2024-06-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Den här mannen har säkert sagt fler än 100 liknande korkade saker som visar att hans intelligens egentligen är ganska låg och att hans förståelse över hur saker funkar är väldigt begränsad.
Oerhört bra trådstart. Jag vill å hela Flashbacks vägnar tacka dig för att du följer samtliga Trump-rallyn och håller oss uppdaterade om allt viktigt som händer. Jättebra att du startar en ny tråd varje gång du har en åsikt om något, så vi inte riskerar att dina inlägg missas. Vore tacksam om du orkar ta på dig att starta en tråd om var och en av de över 100 andra liknande korkade sakerna.

Citat:
Hur kan folk ignorera hur obildad och korkad han är? Hur kan de överhuvudtaget ens överväga att välja denna man till världens mäktigaste statsman efter att ha hört nåt sånt här?
Ja det är svårt att förstå faktiskt. Enda tänkbara förklaringen jag kan komma på är att det faktiskt finns människor som inte ägnar all sin vakna tid åt att följa allt som Trump säger eller gör. Oansvariga människor som väljer att prioritera familj, vänner och jobb istället.

Citat:
Donald Trump tror att elektriska flygplan bara skulle kunna flyga när solen skiner
Hmm... Jag vet att det låter långsökt, men är det tänkbart att han inte menar det bokstavligt? Att han snarare använder det som en illustration för att kritisera demokraternas politik som ju ytterst sällan är vetenskapligt förankrad?
Citera
2024-06-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej det tror han inte. Kerosin innehåller 12 kWh energi per kg, dom bästa litium batterierna 0,3kWh per kg. Tänk dig själv hur det skulle gå att flyga ifall bränslet vägde 40 gånger så mycket som det gör idag. Ni vänsterfjollor är så borta så att ingen av er begriper enkel grundskolematemarik.
Det han säger är att elflyg inte kan fungera om solen går i moln.

Det jag försöker förklara för dig och vissa andra, är att elflyg inte drivs av direkt sol, utan av batteri.
Citat:
Trump är sarkastisk, men såna som inte förstår grundskolans matte förstår givetvis inte heller sarkasm.
För mig framstår sarkasm när man har tokfel som helknäppt. Då har man ju missat hela grejen. Då är man istället dum i huvudet och helt utan koll.

Elflyg drivs INTE av solenergi. Så det roliga med att solen inte alltid är framme, är inte speciellt roligt. Men det kanske bara är vi vi vänstervidrna som inte klarat grundskolans matte som förstår det?
Citera
2024-06-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Hmm... Jag vet att det låter långsökt, men är det tänkbart att han inte menar det bokstavligt? Att han snarare använder det som en illustration för att kritisera demokraternas politik som ju ytterst sällan är vetenskapligt förankrad?
På vilket sätt är det en "illustration" för något att typ säga att "man kan inte använda en mobil när solen inte skiner"?

Hade en svensk politiker sagt det till mig så hade jag frågat om denne tror att jag är helt väck i huvudet.

En mobil drivs lika lite som ett elflygplan av solen.

Men uppenbart har hans citat verkligen gått in i huvudet hos anhängarna. Man släpper helt det kritiska tänkandet, trots att andra berättar att vare sig elflygplan eller mobiler är beroende av solen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-29 kl. 22:00.
Citera
2024-06-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
På vilket sätt är det en "illustration" för något att typ säga att "man kan inte använda en mobil när solen inte skiner"?
Eftersom jag inte har hört och inte heller har någon avsikt att höra på talet ifråga så kan jag ju bara gissa, men poängen som Trump försöker föra fram kanske är att solkraft i dagsläget inte producerar tillräckligt med energi för att på egen hand försörja mänsklighetens energibehov.
Citera
2024-06-29, 22:03
Medlem
Vore lite kul att sätta Trump på ett litet flygplan och först när man lyfter berätta att det är ett eldrivet flygplan och så blir det väldigt mulet...
Citera
2024-06-29, 22:06
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte har hört och inte heller har någon avsikt att höra på talet ifråga så kan jag ju bara gissa, men poängen som Trump försöker föra fram kanske är att solkraft i dagsläget inte producerar tillräckligt med energi för att på egen hand försörja mänsklighetens energibehov.
Då säger man väl för fan det. Att hitta på saker för att få pöbeln att förstå att de ska hålla sig i skinnet låter mer som det prästerna gjorde när de krävde att alla skulle kunna citera bibeln och följa Guds lagar och regler för att inte hamna i Helvetet.

