2024-06-27, 19:40
Medlem
Fick idag recept för ozempic. Ska som alla andra börja med 0.25 mg, men fick 1 mg då det var billigare då man kunde dela upp det. Min läkare sa att man kunde använda samma nål flera gånger och att detta inte hade någon infektionsrisk då nålen endast går in till underhuden. Känns lustigt, är det någon annan som använder samma nål flera gånger?

Hur lång tid tog det för er att medicinen började verka? Vet att det är från person till person men undrar ändå.
Citera
2024-06-27, 20:04
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stektkottbulle
Fick idag recept för ozempic. Ska som alla andra börja med 0.25 mg, men fick 1 mg då det var billigare då man kunde dela upp det. Min läkare sa att man kunde använda samma nål flera gånger och att detta inte hade någon infektionsrisk då nålen endast går in till underhuden. Känns lustigt, är det någon annan som använder samma nål flera gånger?

Hur lång tid tog det för er att medicinen började verka? Vet att det är från person till person men undrar ändå.

Har inte hört att man kan använda samma nål flera gånger men om läkaren säger det så stämmer det säkert.
Fick effekt från start men bäst effekt vid 1 mg. Skönt att slippa vara så hungrig. Man får se till att äta lagom för lite så man inte vänjer kroppen vid alldeles för lite mat bara.
Citera
2024-06-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stektkottbulle

Nålen blir slö, så jag skulle inte återanvända. Sen förstår jag inte varför det inte skulle kunna bli infekterat ändå, trots korta nålen. Regeln är ny nål, har aldrig hört om återanvändning. Be om recept på extra nålar. Jag fick ut 100-pack gratis.

Effekt fick jag efter 2 dagar cirka.
Citera
2024-06-28, 19:21
Medlem
mrs.heisenbergs avatar
Har precis betalat för blodprovskollen hos dr.vikt. Är orolig för att inte bli godkänd/accepterad för behandling.
Har bipolär sjukdom i min journal men varit utan mediciner i ett x antal månader så läkare tror att det kan vara fel diagnostiserat. Har fått för mig att dom kommer neka min ansökan pga det. Vore surt när man betalat abonnemang + blodprov. :/
Kvalar annars in med högt bmi/testat det flesta andra lösningar för min vikt osv osv. Äter inga andra mediciner förutom Atarax vid behov.

Finns det någon som blivit nekad?
(Kan vara fel tråd att skriva i, ber om ursäkt isf.)
Citera
2024-06-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.heisenberg
Har precis betalat för blodprovskollen hos dr.vikt. Är orolig för att inte bli godkänd/accepterad för behandling.
Har bipolär sjukdom i min journal men varit utan mediciner i ett x antal månader så läkare tror att det kan vara fel diagnostiserat. Har fått för mig att dom kommer neka min ansökan pga det. Vore surt när man betalat abonnemang + blodprov. :/
Kvalar annars in med högt bmi/testat det flesta andra lösningar för min vikt osv osv. Äter inga andra mediciner förutom Atarax vid behov.

Finns det någon som blivit nekad?
(Kan vara fel tråd att skriva i, ber om ursäkt isf.)

Din journal kommer inte bli på tal hos DrVikt, utan resultatet av dina blodprover.
Om du inte har några extrema avvikelser på de testerna så kommer du inte bli nekad.
Sedan är utmaningen att hitta Ozempic.
Citera
2024-06-29, 20:36
Medlem
Verkar som att det är stendött att få tag i både Ozempic och Trulicity i hela Stockholm. Samt kringliggande ställen. Har recept på båda men kan inte få loss något. Har ni tips på apotek med något i lager? Testat alla vanliga online-apotek också. Tror jag. Tidigare fått hemleverans (kyld) av apoteket.se vill jag minnas men hittar inget sådant heller.
Citera
2024-06-30, 04:59
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindadurietz
Har ni tips på apotek med något i lager?

Kolla på www.fass.se där har du uppdaterad information om vilka apotek som har det i lager.
Citera
2024-06-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targeniq
Min fråga är ska jag blanda ihop allt asså semaglutide och bac-vatten på en gång?
Ja, blanda allt direkt, men… OBS! Tidigare svar om dosering verkar vara fel! (Se korrekt dosering i beskrivning nedan.)

Citat:
Ursprungligen postat av gNooB
HUR GÖR JAG EN INJEKTION?
Koncentrationen är 1 mg / mL och en dos på 0.5 mg är 0.5 mL vätska.
Vill du använda 0.25 mg är det 0.25 mL vätska du ska injicera.

OBS! Överdosera inte! Beskrivning ovan verkar vara FEL!

Eftersom vi i första steget blandade råvaran (5mg) med 2ml BAC-vatten så vet vi att koncentrationen på vätskan är 2.5mg för 1ml. Vill man då ta en injektion på 0.25mg så injicerar man 0,1ml.
Senast redigerad av Sheeevil 2024-06-30 kl. 10:26.
Citera
2024-06-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Kolla på www.fass.se där har du uppdaterad information om vilka apotek som har det i lager.

Försökt. Men sökfunktionen är bedrövlig. Man måste söka om med femtioelva dropdown-listor om och om igen. Dessutom saknas ju nät-apoteken.
Citera
2024-06-30, 14:03
Medlem
Är det möjligt att lägga beställning på sitt lokala apotek på Ozempic när man har recept? Eller måste man chansa på lagerstatus och hänga på låsen?
Vad jag förstått så kan diabetiker som får det utskrivet lägga beställning i förväg?
Citera
2024-06-30, 16:35
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SEoHOER
Är det möjligt att lägga beställning på sitt lokala apotek på Ozempic när man har recept? Eller måste man chansa på lagerstatus och hänga på låsen?
Vad jag förstått så kan diabetiker som får det utskrivet lägga beställning i förväg?
Jag undrar också
Citera
2024-06-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheeevil
Ja, blanda allt direkt, men… OBS! Tidigare svar om dosering verkar vara fel! (Se korrekt dosering i beskrivning nedan.)

OBS! Överdosera inte! Beskrivning ovan verkar vara FEL!

Eftersom vi i första steget blandade råvaran (5mg) med 2ml BAC-vatten så vet vi att koncentrationen på vätskan är 2.5mg för 1ml. Vill man då ta en injektion på 0.25mg så injicerar man 0,1ml.

Nej, den varianten innehåller bara 2mg per ampull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in