Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Det kan lätt kosta 30-40 kr per mil eller ännu mer att köra bil om man räknar in samtliga kostnader förknippade med bilägandet. Men om jag ska resa en sträcka på säg fyra mil och ställs inför valet att ta bilen som jag redan äger eller köpa en tågbiljett, vilken kostnad ska jag räkna på då och har detta något namn inom ekonomisk teori?
Om tågbiljetten kostar 100 kr och bilen kostar 180 kr (40 kr/per mil) med allt inräknat dvs försäkring, värdeminskning, garageplats, årlig service, bensin, däckslitage, skatt osv, ja då verkar tågresan vara ett bra alternativ. MEN, och här är min stora invändning när det gäller att beräkna bilkostnader, mitt val här står inte mellan att köra bil eller att ta tåget och samtidigt sälja bilen, och därmed göra mig av med alla kostnader förknippade med densamma.
Mitt val står mellan att använda en bil jag redan äger eller att köpa en separat resa med ett annat fordon. Det finns ett antal kostnader förknippade med bilägande som inte alls, eller bara svagt, korrelerar med körsträcka. Skatten är den samma, garaget kostar samma, servicen kostar samma så länge man håller sig inom föreskrivet intervall (1500 mil eller 1 år i mitt fall) osv.
Jag anser att jag ska räkna på de kostnader som är direkt relaterade till körningen, och de är:
Bränsle
Däckslitage
Strikt körsträckerelaterad service (kan vara tändstift och kamrem t.ex.)
samt eventuellt svåruppskattade faktorer som slitage och värdeminskning.
Bränslekostnaden är lätt att räkna ut, den blir med dagens bensinpriser och min bil ca 40 kr för denna resa. en uppsättning däck kostar ca 5000 kr och håller väl några tusen mil. Säg 3000. Däckkostnaden blir då 6,67 kr. Tändstift ca 40 öre (10 öre per mil). Summa: 47 kronor och 7 öre.
Frågor:
Vad heter det när man räknar så här? Alternativkostnad? Merkostnad?
Kan kollektivtrafik någonsin vara ett lönsamt alternativ för den som äger en bil?
En sak du frågar efter är att om du ändå har en bil du kan använda är om du ändå ska ta tåget/bussen.
För mig är valet ganska självklart, har man en bil så tar man den. För mig så är bilen till för att användas när vi så önskar. Jag och frugan klarar oss egentligen utan bil, då vi har nära till jobb och bor i stan, men vi uppskattar att åka till avskilda naturplatser och dit är det många gånger mycket svårt eller omöjligt att ta sig med kollektivtrafik. Som nu om man ska åka och bada när det är fint väder så vill man ju gärna till ett ställe där det inte är så mycket folk och där inga blattar är, då är det bil som gäller för att nå dessa platser.
Bilen ger oss verkligen en stor frihet som vi uppskattar något enormt. Skulle vi klara oss utan bil? Ja, absolut. Men bilen blir dels en bekvämlighet och dels en möjliggörande för fritidsintressen. Jag kan inte se ett enda tillfälle jag skulle välja buss istället för bil om det gäller lite längre resor.
Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Man kan också räkna så att bilen kostar mer per mil ju färre mil man kör, och tvärtom att milkostnaden sjunker ju mer du kör. Då ska du förutom den för dagen direkta milkostnaden även räkna in hur mycket de milen sänker snittmilkostnaden(inte många ören om man kör många mil per år, massor med kronor om det är de enda milen man kör per år).
Ja, lite så är det ändå. Kör man bara några hundra mil per år så kan man lika gärna ta taxi de gånger man måste eller hyra bil. Bilen är till för att användas.