2024-06-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vad tror du hedgefonderna investerar i? Slår alla alltid index menar du?
Jag vet att en hedgefond har friare regler, men inte så fria som jag har.
Nej det gör de inte eftersom de inte har samma strategi.
Det finns ingen fond av nån sort som kan jämföras med min strategi.
Citera
2024-06-25, 06:28
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ska man sammanfatta din initiala frågeställning så går det nog att få en del vettiga råd på RT. UnfilteredFountain bidrog med en lista över användare.

Detta så länge du undviker konstiga produkter som Bolmessons eventuellt föreslår.
Månadssparande i vanliga indexfonder med låg avgift är en vettig startpunkt för långsiktigt sparande. Åtminstone så länge du inte får för dig att tajma genom att ta ut kapitalet när du tror börsen är övervärderad.
Är väl lite det som är Dolmessons upplägg. Locka in färskingar med snack om indexfondrunkande och sedan när han har dem på kroken marknadsför han sina bedrägerier som en "krydda" i portföljen.

Riktigt ful fisk det där.
Citera
2024-06-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Är väl lite det som är Dolmessons upplägg. Locka in färskingar med snack om indexfondrunkande och sedan när han har dem på kroken marknadsför han sina bedrägerier som en "krydda" i portföljen.

Riktigt ful fisk det där.
Sektledararen har visat sig i deras tråd.
Men han bara tramsar, likt sina lärjungar inte nåt konstruktivt svar alls.
Citera
2024-06-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ska man sammanfatta din initiala frågeställning så går det nog att få en del vettiga råd på RT. UnfilteredFountain bidrog med en lista över användare.

Detta så länge du undviker konstiga produkter som Bolmessons eventuellt föreslår.
Månadssparande i vanliga indexfonder med låg avgift är en vettig startpunkt för långsiktigt sparande. Åtminstone så länge du inte får för dig att tajma genom att ta ut kapitalet när du tror börsen är övervärderad.

Tack! Har läst en del inlägg från dig också.
Citera
2024-06-26, 10:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vad tror du hedgefonderna investerar i? Slår alla alltid index menar du?

Ja dendär floskeln att man ska köpa hedgefonder för att de alltid slår index är väldigt märklig!

Som att satsa på den häst vars ägare har strategin att hästen ska vinna alla lopp.

2019:

"Många hedgefonder gick dåligt förra året, långt efter index trots höga avgifter. Nyligen lade Brummer & Partner ned Nektar, Sverige äldsta hedgefond."
Citera
2024-06-26, 15:02
Medlem
Har själv läst en längre tid på rikatillsammans. Är som vissa säger att det är jättebra om man inte kan det alls med och handla på börsen. Men vissa som verkar rutinerade kan man lätt ifrågasätta. Jag kan förstå att vissa retar sig på den där dan. Men vad jag har läst så har han ms och verkar så gott som helt sjukskriven.

Känner själv en som är i samma situation. Alltid trött. Blir fruktansvärt arg för ingenting. Sjuklig depression osv. Om han har samma så kan man förstå att han smäller av vid mindre bråk osv. Är ju såklart inte rätt av han. Men jag tycker ärligt mest synd om han. För vissa där kan nog trigga även friska.

Läste igår om någon som frågade om tips på fonder.
Dan sa på ett rätt otydligt sätt att värdeökning blir något högre än och bara typ ta snitt×antal månader. Vilket är ju rätt. Länsförsäkringar fastighetsfond maxa ju på typ 15-18 000 på 21 år. Inte en chans att fonden har ett snitt på över 500 per år. Men vad han än sa var där 2 som konstant sa han hade fel. En hakade upp sig på att han sa att lf global visar 99%på 5 år. Vilket blir ju typ 20% om man delar det på de 5 åren. Var en direkt som sa att lf global inte snittar 20% per år. Vilket han inte sa. Hade själv smält av om jag hade behövt överförklar saker var gång som någon hade missförstått en. Kan tänka mig i hans situation om hans ms är samma som för min bekant. Jag åkte bil med han en gång. Bara att det var jobbig trafik och jag sa en pakering vi kunde pröva. Small han av och skrek för fan visa mig. Han kom på sig själv och bad om ursäkt nästan detsamma. Men han var aldrig så arg för. Ms är något jävulsk för vissa
Citera
2024-06-26, 15:35
Medlem
Vem står bakom Rikatillsammans? Svar: Jan Bolmeson.

Vad har Jan Bolmeson tidigare rekommenderat privatpersoner att göra? Svar: Delta i pyramidspel, köpa lägenheter i Turkiet, köpa träd i Afrika och ta avstånd från anhöriga om de ifrågasätter dessa investeringsupplägg.

Mot bakgrund av vad Jan Bolmeson är för typ av person skulle jag aldrig ta Rikatillsammans på allvar.
Citera
2024-06-26, 16:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vem står bakom Rikatillsammans? Svar: Jan Bolmeson.

Vad har Jan Bolmeson tidigare rekommenderat privatpersoner att göra? Svar: Delta i pyramidspel, köpa lägenheter i Turkiet, köpa träd i Afrika och ta avstånd från anhöriga om de ifrågasätter dessa investeringsupplägg.

Mot bakgrund av vad Jan Bolmeson är för typ av person skulle jag aldrig ta Rikatillsammans på allvar.

Plus investera i luftslottet Storskogen via Bolmesons bolag som han sedan avvecklade, tömde och tjänade grova pengar på medan övriga investerare fick nöja sig med småpengar.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/influencern-jan-bolmeson-tjanade-miljoner-pa-storskogen-projektet
Citera
2024-06-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja dendär floskeln att man ska köpa hedgefonder för att de alltid slår index är väldigt märklig!

Som att satsa på den häst vars ägare har strategin att hästen ska vinna alla lopp.

2019:

"Många hedgefonder gick dåligt förra året, långt efter index trots höga avgifter. Nyligen lade Brummer & Partner ned Nektar, Sverige äldsta hedgefond."

Poängen med hedgefonder är att de ska vara marknadsneutrala, m.a.o leverera avkastning som inte korrelerar med marknaden. Att jämföra indexfonder med hedgefonder blir därför än mer märkligt då hedgefonder i praktiken är en alternativ tillgångsklass.
Citera
2024-06-27, 06:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligagent
Poängen med hedgefonder är att de ska vara marknadsneutrala, m.a.o leverera avkastning som inte korrelerar med marknaden. Att jämföra indexfonder med hedgefonder blir därför än mer märkligt då hedgefonder i praktiken är en alternativ tillgångsklass.

Säkert, men håll med om att påstå att det är en produkt som generellt slår index är fel och ett märkligt påstående. Alla fondförvaltare förutom indexfondförvaltarna har ju som strategi att slå index och är lika framgångsrika med det som hedgefondförvsltarna.
Citera
2024-06-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Säkert, men håll med om att påstå att det är en produkt som generellt slår index är fel och ett märkligt påstående. Alla fondförvaltare förutom indexfondförvaltarna har ju som strategi att slå index och är lika framgångsrika med det som hedgefondförvsltarna.
Vem är det som påstår det då?
Citera
2024-06-27, 09:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Vem är det som påstår det då?

Hedgefondförvaltarna själva, det är ju hela hedgefondens idé och princip.

Namnet antyder att fonderna är baserade på hedging, men trots att affärsidén ofta bygger på att fonden alltid ska ge positiv avkastning oavsett hur det går på börsen, så är det i praktiken fullt möjligt att fonden går med förlust och att en investerare kan förlora hela sitt investerade kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in