Lite längre än så har väl västvärlden i alla fall kommit.

Men visst. Trumps anhängare är väl i huvudsak religiösa utan minsta tro till vetenskap och utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vore lite kul att sätta Trump på ett litet flygplan och först när man lyfter berätta att det är ett eldrivet flygplan och så blir det väldigt mulet...
Förstår inte du heller att elflygplan inte drivs av solen?

Vad är det med folk?
Citera
2024-06-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men visst. Trumps anhängare är väl i huvudsak religiösa utan minsta tro till vetenskap och utbildning.
Till skillnad från trådskaparen är Trumps anhängare inte gravt autistiska utan fullt kapabla att förstå bildspråk.
Citera
2024-06-29, 22:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Att du är för simpel för att förstå ändrar inte nått. Trump drar dessa extrema "liknelser" för att markera hur jävla naiv och verklighetsfrånvänd klimatfittorna är. Vi fattar att det går över ditt huvud. Du tror antagligen att elflyg kan fungera.

Det är hopplöst med alla dessa autister som inte förstår sarkasm och ironi, speciellt svårt verkar de få när Trump talar på ett valmöte.

Då verkar alla spärrar sluta att fungera och allt som sägs måste tolkas bokstavligen, fan helt otroligt.
Citera
2024-06-29, 22:12
Medlem
Citat:
Till skillnad från trådskaparen är Trumps anhängare inte gravt autistiska utan fullt kapabla att förstå bildspråk.
Och när man förstår bildspråk, så tror man att elflygplan drivs av solen?

Om man måste använda sig av bildliga berättelser för att få pöbeln att förstå, så känns det för mig som att det är riktigt illa. Precis så fungerar Bibeln, speciellt Gamla testamentet.

Jag tillhör kategorin människor som förstår när man använder sig av fakta. Men jag inser att den delen av befolkningen sakta men säkert krymper efter en peak på sextiotalet.
Citera
2024-06-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är hopplöst med alla dessa autister som inte förstår sarkasm och ironi, speciellt svårt verkar de få när Trump talar på ett valmöte.

Då verkar alla spärrar sluta att fungera och allt som sägs måste tolkas bokstavligen, fan helt otroligt.
Men kan du då inte försöka att förklara det sarkastiska och ironiska i att man inte skulle kunna flyga ett eldrivet flygplan när solen går i moln?

Hade det varit lika roligt enligt dig, om han sagt att man inte kan köra sin Tesla när solen går i moln?

Alltså, jag fattar verkligen inte det roliga i vad Trump sa. Jag bara får det till att han verkligen tror att ett elflygplan drivs av solen - Annars blir det ju inte det minsta kul.

Men försök att förklara för mig. Berätta av vilken anledning han tog in solen i berättelsen.

Jag tror att vissa ser sarkasm, ironi och komik för att de tror att ett elflygplan ska drivas av sol. Vilket såklart är ett feltänk.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-29 kl. 22:21.
Citera
2024-06-29, 23:33
Medlem
Folk verkar glömma bort att ett flygplan som går på 100% el inte har jetmotorer utan propellrar vilket avsevärt sänker flygplanets hastighet. Flygplan med batteridrift kommer därför aldrig någonsin kunna flyga speciellt långt.
Citera
2024-06-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MHalle
Folk verkar glömma bort att ett flygplan som går på 100% el inte har jetmotorer utan propellrar vilket avsevärt sänker flygplanets hastighet. Flygplan med batteridrift kommer därför aldrig någonsin kunna flyga speciellt långt.
Eftersom en jet-motor drivs av eldfängt bränsle, så kommer såklart inte ett flygplan med batteridrift kunna använda sig av det.

Naturligtvis kommer eldrivna flygplan i alla fall till en början endast handla om korta avstånd och med få passagerare.

Hur som så har eldrift ingenting med solen att göra, vilket Trump verkar att tro.

Propellerplan klarar för övrigt ganska långa sträckor, typ över Atlanten - Redan på tjugotalet korsade Charles Lindbergh Atlanten. Jag har själv suttit i en propellerdriven Hercules i åtta timmar, och vi tog oss en ganska bra bit.

Och såklart kommer nog de första elflygplanen vara propellerdrivna. Och de kommer att kunna flyga även om solen går i moln, liksom att en Tesla kan köra utan sol :-)
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-30 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in