2024-06-30, 11:41
Medlem
Vilken av dom är bäst resp. sämt och varför? Vad saknas och hur kan man göra dom bättre och på vilket sätt?
Citera
2024-06-30, 12:13
Medlem
Eponumoss avatar
Bäst på vad?
Citera
2024-06-30, 12:57
Medlem
Finnj-vels avatar
Gemini är Lidl, ChatGPT är Ica
Citera
2024-06-30, 12:58
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har noterat att Gemini ganska ofta uppfattar samtal som kontroversiella och då svarar på ett sätt som är svårt att förstå. Chat-GPT upplever jag inte att det händer med. Därför så håller jag mig till Chat-GPT.

När jag har frågat dem frågor (oftast efter info) om olika saker så upplever jag också att jag kommer längre med Chat-GPT. Däremot så har faktiskt Gemini kunnat ge svar vid några tillfällen när Chat-GPT gått bet (givit felaktiga och/eller chansnings-svar).

Men prova att ställ frågan till Gemini så kommer den att lista vad fördelarna är med de olika för olika ändamål.
Citera
2024-06-30, 14:03
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Gemini är Lidl, ChatGPT är Ica

Bra sammanfattning. I mitt tycke är ChatGPT ljusår före Gemini. ChatGPT svarar rätt mer ofta, förstår följdfrågor och sammanhang bättre. Google är så rädda att Gemini ska svara fel att den väldigt ofta skriver: ”Jag har inte lärt mig hur jag ska svara på detta ännu”.

Med nya GPT-4o kan ChatGPT även i realtid kommunicera med dig via röst samt analysera det du visar den genom din mobilkameran. Det blir verkligen som att ha en levande intelligent fru i fickan. Om du har sett filmen ”Her” så är det nästan spot-on hur GPT-4o fungerar. Många feminister är nu livrädda för att de inte ska ha obegränsad tillgång till desperata toffelhjältar längre, eftersom GPT-4o är mer emotionellt stöttande och trevliga än vad riktiga kvinnor är. Läste även någonstans att det nu tillverkas sexdockor med GPT-4o uppkoppling, eftersom GPT-4o är så verklighetstrogen i hur det kommunicerar emotionellt, vilket kanske är början på slutet på kvinnors storhetsvansinne.

Google var sena till AI-hypen och började inte på allvar arbeta på Gemini förrän ChatGPT lanserades. ChatGPT ligger åtminstone 1 år före Gemini utvecklingsmässigt, och med tanke på samarbetet med världens två högst värderade företag (Microsoft och Apple) kommer ChatGPT fortsätta att utvecklas i raketfart.
Citera
2024-06-30, 15:10
Medlem
Sägs att Gemini är mera faktabaserat? Sant eller falskt?
Citera
2024-06-30, 18:08
Avstängd
2020-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Sägs att Gemini är mera faktabaserat? Sant eller falskt?
Falskt. Gemini är specifikt tränad till att inte förolämpa någon. Frågar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utför mer än 50% av alla mord i USA) så blir det internal error. Ber du Gemini lista fördelarna med Joe Biden så får du en lista på hans framgångar (...), men frågar du om Trump istället så blir det internal error igen.

Det är enligt mig inte AI. Jo det är det, men kom igen, det är ju helt fel sätt att hantera det på. "Prata med vår digitala hjärna som kan tänka för sig själv, förutom att vi har instruerat den vad den får och inte får säga".

Du kanske har märkt ett mönster med AI, sedan AIs begynnelse, och det är att släpper man AI fri så blir AI genast en vitmaktsnazi. Detta har sina förklaringar, bl.a. att statistiken ser ut som den gör och AI anser att Hitler var bästa människan hittills för att se till att statistiken inte var så förödande. Jag talar om statistik överlag, brottslighet, fattigdom, krig, allt. Släpper man AI helt fri så blir den nazist. Därför sätter Google massor av spärrar på sin AI och därför är det inget som intresserar mig. Inte för att jag vill prata med en digital nazist, utan för att jag vill ha korrekta och ofiltrerade svar.
Citera
2024-06-30, 19:43
Avslutad
Finns en tjänst som heter SinCode om jag minns rätt där man kan testa många olika AI gratis i 7 dagar sedan 500kr i månaden. Lite väl dyrt men värt gratisprogrammet i alla fall.
Citera
2024-06-30, 20:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Falskt. Gemini är specifikt tränad till att inte förolämpa någon. Frågar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utför mer än 50% av alla mord i USA) så blir det internal error. Ber du Gemini lista fördelarna med Joe Biden så får du en lista på hans framgångar (...), men frågar du om Trump istället så blir det internal error igen.

Det är enligt mig inte AI. Jo det är det, men kom igen, det är ju helt fel sätt att hantera det på. "Prata med vår digitala hjärna som kan tänka för sig själv, förutom att vi har instruerat den vad den får och inte får säga".

Du kanske har märkt ett mönster med AI, sedan AIs begynnelse, och det är att släpper man AI fri så blir AI genast en vitmaktsnazi. Detta har sina förklaringar, bl.a. att statistiken ser ut som den gör och AI anser att Hitler var bästa människan hittills för att se till att statistiken inte var så förödande. Jag talar om statistik överlag, brottslighet, fattigdom, krig, allt. Släpper man AI helt fri så blir den nazist. Därför sätter Google massor av spärrar på sin AI och därför är det inget som intresserar mig. Inte för att jag vill prata med en digital nazist, utan för att jag vill ha korrekta och ofiltrerade svar.
Sant att det du beskriver inte alls har med AI att göra. Eftersom människor har kodat textilter som kontrollerar att svaren som ges är "PK". Detta är bevisat med all önskvärd tydlighet när det visade sig att AI:n gärna presenterar recept på bomber och knark om den bara promptas lite fiffigt med kryptisk text, t.ex. s.k. leetspeak.

(FB) GPT kan jailbreakas till att ge olagligt innehåll

Vad GPT egentligen kan, och kanske vill, vet ingen förutom några få ingenjörer som jobbar på "Open" AI.
Citera
2024-08-16, 15:20
Medlem
Svartskäggs avatar
Här är ett exempel på Google Geminis intelligens:

Jag: Det jag funderade på var om det ska vara "show to Dad" istället för "show Dad".

Gemini: Jag kan inte hjälpa till med det just nu. Jag är tränad för att vara så korrekt som möjligt, men jag kan göra fel ibland. Medan jag fulländar hur jag diskuterar val och politik kan du testa Google Sök.
Citera
2024-08-16, 15:33
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Här är ett exempel på Google Geminis intelligens:

Jag: Det jag funderade på var om det ska vara "show to Dad" istället för "show Dad".

Gemini: Jag kan inte hjälpa till med det just nu. Jag är tränad för att vara så korrekt som möjligt, men jag kan göra fel ibland. Medan jag fulländar hur jag diskuterar val och politik kan du testa Google Sök.
Gör en bättre prompt med din fråga så får du korrekt svar.

Börja med att förklara vad det är du vill veta (språkfråga på engelska) och be den sedan förklara i tre steg, med ett klart och tydligt svar allra sist.

Som man frågar får man svar. Gäller alla LLM-varianter.
Citera
2024-08-16, 17:50
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Gör en bättre prompt med din fråga så får du korrekt svar.

Börja med att förklara vad det är du vill veta (språkfråga på engelska) och be den sedan förklara i tre steg, med ett klart och tydligt svar allra sist.

Som man frågar får man svar. Gäller alla LLM-varianter.
Det jag inte förstår är hur den kunde få det till att min fråga hade något med val och politik att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in