2024-06-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hedgefondförvaltarna själva, det är ju hela hedgefondens idé och princip.

Namnet antyder att fonderna är baserade på hedging, men trots att affärsidén ofta bygger på att fonden alltid ska ge positiv avkastning oavsett hur det går på börsen, så är det i praktiken fullt möjligt att fonden går med förlust och att en investerare kan förlora hela sitt investerade kapital.
Är ju det de säger också.
Har aldrig hört nåt annat.
Citera
2024-06-27, 20:22
Medlem
För att återknyta till frågeställningen om det går att slå index så har iaf jag gett upp den tanken sedan länge, i bemärkelsen att jag skulle kunna trada eller välja aktier på ett sätt som ger bättre avkastning. Däremot finns det andra strukturer jag utnyttjar som man skulle kunna tolka som att jag slår index. Då pratar jag om belåning av olika slag. Om börsen ger 7-10% avkastning per år, och jag kan låna till lägre ränta så finns där ett arbitrage som jag har tjänat pengar på. Jag har t.ex täckning för att kunna betala av hela mitt bolån, men istället betalar jag räntan på det och har pengarna investerade istället. Dessutom har jag belåning i min portfölj. Skulle man räkna om det i termer av hur mycket extra avkastning jag fått av att investera lånade pengar så har jag slagit index under lång tid. Däremot har värdepapperna i sig inte presterat mycket bättre.
Citera
2024-06-28, 22:57
Medlem
wtyds avatar
Trollade av capricciosan utan svamp. Tack för underhållningen, antar jag.

OnT en behållning med RT är att du kan alltid få dina övertygelser utmanade och prövade. Klarar man av några bajsnödiga ”forskningen säger” och ”det där är inte forumets linje” så finns där en hel del vettigt att extrahera. Men så jävla sjukt att många försöker bli nått slags hive mind och stöta ut alla främmande tankar. Zombies.

Lite övervikt på skåningar också i podden vilket inte är nyttigt för nån.
Citera
2024-06-28, 23:07
Medlem
Det här med globala indexfonder. Något jag själv har.

Ska man vara en global indexfond så pytsar man in köparnas pengar i aktier efter deras vikt, vare sig aktien då är prisvärd eller inte. Vilket resulterar i att de aktier som är mest värda ökar ännu mer i värde och i vikt.

Det kanske blir lite av ett självspelande piano? En vacker dag måste man dra upp verket igen.
Citera
2024-06-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtyd
Trollade av capricciosan utan svamp. Tack för underhållningen, antar jag.

OnT en behållning med RT är att du kan alltid få dina övertygelser utmanade och prövade. Klarar man av några bajsnödiga ”forskningen säger” och ”det där är inte forumets linje” så finns där en hel del vettigt att extrahera. Men så jävla sjukt att många försöker bli nått slags hive mind och stöta ut alla främmande tankar. Zombies.

Lite övervikt på skåningar också i podden vilket inte är nyttigt för nån.

Nåja bättre än en massa 08 😂
Citera
2024-06-30, 05:13
Medlem
xavi8222s avatar
Det bästa är nog alla som säger att deras bank är bäst då de får så enorma rabatter.

Banken går minus på att ha dessa värdefulla kunder hos sig. Där har vi personer som inte förstår någonting.
Citera
2024-06-30, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundet39
Nåja bättre än en massa 08 😂

Gillar du inte Dan84? Han är 08 tror jag.
Citera
2024-06-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Gillar du inte Dan84? Han är 08 tror jag.

Gilla och gillar. Jag förstår hans beteende. Eller ja kanske förstår att han kan reagera som han gör i och med att jag känner någon med samma sjukdom

Jag läser olika forum var dag inklusive rt pga dötid på jobb. Har en del stirra i väggen och vänta på något ska bli färdig.

Minns en tråd som handlade om onödiga köp. Minns att han sa en stad i Skåne.... Eller sa skåne..... nåt av det i alla fall
Citera
2024-06-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundet39
Gilla och gillar. Jag förstår hans beteende. Eller ja kanske förstår att han kan reagera som han gör i och med att jag känner någon med samma sjukdom

Jag läser olika forum var dag inklusive rt pga dötid på jobb. Har en del stirra i väggen och vänta på något ska bli färdig.

Minns en tråd som handlade om onödiga köp. Minns att han sa en stad i Skåne.... Eller sa skåne..... nåt av det i alla fall

Ah ok. Tror du Dan84 har skaffat konto här?
Citera
2024-06-30, 14:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vem står bakom Rikatillsammans? Svar: Jan Bolmeson.

Vad har Jan Bolmeson tidigare rekommenderat privatpersoner att göra? Svar: Delta i pyramidspel, köpa lägenheter i Turkiet, köpa träd i Afrika och ta avstånd från anhöriga om de ifrågasätter dessa investeringsupplägg.

Mot bakgrund av vad Jan Bolmeson är för typ av person skulle jag aldrig ta Rikatillsammans på allvar.

Du får nog visa källor på att Bolmesson uttryckligen givit andra en rekommendation till de specifika investeringar du tar upp. Som någon som tittat en del kring investeringsstrategier, filosofier och liknande har aldrig jag sett något sådant men då läser jag inte särskilt ofta på rikatillsammans.

Med det sagt anser jag annars att rikatillsammans är helt OK när det kommer till grundstrategierna som förordas men är något "mycket" när det kommer till detaljerna och de specifika valen av fonder samt något mycket när det kommer till innehåll kring allt (det finns inte så mycket att prata om trots allt). Många av grundstrategierna kan också t ex göras betydligt enklare och förklaras på ett något mer nybörjarvänligt sätt (givetvis med länkar till fördjupning).
Citera
2024-06-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du får nog visa källor på att Bolmesson uttryckligen givit andra en rekommendation till de specifika investeringar du tar upp. .

Jan Bolmeson/Rikatillsammans/Madwax har en lång historik av tveksamma placeringar vilket alla vi som varit med i privatekonomibranschen 20 år eller mer känner till. Saken har ältats på Flashback många gånger tidigare, testa sökfunktionen vetja!, och Bolmeson har ägnat mycket möda åt att tvätta internet.

Affärsvärlden skrev förresten ett långt reportage om det största bedrägeriet, Better Globe. Känner du till Affärsvärlden? Alla känner till Better Globe om man är något så när insatt. Att du inte känner till kopplingen Bolmeson Better Globe visar att du är totalt ämnesokunnig och inte värd att diskutera med.
Citera
2024-06-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Ah ok. Tror du Dan84 har skaffat konto här?

Inte omöjligt. Vet att han som kallades inloggningen här var en från rika tillsammans som erkände i deras anti fb tråd att han medvetet gjorde det för att trigga igång folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in