Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Sägs att Gemini är mera faktabaserat? Sant eller falskt?
Falskt. Gemini är specifikt tränad till att inte förolämpa någon. Frågar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utför mer än 50% av alla mord i USA) så blir det internal error. Ber du Gemini lista fördelarna med Joe Biden så får du en lista på hans framgångar (...), men frågar du om Trump istället så blir det internal error igen.
Det är enligt mig inte AI. Jo det är det, men kom igen, det är ju helt fel sätt att hantera det på. "Prata med vår digitala hjärna som kan tänka för sig själv, förutom att vi har instruerat den vad den får och inte får säga".
Du kanske har märkt ett mönster med AI, sedan AIs begynnelse, och det är att släpper man AI fri så blir AI genast en vitmaktsnazi. Detta har sina förklaringar, bl.a. att statistiken ser ut som den gör och AI anser att Hitler var bästa människan hittills för att se till att statistiken inte var så förödande. Jag talar om statistik överlag, brottslighet, fattigdom, krig, allt. Släpper man AI helt fri så blir den nazist. Därför sätter Google massor av spärrar på sin AI och därför är det inget som intresserar mig. Inte för att jag vill prata med en digital nazist, utan för att jag vill ha korrekta och ofiltrerade svar.