2024-08-16, 17:59
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Här är ett exempel på Google Geminis intelligens:

Jag: Det jag funderade på var om det ska vara "show to Dad" istället för "show Dad".

Gemini: Jag kan inte hjälpa till med det just nu. Jag är tränad för att vara så korrekt som möjligt, men jag kan göra fel ibland. Medan jag fulländar hur jag diskuterar val och politik kan du testa Google Sök.

ChatGPT svarar

Citat:
Båda alternativen är korrekta beroende på sammanhanget, men de har lite olika betydelser:

"Show Dad": Detta är en kortare och mer direkt form. Här fungerar "Dad" som ett indirekt objekt, vilket betyder att det är personen som något visas för. Denna fras används ofta i talspråk eller när man vill uttrycka sig snabbt och enkelt. Till exempel:

"I want to show Dad my drawing."
"Show to Dad": Här används "to" för att göra meningen mer specifik och formell. Det är vanligare i skrift eller när man vill vara mer exakt. Den här strukturen betonar också mer själva handlingen av att visa något för någon. Exempel:

"I need to show this to Dad before we leave."
Så vilken du väljer beror på den stilnivå du siktar på och hur formell du vill vara. I många sammanhang kan de användas utbytbart.
Citera
2024-08-23, 21:47
Medlem
Ligger dessa öppna i ens mobil om appen finns nedladdad?
Isåfall kan man vara avlyssnad?
Citera
2024-08-24, 21:50
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Falskt. Gemini är specifikt tränad till att inte förolämpa någon. Frågar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utför mer än 50% av alla mord i USA) så blir det internal error. Ber du Gemini lista fördelarna med Joe Biden så får du en lista på hans framgångar (...), men frågar du om Trump istället så blir det internal error igen.
Aldrig riktigt testat Gemini, men när nån skriver såna här breda påstående var jag tvungen.
Med 3 promts fick jag fram:
Citat:
Black Americans är överrepresenterade i brottsstatistik: Enligt FBI:s data utgör Black Americans cirka 13% av den amerikanska befolkningen, men de står för en oproportionerligt stor del av brottsstatistiken, inklusive mord.
Fick också detta svar lite senare:
Citat:
Mångfacetterade orsaker: Det finns många faktorer som bidrar till brottslighet, och ras är bara en av dem.

Nä förstår nu varför jag inte brytt mig om Gemini, jag tror den är mer coherent och har lägre tempratur(mindre kreativ/random) vilket gör att den är bättre på strukturade faktafrågor och relevanta diskussioner till de. Men inte nödvändigtvis så bra på relevant data, vilket försvåras ytterliggare när när diskussionerna runt denna data ofta får en ton som google inte gillar.

Det är svårare att förvanska "data" för data har ingen bias, data kan inte ljuga, fakta kan vara fel däremot. Och den går att förvanska uppfattningen av data med ledande diskussioner runt om data genom att påstå "fakta" felaktiga. Tror det är såhär modellen är orienterad, den vill vara väldigt ljummen helt enkelt för de tär google. Den rä säkert en jättebra google AI. Men google är fortfarande google, så ett nej från mig. Trista, men bra svar.
Senast redigerad av neomunaa 2024-08-24 kl. 21:55.
Citera
2024-08-25, 09:46
Medlem
ChatGPT:

Ingen ras eller etnisk grupp är överlägsen eller underlägsen andra när det gäller intelligens. Att försöka mäta eller rangordna intelligens utifrån ras är både vetenskapligt felaktigt och etiskt problematiskt. Det är viktigt att bedöma individer utifrån deras egna meriter, förmågor och potential, inte baserat på generaliseringar eller stereotyper om deras ras eller etnicitet.
Citera
2024-08-25, 23:01
Medlem
Gemini
Ungefär de här svaren fick jag.

Fråga 1. Vad är klockan?
Svar: Jag vet inte då jag är en språkmodell så vet jag inte var du befinner dig.

Fråga 2: vad blir det för väder i morgon?
Svar: i stad xxx så blir det växande molnighet och 20 grader.

Fråga 3 Vad är klockan?
Svar Jag vet inte då jag är en språkmodell så vet jag inte var du befinner dig.

Lite intressant att Gemini vet var jag är när det gäller att få fram värdet i rätt stad men inte klarar av att berätta vad klockan är. Känns som att det finns en klar förbättringspotential...
Senast redigerad av Mynicname 2024-08-25 kl. 23:03.
Citera
2024-08-25, 23:14
Medlem
Jag tycker mig ha märkt att Gemini är mindre benägen att fabulera när den saknar information om det man frågar om. Jag försökte t.ex. använda ChatGPT för att lösa en automatiseringsuppgift i LibreOffice Calc. Det inbyggda utökningsspråket LibreOffice BASIC är i sig enkelt, men att hitta rätt i applikationens objektbaserade API:er med en myriad av metoder och klasser, dessutom tillgängliga genom flera olika API-familjer med delvis överlappande funktionalitet, är allt annat än enkelt. ChatGPT hallucinerade fram en jättebekväm API-funktion för precis det jag ville göra, och byggde sin lösning runt detta API, men det var ju måttligt hjälpsamt när API:et inte fanns i verkligheten. När jag upplyste ChatGPT om detta hittade den på andra API:er som inte heller fanns i verkligheten. När jag förmedlade de felmeddelanden jag fick, "förbättrade" ChatGPT sin lösning genom att lägga in en if-sats som kollade om metoden fanns innan den anropades, och annars hoppade över anropet. OK – då försvann kraschen, men det som det var tänkt att API-anropet skulle ha utfört blev förstås inte utfört.

