2024-06-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag fyllde i mina uppgifter och hamnade på 51 kr /mil vid 500 mil årlig körsträcka och 21 kr vid 3000 mil. Ju mer jag jag kör, desto mer sparar jag.

Räknar jag baklänges blir det då:
- 18000 om året i fasta kostnader
- 15 kronor per mil

I klartext:
- kör du inte en enda mil kostar det 18000 kronor
- kör du 500 mil kostar det 25500
- kör du 3000 mil kostar det 63000

Du sparar alltså inte mer genom att köra mer.
Citera
2024-06-29, 09:45
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Du sparar alltså inte mer genom att köra mer.

Nä, givetvis inte. Men det är lite kul att misstolka siffrorna med flit. Det finns säkert de också som misstolkar för att de inte begriper bättre...
"Tant Agda" som kör knappt 500 mil per år kan ju luras att tro att hennes bilresa till grannstaden blir mycket dyrare än för grannen som kör 3000 mil per med en likadan bil.
Citera
2024-06-29, 21:16
Medlem
Citat:
Det kan lätt kosta 30-40 kr per mil eller ännu mer att köra bil om man räknar in samtliga kostnader förknippade med bilägandet. Men om jag ska resa en sträcka på säg fyra mil och ställs inför valet att ta bilen som jag redan äger eller köpa en tågbiljett, vilken kostnad ska jag räkna på då och har detta något namn inom ekonomisk teori?

Om tågbiljetten kostar 100 kr och bilen kostar 180 kr (40 kr/per mil) med allt inräknat dvs försäkring, värdeminskning, garageplats, årlig service, bensin, däckslitage, skatt osv, ja då verkar tågresan vara ett bra alternativ. MEN, och här är min stora invändning när det gäller att beräkna bilkostnader, mitt val här står inte mellan att köra bil eller att ta tåget och samtidigt sälja bilen, och därmed göra mig av med alla kostnader förknippade med densamma.

Mitt val står mellan att använda en bil jag redan äger eller att köpa en separat resa med ett annat fordon. Det finns ett antal kostnader förknippade med bilägande som inte alls, eller bara svagt, korrelerar med körsträcka. Skatten är den samma, garaget kostar samma, servicen kostar samma så länge man håller sig inom föreskrivet intervall (1500 mil eller 1 år i mitt fall) osv.

Jag anser att jag ska räkna på de kostnader som är direkt relaterade till körningen, och de är:
Bränsle
Däckslitage
Strikt körsträckerelaterad service (kan vara tändstift och kamrem t.ex.)
samt eventuellt svåruppskattade faktorer som slitage och värdeminskning.

Bränslekostnaden är lätt att räkna ut, den blir med dagens bensinpriser och min bil ca 40 kr för denna resa. en uppsättning däck kostar ca 5000 kr och håller väl några tusen mil. Säg 3000. Däckkostnaden blir då 6,67 kr. Tändstift ca 40 öre (10 öre per mil). Summa: 47 kronor och 7 öre.

Frågor:
Vad heter det när man räknar så här? Alternativkostnad? Merkostnad?
Kan kollektivtrafik någonsin vara ett lönsamt alternativ för den som äger en bil?
Om man tar kollektivtrafik som exempel så sålde Östgötatrafiken biljetter (allmän kollektivtrafik) ifjol för 585 miljoner och sedan sköt skattebetalarna till 938 miljoner (902+36). Så en biljett borde egentligen kosta 160% mer.
Källa: Årsredovisning 2023, sidan 18, not 2, nettoomsättning allmän kollektivtrafik. https://www.ostgotatrafiken.se/info/vi-och-vart-uppdrag/styrelsen/arsredovisningar/

Så din tågbiljett för 100 kr skulle egentligen kosta 260 kr om du köpt den från ett lokalt kollektivtrafikbolag som Östgötatrafiken, Västtrafik, Skånetrafiken, Upplandstrafiken eller motsvarande.

