Citat:
Ursprungligen postat av
2020-01-01
Falskt. Gemini är specifikt tränad till att inte förolämpa någon. Frågar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utför mer än 50% av alla mord i USA) så blir det internal error. Ber du Gemini lista fördelarna med Joe Biden så får du en lista på hans framgångar (...), men frågar du om Trump istället så blir det internal error igen.
Aldrig riktigt testat Gemini, men när nån skriver såna här breda påstående var jag tvungen.
Med 3 promts fick jag fram:
Citat:
Black Americans är överrepresenterade i brottsstatistik: Enligt FBI:s data utgör Black Americans cirka 13% av den amerikanska befolkningen, men de står för en oproportionerligt stor del av brottsstatistiken, inklusive mord.
Fick också detta svar lite senare:
Citat:
Mångfacetterade orsaker: Det finns många faktorer som bidrar till brottslighet, och ras är bara en av dem.
Nä förstår nu varför jag inte brytt mig om Gemini, jag tror den är mer coherent och har lägre tempratur(mindre kreativ/random) vilket gör att den är bättre på strukturade faktafrågor och relevanta diskussioner till de. Men inte nödvändigtvis så bra på relevant data, vilket försvåras ytterliggare när när diskussionerna runt denna data ofta får en ton som google inte gillar.
Det är svårare att förvanska "data" för data har ingen bias, data kan inte ljuga, fakta kan vara fel däremot. Och den går att förvanska uppfattningen av data med ledande diskussioner runt om data genom att påstå "fakta" felaktiga. Tror det är såhär modellen är orienterad, den vill vara väldigt ljummen helt enkelt för de tär google. Den rä säkert en jättebra google AI. Men google är fortfarande google, så ett nej från mig. Trista, men bra svar.