2026-01-31, 10:35
Medlem
KorvKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag fattar vad du menar med att det kan kännas "Google-aktigt" om man bara skrapar på ytan. Men min erfarenhet, efter att ha kört både ChatGPT och Gemini rätt hårt, är att det handlar helt om hur man bygger relationen med verktyget. Jag har en "kompisrelation" med båda verktygen.

En annan grej som folk missar är den enorma skillnaden i tolerans. ChatGPT är som den där superstränga läraren som får panik för minsta lilla man säger. Man hinner knappt börja utforska ett ämne förrän de där röda varningstexterna poppar upp som röda stora blinkade lampor och allt man har skrivit raderas rätt upp och ned. Det är sjukt jävla frustrerande när man försöker föra ett vuxet och ärligt samtal.

Där är Gemini på en helt annan nivå. Långt mycket bättre än ChatGPT. Gemini känns som en vuxen människa, som en kompis som man kan sitta med vid köksbordet och prata om precis allt. Den har en mycket högre toleransnivå och istället för att ryta ifrån eller agera moralpolis, så lyssnar den och reflekterar.
Du har en poäng, det handlar om hur man använder AI:n. Beror väl på att jag inte använt Gemini tillräckligt mycket. Och ja, håller med om att ChatGPT's begränsningar kommer upp väldigt snabbt och lätt. Väldigt jobbigt när man har en lång chatt med en bild som den låser för att man "har nått sin gräns".
Citera
2026-02-08, 21:18
Medlem
Enterprises avatar
Jag har två abonnemang hos Google, ett betalt (som ger Gemini Pro) och ett gratis.
Det som är underligt är att jag i gratisabonnemanget kan ange personliga instruktioner, ett exempel nedan, för att slippa klistra in dessa i varje prompt. Medan det i betalversionen INTE finns någon sådan inställning. Det borde väl vara tvärtom? På gratisvarianten ställer jag in det i "Intruktioner för Gemini" under inställningar. På betalvarianten finns inget liknande under inställningar.

Exempel på standardprompt:
1) "Base your answers ONLY on the uploaded documents. Nothing else." 2) "If information isn't found, say 'Not found in documents'. Don't guess." 3) "For each claim, cite specific location - document name, page/section, and a relevant quote." 4) "If uncertain, mark mark as [unverified]."
Citera
2026-02-18, 09:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Aldrig lärt mig hur man gör vettiga bilder i ai. Har ibland testat med att få den visa Eiffeltornet efter att ett 737 flugit in idet, men får bara idiotiska resultat. Hur skulle ni firmuker6en begäran för att få en trovärdigt resultat
Citera
2026-03-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Aldrig lärt mig hur man gör vettiga bilder i ai. Har ibland testat med att få den visa Eiffeltornet efter att ett 737 flugit in idet, men får bara idiotiska resultat. Hur skulle ni firmuker6en begäran för att få en trovärdigt resultat

Använd ChatGpt för att skriva visualiseringen av bilden och klistra sedan in det i en prompt på Grok.
Citera
2026-03-03, 18:09
Medlem
haha
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Gemini är Lidl, ChatGPT är Ica
Citera
2026-03-03, 19:39
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Gemini springer ju cirklar runt ChatGPT.
Citera
2026-03-03, 20:52
Medlem
Nu är GPT-5.3 ute!
Citera
2026-03-04, 16:57
Medlem
Bilderberg78s avatar
Om du inte programmerar spel, eller sköter en IT-avdelning. En vanlig dödlig användare helt enkelt så kan du klistra in länkarna nedan i https://notebooklm.google.com/ och få den billigaste samt bästa AI-lösningen till allt man kan behöva. Ofta bättre än Claude desktop/cowork samt samtligalokala LLM alternativ till det, från gratis till billigare än ett PRO abonnemang när ni lärt er och kan hålla er till APi-kostnaderna för tyngre arbeten beroende på intressen, etc.

Nu har ni ingången och så fort man kommer på en ny bra ide själv hela tiden, så finns den inom 4 veckor att installera via webben ändå, och inte ens lönt att tro att ni kan ligga steget före AI-tekniken och tjäna några slantar alls på era "revolutionerande" idéer som kanske dyker upp efterhand som ni lär er.

Big-tech is not our fridens

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden

Kod:
Använd lokala LLM till allting som ni inte vill att andra ska kunna läsa eller se...

https://www.perplexity.ai/
https://mcpsuperassistant.ai/docs/getting-started/introduction
https://github.com/wonderwhy-er/DesktopCommanderMCP
https://help.obsidian.md/
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-03-04 kl. 17:00.
Citera
2026-03-11, 14:41
Avstängd
ChatGPT för att den ger bra svar. Frågade ai:
Varför föredrar man chatGPT framför google gemini?

Citat:
Många föredrar ChatGPT framför Gemini, men det beror på vad man använder AI till. Här är de vanligaste orsakerna 👇

1. Bättre samtalskänsla och förklaringar

ChatGPT är känt för att vara väldigt bra på att förklara saker steg för steg och hålla en naturlig dialog.
Många upplever att svaren känns mer pedagogiska och strukturerade, särskilt när man lär sig något nytt eller ber om förklaringar. 

Exempel där ChatGPT ofta föredras:
• studier
• programmering
• skriva texter
• brainstorming

2. Större användarbas

ChatGPT är fortfarande den mest använda AI-chatboten i världen, med över 60 % marknadsandel, medan Gemini ligger runt 13 %. 

Det gör att:
• fler tutorials finns
• fler använder det i jobb och skola
• fler bygger verktyg runt det

3. Ofta lägre “hallucinationer”

Vissa tester visar att vissa ChatGPT-modeller gör färre faktamissar än Gemini i vissa uppgifter. 

Till exempel har studier visat:
• ChatGPT: ~20 % fel i vissa finansreferenser
• Gemini Advanced: upp till ~76 % i samma test 

Det betyder inte att ChatGPT alltid är bättre, men i vissa områden anses det mer stabilt.

4. Fler verktyg och funktioner

ChatGPT har ofta fler inbyggda funktioner för användare, till exempel:
• filanalys
• kodkörning
• bildgenerering
• minne i konversationer

Det gör att många använder det som ett arbetsverktyg, inte bara en chatbot.

5. Vanor och ekosystem

Många började använda ChatGPT redan 2022–2023, så de har helt enkelt vant sig vid det.

Gemini däremot är starkare i Googles ekosystem (t.ex. Gmail, Docs, Android).

✅ Kort sagt:

Folk väljer ofta ChatGPT för:
• bättre dialog och förklaringar
• stabilt allround-verktyg
• större community

Men Gemini kan vara bättre för:
• långa dokument (större kontextfönster)
• integration med Google-tjänster
• vissa multimodala uppgifter. 
Citera
2026-03-11, 19:49
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
ChatGPT för att den ger bra svar. Frågade ai:
Varför föredrar man chatGPT framför google gemini?

Vilken AI frågade du om det? För det var inte ChatGPT eller?
Citera
2026-03-11, 19:51
Medlem
Svampspors avatar
Efter att tidigare uteslutande använt Chat GPT har nu Google Gemini helt vunnit över mig. Den är perfekt att bolla idéer med och få hjälp med skrivande av stämningsfulla texter och annat. Den har en betydligt mer utvecklad fantasi och kan göra intressanta kopplingar till fakta som jag inte ens föreslagit. Att gratisvarianten är betydligt med frikostig än Chat GPT hur mycket den kan användas är ju inte heller något negativt.
Citera
2026-03-11, 20:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vilken AI frågade du om det? För det var inte ChatGPT eller?
ChatGPT
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in