Not. Jag har bara tittat på det som går under allmän kollektivtrafik och inte tittat på skolskjuts och sjukresor eftersom det är delar där egenavgifter inte finns utan där det är naturligt att skattebetalarna måste skjuta in pengar.
Senast redigerad av Mynicname 2024-06-29 kl. 21:19.
Citera
2024-06-30, 11:45
Medlem
godboys avatar
Det där med att räkna på vad som är billigast, där vinner kollektivtrafiken nästan alltid om man tar med alla kostnadsposter för bilen. Jag anser att det är rent fel att säga "Det är så dyrt att ta tåget/bussen i förhållande till bilen" då många bara räknar vad bränslet kostar för just den sträckan. Sen kan ju även P-avgift tillkomma. Ska man räkna någorlunda rätt så får man ju ta med alla parametrar såsom service, skatt eventuella reparationer inklusive däck, försäkring osv. Egentligen kan man ju inte veta vad resan kostade förrän man säljer bilen om man vill ha det exakt. Men vem orkar hålla på att tänka så.

Det är ju likväl en löpande värdeminskning på bilen även om man inte använder den.

Sen finns det ju för och nackdelar med båda färdsätt:

Buss/Tåg:
Fördel: Du vet vad det kommer kosta exakt. Detta vare sig du har månadskort eller reser på "enkelbiljett". Du får heller inga överraskningskostnader i form av oväntade reparationer eller skador.

Nackdel: Såvida det inte gäller en central resa i en större ort eller från förort där det går tät matartrafik så måste man passa specifika tider. Dessutom kan det vara så att du inte kommer ända fram med kollektivtrafiken utan du måste gå långt eller att du ändå måste bli hämtad av någon vid en hållplats eller station. Många byten kan krävas. Vissa ställen har inte kollektivtrafik alls.

Sen kan det vara trångt och stökigt ombord eller på hållplatserna.

Egen Bil
Fördel: Du åker när du vill och det passar dig. Du kommer ända fram till din destination. Du har det lugnt i din bil, du åker antingen själv eller med folk du tycker om. Du behöver inte planera exakt återresa.

Nackdel: Det är dyrare att ha egen bil och det kan komma stora utgifter du inte räknat med.

Det finns ju också en mellanväg. Att man huvudsakligen åker kollektivt eller kanske har gångavstånd till det mesta. Då behöver man ingen bil. Då kan man ju hyra vid behov, man kan också använda sig av så kallade delningstjäster som bilpool. Bilpool idag är inte som det var förr; idag köper man en "fulltjänstlösning" kan man säga. Man behöver alltså inte tvätta, laga, dammsuga bilar för att man är med i en pool - man betalar för tiden och distansen man nyttjar den. Ofta inte jättebilligt, men absolut ett alternativ för de som behöver bil någon gång då och då.

Själva har vi en egen bil för att vi har mycket gott av den. Vi behöver egentligen inte, men det är en stor frihet för oss.
Citera
2024-06-30, 14:44
Medlem
Bilens största fördel kostnadsmässigt är att mycket av kostnaderna betalas inte vid användningen av bilen. Tänk avbetalning,försäkring, skatt och service för att nämna något. Drivmed är en gråzon beroende på hur man lägger upp det, vissa tankar på faktura och då kan även den gå på autogiro. Hade man haft en kortläsare i bilen där kortet skulle dras vid avslutad resa så tror jag bilkörningen skulle minska för många.

Jag åker en del kollektivt och det kostar tid. Räknar med minst dubbla tiden jämfört med bil från dörr till dörr. Bränslekostnaden för bilen är i samma storleksordning som bussbiljetten. Krävs att man är lite funtad för att stå ut med kollektivtrafik i mitt fall. Däremot har jag ställt om och cyklar uteslutande till och från jobbet men där blir det kanske en besparing på 50-60 kr/ dag vilket är en skitsumma.

Det har gjort undersökningar som visar att kostnaden för kollektivtrafik har stiger mycket mer än kostnaden för bilresor för privatpersoner vilket är synd. När jag kör bil är jag glad för alla som sitter i bussar och minskar propparna för mig i min bil.
Citera
2024-06-30, 17:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Det kan lätt kosta 30-40 kr per mil eller ännu mer att köra bil om man räknar in samtliga kostnader förknippade med bilägandet. Men om jag ska resa en sträcka på säg fyra mil och ställs inför valet att ta bilen som jag redan äger eller köpa en tågbiljett, vilken kostnad ska jag räkna på då och har detta något namn inom ekonomisk teori?

Om tågbiljetten kostar 100 kr och bilen kostar 180 kr (40 kr/per mil) med allt inräknat dvs försäkring, värdeminskning, garageplats, årlig service, bensin, däckslitage, skatt osv, ja då verkar tågresan vara ett bra alternativ. MEN, och här är min stora invändning när det gäller att beräkna bilkostnader, mitt val här står inte mellan att köra bil eller att ta tåget och samtidigt sälja bilen, och därmed göra mig av med alla kostnader förknippade med densamma.

