Citat:
Familjeliv tillåter inte multipla konton men det förekommer givetvis ändå. Flashback tillåter, vad jag har förstått det som, multipla konton om man inte använder dem under den tid då man är avstängd. Här finns det oklarheter. Jag tycker att Flashback kunde vara tydligare med när, hur och varför multipla konton ska användas respektive när de inte ska användas. Den här gången har jag varit avstängd på ett sätt som gör att jag inte kan se eller vistas på forumet, och därför har det varit en ickefråga för min del, men jag har på andra användare förstått att de använder sig av extrakonton under den tid de blivit avstängda. Det är svårt att förstå vad som gäller i praktiken då, alldeles oavsett vad som står i reglerna.
Jag förstår vad du menar. Regel 1.07. skulle nog må bra av att ett bättre förtydligande. Det finns aspekter som idag inte är helt självklara. Ska göra en översyn, och se vad som kan förbättras.
Citat:
Det som fått Flashback att överleva och vara livskraftigt i mediekonkurrensen är troligen att forumet inte börjat med likes och upvoting, utan är kronologiskt och relativt hårt mot OT och trams, vilket gör forumet mer läsvänligt men också ibland tråkigt att skriva i jämfört med platser där du får emojis, likes och upvotes för ditt tramsande och dina elakheter.
Vi har inga planer på att införa likes och upvotes. Dock osäker på ifall du ansåg detta vara något negativt (då texten var postad under rubriken "Kan förbättras").
Citat:
Håll det stort! Med alltför många avstängningar riskerar Flashback gå samma öde till mötes som Familjeliv sedan länge har gjort. De återkommande aktiva medlemmarna på Familjeliv tycks vara mycket få till antalet. Stora och seglivade konflikter och så kallade "vendettor" på ett forum leder med tiden till att fler mångårigt vettiga användare tröttnar och faller ifrån. Det är en synpunkt som återkommande har framförts på Familjelivs forum i ett antal av de trådar som under hösten handlade om dålig stämning och dålig moderering på Familjeliv.
Vi planerar inom kort att mer eller mindre plocka bort avstängningar som är längre än en månad, och endast i undantagsfall stänga av någon i sex månader. Sex månaders avstängning och bannlysning kommer finnas kvar, men användas mer sparsamt. Jag tror att i de flesta fallen så gynnar det varken medlemmarna eller forumet att stänga av någon i ett halvår, även om det givetvis finns ett fåtal undantag.
En annan fallgrop är varningar. Orsaken att man får en varning skiljer sig stort, och utifrån hur reglerna hanteras idag så riskerar aktiva medlemmar att straffas hårdare. Det är enklare för en medlem som under en viss tidsperiod postat 1000 inlägg att åka på tre varningar, än ifall samma medlem under samma tidsperiod hade postat 150 inlägg. Jag tittar på olika sätt att hantera varningarna annorlunda, men än så länge är det bara något som jag tittar på. Inget som är klart att genomföras.
Ifall du (eller någon annan) har några konkreta förslag på vad som skulle motverka det du nämner ovan, så får du gärna posta förslagen i tråden.
Citat:
Har du något konkret exempel? Det behöver inte vara någon situation som hänt, utan kan även vara ett exempel på vad som skulle kunna ha hänt.
Citat:
Nya forum startas, andra arkiveras. Vissa slås ihop. Ett forum som för tio år sedan var jättestort kan idag vara väldigt lugnt, och ett forum som för tio år sedan var väldigt lugnt kan idag vara jätteaktivt. Vad som är populärt att diskutera ändras över tid. Vi brukar arkivera forum ifall de har för låg aktivitet. Vissa med låg aktivitet har vi ändå behållit, då vi anser att diskussionerna gynnas av att forumet är kvar. Alternativet (för de ämnen vars forum arkiveras) är att diskutera ämnena i "Övrigt".
Jag håller med om din beskrivning. Mitt svar är främst tänkt att förklara processen kring hur vi hanterar forum och subforum. Jag brukar återkommande ha en översikt kring forumens aktivitet, och förväntar mig att det postas nya inlägg varje dag för att de ska vara relevanta. Det finns säkert forum där det inte postas inlägg varje dag, men inget där det i dagsläget har postats mindre än 365 inlägg under det senaste året. Nu är även ett inlägg per dygn för lite, men det är ett exempel på var vi drar gränsen.
Citat:
Och vad med papperskorgen, alltså vad med papperskorgen? Man papperskorgar seriösa trådstarter. Poänglöst att lägga kraft och energi på att starta en seriös tråd bara för att få den papperskorgad utan motivering. Men jag ser att admin svarat att han är nöjd med hur det fungerar idag jämfört med när han tyckte att papperskorgen hade för hög kvalitet så jag antar att detta är fiskpapper som åsikt betraktat.
Papperskorgen startades för att öka transparensen. Papperskorgen innehåller trådar som innan raderades. Genom att skapa ett forum där medlemmarna kan granska trådarna som har "raderats" så är det enklare för medlemmarna att kritisera beslut som anses felaktiga.
Om det finns trådar som du anser har felaktigt flyttats till Papperskorgen, så får du gärna posta dem i tråden (FB) Varning! Papperskorgen har för HÖG kvalitet! HJÄLP!!!
Jag förstår att det är "poänglöst att lägga kraft och energi på att starta en seriös tråd bara för att få den papperskorgad utan motivering." Men utan exempel så har jag svårt att kommentera det mer än jag redan har gjort. Jag startade tråden jag länkade till ovan för att komma åt ett problem. Jag upplever att det blev bättre. Det finns fortfarande trådar som jag ibland flyttar tillbaka, men lyckligtvis händer det rätt sällan. Om problemet är större än jag tror så ligger det i allas intresse att problemet uppmärksammas. Vilket var orsaken till att jag startade tråden. En sorts "skattjakt" där medlemmarna uppmuntras att hitta kvalitet i Papperskorgen. För är det kvalitet, så ska tråden inte ligga i Papperskorgen.
Citat:
Intressant tråd. Postar en länk till den nedan.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/82967795-fragan-kvarstar-dialog-med-moderatorer
admin
Det är kanske svårare att hitta så direkta exempel på moderatorer som öppet säger att de tillämpar reglerna som de själva vill på FL för att de inte har samma öppna diskussioner om modereringen. Att man får lov att klaga spelar dock annars inte så mycket roll när det enda som händer är TempeZZt och Jecke dyker upp och talar om att en moderator aldrig kan göra fel och sedan glöms tråden bort efter ett tjugotal inlägg.