på så, men kan garantera att det finns äldre som har samma behov av att hävda sig.
Citera
2024-03-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Jag är från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är Stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar, göteborgare, norrlännigar osv. Förutom att man pratar så fult i södra
Sverige.
Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Jag har märkt att på nyheterna osv så är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade? För att de andra inte får vara med? Det är som i skolan på gympalektionerna, de sämsta blir valda sist och ingen lägger märke till dem. De sämsta i det här fallet mostvarar resten utav Sverige. Är avundsjuka det enkla svaret?

Quite a few people in the Swedish rural areas and small towns who were explaining to me that Stockholm residents are nothing but arrogant.
Such place-based resentment is not limited to Sweden, though. You'll find it anywhere in the world. It's probably activated whenever people who live in a certain place suspect that the ones who live in another place are unfairly advantaged: they get more media attention, earn more, have better access to services, etc.
Citera
2024-03-29, 12:52
Medlem
ingen hatar stockholmare... dom hatar sig själva
Citera
2024-06-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingrossw
ingen hatar stockholmare... dom hatar sig själva
Så sant som det sagt, nästan som att gå att leta efter mobilen när man redan håller den i handen
Citera
2024-06-30, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
De är nog bara avundsjuka på vårt SL och speciellt på våra pendeltåg.

De är avundsjuka för att vi har så mycket turister som vill se vår fina stad.

Citera
2024-07-02, 00:27
Medlem
Det finns nog inte många som hatar stockholmare. Tror det handlar mer om ett förakt och en förvåning hur hjärntvättad en befolkning kan bli. Många är även förbannade på att 08 har förstört vårt land genom deras röstande i valen.

Det finns dock en del fördelar med stockholmare och det är att man ibland kan få sig ett gott skratt. Idag träffade jag på ett par som snackade om ekologisk barnmat och såg en 08 gå in i en matbutik med morgonrock som köpte ett sexpack öl. Han började dricka så fort han kom utanför butiken. Jag tror inte svensken som i grunden är en landsbygdsmänniska klarar av att bo i en så stor stad som Stockholm. Konsekvenserna blir bland annat stockholmssyndrom och en enorm mängd neuroleptika.
Citera
2024-07-03, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det finns nog inte många som hatar stockholmare. Tror det handlar mer om ett förakt och en förvåning hur hjärntvättad en befolkning kan bli. Många är även förbannade på att 08 har förstört vårt land genom deras röstande i valen.

Det finns dock en del fördelar med stockholmare och det är att man ibland kan få sig ett gott skratt. Idag träffade jag på ett par som snackade om ekologisk barnmat och såg en 08 gå in i en matbutik med morgonrock som köpte ett sexpack öl. Han började dricka så fort han kom utanför butiken. Jag tror inte svensken som i grunden är en landsbygdsmänniska klarar av att bo i en så stor stad som Stockholm. Konsekvenserna blir bland annat stockholmssyndrom och en enorm mängd neuroleptika.
Håller med. Våra gener är inte anpassade för att bo i folktäthet. Hade helst bott i en riktig WT-håla faktiskt. Är uppvuxen i innerstan och skulle inte tacka ja till att bo där igen
Citera
2024-07-09, 17:28
Bannlyst
En kompis och jag var i Fiskebäckskil förra sommaren. Där var två personer som betedde sig på ett sätt som i princip bara stockholmare gör. Den förste var en man på mellan 70 och 80, som cyklade bakom vår bil när vi körde långsamt genom de smala gatorna i byn. Gubbdjäveln plingade på ringklockan för att han ville cykla om, uppenbart för att han tyckte att vi körde så långsamt att vi försenade vad han nu skulle göra som var så viktigt. Den andra var en kärring på kanske 60. Jag hade för mig att man kunde köra genom småbåtshamnen, men jag var inte helt säker, så vi frågade kärringen, som då på riktigt dryg stockholmska svarade att det kunde man inte. Vi litade förstås inte på det, och mycket riktigt så var det genomfart.

En person som med bred marginal är ålderspensionär men ändå så stressad eller uppfattar sig som så viktig att han anser att han måste köra om en bil med sin cykel kan knappast vara annat än stockholmare, och en bohusläning skulle aldrig ljuga om huruvida det var genomfart eller ej, medan det är typiskt för stockholmare, som tror att de äger alla ställen som de förpestar med sin närvaro.
Citera
2024-07-16, 00:34
Avslutad
Hatar inte stockholmare när de håller sig i Stockholm. Däremot hatar jag de som kommer upp hit till Norrland för att bo eller semestra. Posers allihopa. Köper svindyra friluftsgrejer och tror att de är coolast i världen. Kanske lägger upp en bild på Instagram med hashtagen #livetinorr. Kommer fram och skryter om deras fjällvandring till oss som är uppväxta i fjällen, och pratar om hur simpelt det är att leva här uppe i norr. Tvekar inte att exotifiera samer och livet här uppe. Samtidigt som de ställer sig helt ignoranta till de svårigheter vi på landsbygden också har.

Å andra sidan dras jag till Stockholmare. De är i regel mer "woke", mer komplicerade och stimulerande personer.
Citera
2024-12-29, 22:21
Medlem
Stockholmare är utseendefixerade, otrevliga och egoistiska.
Tacka vet jag Göteborgare.
Citera
2025-05-01, 15:19
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contains
Stockholmare är utseendefixerade, otrevliga och egoistiska.
Tacka vet jag Göteborgare.

Göteborgare är inte mycket bättre. Ni har alla storstadskomplex.
Tacka vet jag riktiga bönder som får det här landet att gå runt.
Citera
2026-03-12, 08:17
Medlem
avcs avatar
Varför glor stockholmare närmast besatt och tvångsmässigt, harklar sig högljutt och låtsas hosta när man går förbi, och gör allt de kan för att försöka vara i vägen/gå in i en där det råder trängsel?

Stockholmare är så jävla primitiva så det inte är sant. Man hajar liksom inte ens grundläggande saker. Man klämmer sig fram till spärrarna, för att där ställa sig mitt i vägen och komma på att nämen oj, man kanske ska ta fram telefonen och leta upp sin biljett också. Eller att ställa sig precis före och efter rulltrappor med sin barnvagn. Eller att parkera bilen framför porten till tvätta själv, och därefter gå in och hämta passerkortet (och gärna köpa lite annat på vägen). Eller att gå fyra i bredd i mitten av cykelbanan och sedan få fullkomlig panik när andra vill förbi.

Jag flyttade från Norrland för jag trodde stockholmare visste bättre och var mer sofistikerade, men det är verkligen raka motsatsen. Känns som IQ-nivå samhall på majoriteten här. Varje stockholmare verkligen lever i sin egen autistiska bubbla.
Senast redigerad av avc 2026-03-12 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in