2024-06-29, 19:12
Medlem
När vi köpte så sa mäklaren samt ordförande att enda anledningen de säger nej är om man är gängkriminell.
Citera
2024-06-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Det framgår av BRF:ns stadgar vad som är giltiga skäl att neka medlemskap.

Svar: Nej!
Citera
2024-06-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
När vi köpte så sa mäklaren samt ordförande att enda anledningen de säger nej är om man är gängkriminell.

Inte ens då kan en vägras medlemskap!
Citera
2024-06-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Svar: Nej!

Det framgår i min.
Citera
2024-06-29, 21:19
Medlem
Citat:
Det framgår i min.
Men lagar går före stadgar.
Citera
2024-06-29, 21:19
Medlem
Citat:
Det framgår i min.

Det gör det inte om du kollar en gång till. Det är ”lagstyrt” och kan inte regleras via stadgarna.
Senast redigerad av brasnyggman 2024-06-29 kl. 21:26.
Citera
2024-06-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det gör det inte om du kollar en gång till. Det är ”lagstyrt” och kan inte regleras via stadgarna.

Det gör det visst det. Femte paragrafen, "rätt till medlemskap", under rubriken "om föreningen". Har stadgarna framför mig.

Står bl.a. att föreningen inte får neka någon medlemskap om de uppfyller de få kriterier som nämns i paragrafen.
Citera
2024-06-29, 21:34
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
I vår BRF så är man mer noggrann med bakgrund än det ekonomiska.

Men det är mycket enklare att kolla upp ekonomin hos en person än dess bakgrund. En BRF får inte själva begära utdrag ur belastningsregistret hos polisen, men de kan kräva att du överlåter ett sådant på eget initiativ.

Lexbase?
FUP?
Det går ju att köpa domar / förundersökningsprotokoll.
Citera
2024-06-29, 21:43
Medlem
Citat:
Det gör det visst det. Femte paragrafen, "rätt till medlemskap", under rubriken "om föreningen". Har stadgarna framför mig.

Står bl.a. att föreningen inte får neka någon medlemskap om de uppfyller de få kriterier som nämns i paragrafen.

Som sagt så är det lagstyrt!
Citera
2024-06-29, 22:00
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Lexbase?
FUP?
Det går ju att köpa domar / förundersökningsprotokoll.

Absolut så kan de göra de. Men som jag förstår så ser man ogillande på sånt.
Inom vår BRF så gör vi inte så utan om det finns misstankar så kan vi begära att personen i fråga lämnar ett utdrag från belastningsregistret. Som tur är så har vi inte haft några sådana problem än, men när gängen började leka vilda västern så gick vi igenom allt det här i styrelsen. Dock har vi haft ungdomar som växt upp i området som knutit sig an till ett gäng, nu sitter dom två i fängelse så det är ett bekymmer mindre.

Men Lawline säger så här
Citat:
Det är inte olagligt att be köparen om utdrag ur belastningsregistret. Men köparen kan såklart neka denna begäran. Det finns möjlighet att väga in personliga kvalifikationer och sökandes bakgrund vid bedömningen för medlemsskap, men det har visat sig vara svårt att neka medlemsskap på denna grund. Praxis har visat att föreningar ska vara försiktiga med att avslå medlemsskap på grund av köparens bakgrund och eventuella brottsliga förflutna. Det är således många föreningar som inte stödjer idén om att begära utdrag ur belastningsregister.

Om en förening nekar medlemsskap på grund av sökandes brottsliga bakgrund som visar sig i belastningsregistret, så kan köparen ta tvisten till hyresnämnden (Bostadsrättslagen 2 kap. 10 §). Å andra sidan kan föreningen således neka köparen och hoppas att denne inte för saken visare i domstol.
https://lawline.se/answers/kan-brf-begara-ut-belastningsregister-av-koparen
Citera
2024-06-29, 22:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Absolut så kan de göra de. Men som jag förstår så ser man ogillande på sånt.
Inom vår BRF så gör vi inte så utan om det finns misstankar så kan vi begära att personen i fråga lämnar ett utdrag från belastningsregistret. Som tur är så har vi inte haft några sådana problem än, men när gängen började leka vilda västern så gick vi igenom allt det här i styrelsen. Dock har vi haft ungdomar som växt upp i området som knutit sig an till ett gäng, nu sitter dom två i fängelse så det är ett bekymmer mindre.

Men Lawline säger så här

https://lawline.se/answers/kan-brf-begara-ut-belastningsregister-av-koparen

Elände.
Köper en kaosfamilj en lägenhet i föreningen kan det få långtgående konsekvenser, varav värdeminskning är den mildaste.
Citera
2024-06-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Elände.
Köper en kaosfamilj en lägenhet i föreningen kan det få långtgående konsekvenser, varav värdeminskning är den mildaste.
Säljaren har har fri prövningsrätt. Man säljer till vem van man vill. Sälja till en kaozmänniska innebär bara massa problem.
Senast redigerad av Perpetuate 2024-06-29 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in