Mitt val står mellan att använda en bil jag redan äger eller att köpa en separat resa med ett annat fordon. Det finns ett antal kostnader förknippade med bilägande som inte alls, eller bara svagt, korrelerar med körsträcka. Skatten är den samma, garaget kostar samma, servicen kostar samma så länge man håller sig inom föreskrivet intervall (1500 mil eller 1 år i mitt fall) osv.

Jag anser att jag ska räkna på de kostnader som är direkt relaterade till körningen, och de är:
Bränsle
Däckslitage

Bränslekostnaden är lätt att räkna ut, den blir med dagens bensinpriser och min bil ca 40 kr för denna resa. en uppsättning däck kostar ca 5000 kr och håller väl några tusen mil. Säg 3000. Däckkostnaden blir då 6,67 kr. Tändstift ca 40 öre (10 öre per mil). Summa: 47 kronor och 7 öre.

Frågor:
Kan kollektivtrafik någonsin vara ett lönsamt alternativ för den som äger en bil?
En sak du frågar efter är att om du ändå har en bil du kan använda är om du ändå ska ta tåget/bussen.
För mig är valet ganska självklart, har man en bil så tar man den. För mig så är bilen till för att användas när vi så önskar. Jag och frugan klarar oss egentligen utan bil, då vi har nära till jobb och bor i stan, men vi uppskattar att åka till avskilda naturplatser och dit är det många gånger mycket svårt eller omöjligt att ta sig med kollektivtrafik. Som nu om man ska åka och bada när det är fint väder så vill man ju gärna till ett ställe där det inte är så mycket folk och där inga blattar är, då är det bil som gäller för att nå dessa platser.

Bilen ger oss verkligen en stor frihet som vi uppskattar något enormt. Skulle vi klara oss utan bil? Ja, absolut. Men bilen blir dels en bekvämlighet och dels en möjliggörande för fritidsintressen. Jag kan inte se ett enda tillfälle jag skulle välja buss istället för bil om det gäller lite längre resor.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man kan också räkna så att bilen kostar mer per mil ju färre mil man kör, och tvärtom att milkostnaden sjunker ju mer du kör. Då ska du förutom den för dagen direkta milkostnaden även räkna in hur mycket de milen sänker snittmilkostnaden(inte många ören om man kör många mil per år, massor med kronor om det är de enda milen man kör per år).
Ja, lite så är det ändå. Kör man bara några hundra mil per år så kan man lika gärna ta taxi de gånger man måste eller hyra bil. Bilen är till för att användas.
Citera
2024-07-01, 08:20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där med att räkna på vad som är billigast, där vinner kollektivtrafiken nästan alltid om man tar med alla kostnadsposter för bilen. Jag anser att det är rent fel att säga "Det är så dyrt att ta tåget/bussen i förhållande till bilen" då många bara räknar vad bränslet kostar för just den sträckan. Sen kan ju även P-avgift tillkomma. Ska man räkna någorlunda rätt så får man ju ta med alla parametrar såsom service, skatt eventuella reparationer inklusive däck, försäkring osv. Egentligen kan man ju inte veta vad resan kostade förrän man säljer bilen om man vill ha det exakt. Men vem orkar hålla på att tänka så.

Fast allt det är ju sant endast om valet står mellan att ha bil eller inte ha bil, och det var just det som var poängen med min trådstart. Jag vill ju hävda att det endast (inom rimliga gränser) är de rörliga kostnaderna som är intressanta att ta i beaktning när jag står inför valet om jag ska använda bilen (som redan står i garaget), cykla, ta tåget, bussen och så vidare.

Totalkostnaden är bara intressant om jag överväger att sälja bilen för att helt klara mig med cykel och kollektivtrafik. Där och då kan jag ställa mig frågan ifall bekvämligheten är värd typ 40-50 spänn per mil, eller ej.
Citera
2024-07-01, 12:42
Medlem
Citat:

Totalkostnaden är bara intressant om jag överväger att sälja bilen för att helt klara mig med cykel och kollektivtrafik. Där och då kan jag ställa mig frågan ifall bekvämligheten är värd typ 40-50 spänn per mil, eller ej.

