2024-06-29, 14:01
Bannlyst
Frågar åt en vän...

Undrar om det finns någon rimlig möjlighet att neka medlemskap till en person som söker till en BRF när det visar sig att personen i fråga har ett tungt kriminellt förflutet (hotbilden mot huset ökar)?
Citera
2024-06-29, 14:10
Medlem
Kanske i och med nya lagen att man kan vräka från HR, bör ju även gälla BR?
Citera
2024-06-29, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kanske i och med nya lagen att man kan vräka från HR, bör ju även gälla BR?

Tack för svar; ska kolla på det.

OK men personen i fråga är ännu inte medlem; frågan är då om man kan neka ett medlemskap INNAN personen ens tagits upp i föreningen?
Citera
2024-06-29, 14:25
Medlem
Noxyls avatar
Det är i princip bara betalningsförmåga som kan användas som giltigt skäl till att neka, sen kan såklart föreningen neka i princip vem som helst med risk att bli överkörda i hyresnämnden om köparen krånglar.
Citera
2024-06-29, 14:26
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det är i princip bara betalningsförmåga som kan användas som giltigt skäl till att neka, sen kan såklart föreningen neka i princip vem som helst med risk att bli överkörda i hyresnämnden om köparen krånglar.
Inte alls.

Kan man anta att kriminaliteten kan påverka boendet, utgör det en godtaglig grund för att neka medlemskap.
Citera
2024-06-29, 14:30
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inte alls.

Kan man anta att kriminaliteten kan påverka boendet, utgör det en godtaglig grund för att neka medlemskap.

Jo, men handlar det inte om en aktivt kriminell blir det svårare.
Citera
2024-06-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlems
Frågar åt en vän...

Undrar om det finns någon rimlig möjlighet att neka medlemskap till en person som söker till en BRF när det visar sig att personen i fråga har ett tungt kriminellt förflutet (hotbilden mot huset ökar)?

Det tror jag inte om inte personen är dömd för något mot någon medlem i föreningen typ.
När jag läste till mäklare fick vi lära oss exempelvis att en dömd pedofil som precis avtjänat sitt straff inte får nekas medlemskap om inte personen gjort övergrepp mot någon medlem i föreningen osv..

Edit. Däremot har jag varit med om en som blivit nekad medlemskap för att denne handlade med lgh.
Senast redigerad av brasnyggman 2024-06-29 kl. 15:36.
Citera
2024-06-29, 18:28
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns som att det är för jävligt för att har man tabbat sig en gång så har man ingen andra chans i Sverige.
Det innebär att jag tror att din kompis kommer att få svårt att fixa lägenhet oavsett hyres eller bostadsrätt.
Däremot känns det väldigt bra att man kan ta lån om man är kriminell som han antagligen är.
Det enda alternativet Kanske kan vara om man har en flickvän som kan vara medlem. Då kanske man kan smyga bort från sådana saker.
Det känns som att man är körd i Sverige om man är kriminell. Det finns visserligen en liten chans men jag anser att det är ganska kört.
Det har varit många trådar om att man är kriminell och inte får en chans på arbetsmarknaden. Tyvärr är det så illa i Sverige idag.
Citera
2024-06-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att det är för jävligt för att har man tabbat sig en gång så har man ingen andra chans i Sverige.
Det innebär att jag tror att din kompis kommer att få svårt att fixa lägenhet oavsett hyres eller bostadsrätt.
Däremot känns det väldigt bra att man kan ta lån om man är kriminell som han antagligen är.
Det enda alternativet Kanske kan vara om man har en flickvän som kan vara medlem. Då kanske man kan smyga bort från sådana saker.
Det känns som att man är körd i Sverige om man är kriminell. Det finns visserligen en liten chans men jag anser att det är ganska kört.
Det har varit många trådar om att man är kriminell och inte får en chans på arbetsmarknaden. Tyvärr är det så illa i Sverige idag.
Jag tycker det är skillnad på att vara (tungt) kriminell, livsstil, med att begått något/några mindre brott.
Citera
2024-06-29, 18:33
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66

Tyvärr?

Så utebliven konsekvensanalys är helt ok?
Hoppas fan man är tok-körd och det ska krävas god man i 10 bast minimum för en kriminell lodis.
Citera
2024-06-29, 18:37
Medlem
Det framgår av BRF:ns stadgar vad som är giltiga skäl att neka medlemskap.
Citera
2024-06-29, 19:10
Medlem
reffis avatar
I vår BRF så är man mer noggrann med bakgrund än det ekonomiska.

Men det är mycket enklare att kolla upp ekonomin hos en person än dess bakgrund. En BRF får inte själva begära utdrag ur belastningsregistret hos polisen, men de kan kräva att du överlåter ett sådant på eget initiativ.
Senast redigerad av reffi 2024-06-29 kl. 19:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in