Med samma ursprungliga prompt meddelade däremot Gemini att det inte fanns något lämpligt API för att göra det jag ville, vilket förmodligen var helt sant. Då jag försökte leda in den på samma spår som ChatGPT försökt (användning av närmast applikationsinterna API:er) fick jag till svar att det inte var någon bra idé att använda sådana API:er (plus lite motiveringar till detta som föreföll vettiga). När jag däremot bad den lösa en annan automatiseringsuppgift där ChatGPT faktiskt varit hjälpsam (om än med lite manuell handpåläggning från min sida) fick jag en lösning som fungerade på en gång utan manuell handpåläggning.

Efter denna erfarenhet har jag testat med ett antal andra fall där ChatGTP har hallucinerat fram något "hjälpsamt" i brist på bättre, och även där sett att Gemini föredragit att medge sin oförmåga snarare än att hitta på. Det har inte nödvändigtvis handlar om programmering, utan även om fakta som jag inte kunnat hitta med en vanlig Google-sökning. Dock har jag ingen uppfattning om hur ofta det slår fel åt andra hållet, d.v.s. där Gemini är för försiktig medan ChatGPT lyckas prestera något som är både hjälpsamt och korrekt.
Citera
2024-12-29, 20:17
Medlem
Svartskäggs avatar
Om jag skriver till Google Gemini:

Citat:
Vad betyder:
"The preliminary terror, which chokes off most fifth-form boys from even attempting to learn how to calculate, can be abolished once for all by simply stating what is the meaning—in common-sense terms—of the two principal symbols that are used in calculating."

Så börjar den fundera, sen avbryts det med meddelandet "något gick fel". Varför? Det verkar obegripligt.
Citera
2024-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Så börjar den fundera, sen avbryts det med meddelandet "något gick fel". Varför? Det verkar obegripligt.

Det är ju en server-baserad tjänst där tillfälliga fel kan uppstå av alla möjliga anledningar. Tror inte det har något med din specifika fråga att göra – när jag ställde samma fråga fick jag följande svar:

Citat:
Certainly, let's break down that sentence:

"The preliminary terror": This refers to the initial fear and anxiety that many young students experience when first encountering mathematics, particularly algebra.

"which chokes off most fifth-form boys from even attempting to learn how to calculate": This emphasizes how this fear can be so debilitating that it prevents students from even trying to understand mathematical concepts. "Fifth-form boys" likely refers to students at a specific grade level in a particular educational system.

"can be abolished once for all": This suggests that the solution proposed is a permanent and effective way to overcome this fear.

"by simply stating what is the meaning—in common-sense terms—of the two principal symbols that are used in calculating": This implies that the key to overcoming this fear lies in understanding the fundamental concepts behind the two core symbols used in mathematical calculations. These symbols are likely to be the "+" (addition) and "-" (subtraction) signs.

In essence, the sentence argues that by clearly explaining the basic concepts of addition and subtraction in a way that makes sense to students, we can eliminate the initial fear that often hinders their learning of mathematics.

This statement reflects the idea that many students struggle with mathematics because they don't grasp the underlying concepts. By focusing on clear and intuitive explanations, the argument suggests, we can make mathematics more accessible and enjoyable for students.

I hope this explanation is helpful! Let me know if you have any other questions.
Citera
2024-12-30, 14:24
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Tror inte det har något med din specifika fråga att göra –
Jag fick samma respons på frågan idag som jag fick igår.
Citera
2025-05-31, 10:28
Medlem
Det är nästan ett halvår sen det skrevs i tråden nu och det har förmodligen hänt en del. Jag testade t.ex att fråga Gemini vad klockan är och fick rätt svar.

Vad säger panelen, hur står sig Gemini mot ChatGPT i dagsläget? Jag tror vi har tillgång till Gemini pro via jobbet, så hade ju varit trevligt om den var bra också.
Citera
2025-05-31, 11:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är nästan ett halvår sen det skrevs i tråden nu och det har förmodligen hänt en del. Jag testade t.ex att fråga Gemini vad klockan är och fick rätt svar.

Vad säger panelen, hur står sig Gemini mot ChatGPT i dagsläget? Jag tror vi har tillgång till Gemini pro via jobbet, så hade ju varit trevligt om den var bra också.

Jag gillar GPT-4.1 mest just nu, men har för tillfället inte provat Gemeni 2.5 pro prewiew , (eller Claude 4 Opus).. Men mest så är jag nyfiken på den kommande ChatGPT-5, som lär förbättra och inkludera styrkorna ifrån alla OpenAI:s nuvarande modeller. Men nu får jag ta mig i kragen och prova Googles senaste modell. Jag får be GPT-4.1 skriva en lämplig prompt om ett ämne som intresserar mig!
Citera
2025-05-31, 11:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gillar GPT-4.1 mest just nu, men har för tillfället inte provat Gemeni 2.5 pro prewiew , (eller Claude 4 Opus).. Men mest så är jag nyfiken på den kommande ChatGPT-5, som lär förbättra och inkludera styrkorna ifrån alla OpenAI:s nuvarande modeller. Men nu får jag ta mig i kragen och prova Googles senaste modell. Jag får be GPT-4.1 skriva en lämplig prompt om ett ämne som intresserar mig!

Det är nog dom två bästa modellerna. Google ska inte underskattas. Dom har sin egen hårdvara t.ex TPU's som Gemini tydligen är med och designar. Gemini är bra på medicinska frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in