Totalkostnaden är intressant att räkna på och översätta till dagar i kolgruvan varje månad eller år. Eller till och med timmar per dag. Det kan vara så illa att många som arbetspendlar med bilen, och inte använder den så mycket i övrigt, skulle spara tid på att sälja bilen och använda alternativa färdsätt istället. Tänk om bilen kostar 1 timme i arbetstid varje dag och du kan cykla på en halv.
Citera
2024-07-07, 01:21
Medlem
Är det en enskild resa på några mil så räkna på soppan, då det är det enda som har direkt kostnad/mil, dvs varje mil kostar en viss summa.

Övrigt är försumbart

Däck: kan man avgöra 8 mils slitage? Nej, däck byts vid en lämplig tidpunkt när man tycker det är dax, tex när man skiftar hjul vid vår/höst. Om det då är 1,156 mm kvar eller 1,155 mm kvar har ingen betydelse.

Service: går man på år så ingen betydelse, och även vid mil så är det plus minus hundra mil man gör service på, inte exakt på milen.

Reperationer: samma sak där, de flesta grejer slits ut, några mil extra påverkar inte det.

Inte heller värdeminskning påverkas om bilen gått 10 mil mer eller mindre.

Ovan resonemang bygger dock på enstaka resor som är korta , typ 10 mil.

Gör man sådana resor ofta, bör man räkna lite annorlunda, eller om det är en resa på flera hundra mil.

Men tidsaspekten ska också räknas in, men även som nämndes ovan, är det lite partaj på gång kan det vara värt en dyrare tågresa för slippa behöva tänka på att köra bil hem dagen efter.
Citera
2024-07-07, 06:44
Medlem
Fasta kostnader är ju lite olika i sin karaktär också, skatten är samma summa om du kör 200 mil per år eller 12000 mil. Detta gäller även besiktning om bilen skall inställas för kontroll. Försäkringspremierna, de ökar stegvis - så länge bilen inte körs mer än 1000 mil om år så är kostnaden lika, men sedan ökar det varje steg om 500 mil. När 2500 årsmil passerats är det dock stopp, samma premie om bilen går 2570 mil eller 15000 mil på ett år.

Övriga kostnader får man dela upp så man ser vad kostnaden blir för varje 100 mil exempelvis.
Citera
2024-07-07, 22:20
Medlem
Citat:

Bränsle
Däckslitage

Frågor:

Rörliga kostnader heter det mot Fasta kostnader.

Kollektivt kommer nog alltid att vara billigare, idag är det så. Sen beror det på vad du använder för bränsle i framtiden om du tänkte leva så här. El, gas, bränsle, hybrid, osv...politiska situationen i landet vem som regerar bränslepriset eller subventionerar kollektivtrafik osv. Har du möjlighet att ladda elektriskt om några år där du bor t ex med solpaneler? Hur snabba är tågen.

Om du pendlar och tåget/bussen är framme snabbare så hade jag tagit det. Tåget, är däremot jäkligt opålitligt idag på många ställen idag. Men du har ju bil, så om tågen uteblir kan du ju ta den som alternativ. Jag tror dom flesta kommer att göra så att dom pendlar kollektivt men ändå äger bil.
Citera
2025-01-28, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Är det en enskild resa på några mil så räkna på soppan, då det är det enda som har direkt kostnad/mil, dvs varje mil kostar en viss summa.

Övrigt är försumbart

Däck: kan man avgöra 8 mils slitage? Nej, däck byts vid en lämplig tidpunkt när man tycker det är dax, tex när man skiftar hjul vid vår/höst. Om det då är 1,156 mm kvar eller 1,155 mm kvar har ingen betydelse.

Service: går man på år så ingen betydelse, och även vid mil så är det plus minus hundra mil man gör service på, inte exakt på milen.

Reperationer: samma sak där, de flesta grejer slits ut, några mil extra påverkar inte det.

Inte heller värdeminskning påverkas om bilen gått 10 mil mer eller mindre.

Ovan resonemang bygger dock på enstaka resor som är korta , typ 10 mil.

Gör man sådana resor ofta, bör man räkna lite annorlunda, eller om det är en resa på flera hundra mil.

Men tidsaspekten ska också räknas in, men även som nämndes ovan, är det lite partaj på gång kan det vara värt en dyrare tågresa för slippa behöva tänka på att köra bil hem dagen efter.

Fler och fler väljer att arbeta hemma. Lokalturismen ökar. Digitala tjänster ersätter resor. Stor potential för minskat behov av resor. Tänk smart, tänk modernt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in