2024-06-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Varför har du både DNB Global Indeks och LF?

Ta bort LF asap. DNB Global Indeks S räcker gott och väl. Det faktum att LF exkluderar enligt ESG gör att visa bolag blir undervärderade och DNB är klart mycket bättre. Att sen ha 20% viktat mot Sverige är dumt, likaså 10% i en fondrobot? Hur har du tänkt där?

Baserat på infon från tråden bör du ha 80-100% Global Indeks S, 0-20% tillväxtmarknader/egna aktier.

Jag har lite olika för att just slippa välja även om jag vet att jag egentligen bara skulle kunna köra på DNB Global Indeks S.

Varför är det dumt att ha viktat mot Sverige?

Är sugen på köra 80% globalfond, 20% Sverige kanske
Citera
2024-06-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Har du kikat in på RikaTillsammans? De har nog inget emot att diskutera indexfonder och fondrobotar en stund med dig.
Och kanske nåt spännande Bolmeson-projekt därtill

Med tanke på att du inte verkar vilja göra nånting som går utanför mittfåran så är din enda möjlighet att bli rik och ekonomiskt oberoende att spara regelbundet och mycket. Vilken indexfond du väljer är underordnat.

Har kikat en del där. De rekommenderade 70% DNB Global Indeks, 20% PLUS Allabolag och 10% valfritt (exempelvis Avanza Emerging Markets)
Citera
2024-06-28, 20:27
Medlem
Det finns inget hinder att ha din buffert i fonder heller, utan skapa azanza isk som du kallar pension och kör den i 15+år.

Exempelvis:
Bankkonto: 1 månadslön
Avanza:
Resor: alla pengar för nästa resa läggs på ett globalindex.
Bilkonto: Om du vet att du kanske vill byta bil om 5 år, lägger du sådant här.
Arbetslöshetspar: 6 månadslöner (kan vara ok med 50% med lägre risk och 50% högre risk)
Renoveringsspar: 20000 för kylskåp o annat som kan paja
Övrigt spar: sparas precis som du gör med pensionen, fast du räknar inte med det i FIRE, utan ser det som överskott du inte räknat med som kanske täcker underskott du inte räknat med.

Det där med att sånt som ska användas inom 5 år är på sparkonto är sjukt mycket pengar som ges bort. Kanske 150 tkr i minskade intäkter på 5 år med en lön på 40 tkr.
Citera
2024-06-28, 20:32
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dibzz
Får man inte lite tillväxtmarknad med lysa också? Tycker du det räcker gott o väl o bara köra de två fonderna då? Rekommenderar du PLUS Allabolag över SEB indexnära, isåfall varför?

Det stämmer , Lysa har tillväxtmarknader med. Du skulle egentligen kunna köra 100% Lysa. Själv har jag 100% Länsförsäkringar Indexnära till barnens sparande samt mitt eget sparande i Lysa (90/10). Att jag har Lysa till mig själv är mer för att jag inte ska köpa på mig olika ETF och spekulera i annat på Avanzas plattform som egentligen går emot min egna strategi.

Plus Allabolag eller SEB Indexnära verkar vara hugget som stucket, fonderna innehar samma bolag. SEB har minimalt högre fondavgift.
Citera
2024-06-28, 20:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack, någon specifik fond du kan rekommendera?
Kör på Avanza Global och LF Global, det räcker gott och väl. Antagligen räcker det med endast en av dessa två globalfonder.

Edit: och någon Sverigefond och kanske Europafond. Krydda med en tillväxtmarknadsfond eller teknik kanske.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-06-28 kl. 20:38.
Citera
2024-06-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Det stämmer , Lysa har tillväxtmarknader med. Du skulle egentligen kunna köra 100% Lysa. Själv har jag 100% Länsförsäkringar Indexnära till barnens sparande samt mitt eget sparande i Lysa (90/10). Att jag har Lysa till mig själv är mer för att jag inte ska köpa på mig olika ETF och spekulera i annat på Avanzas plattform som egentligen går emot min egna strategi.

Plus Allabolag eller SEB Indexnära verkar vara hugget som stucket, fonderna innehar samma bolag. SEB har minimalt högre fondavgift.

Tack för tipsen! Tror jag framförallt kommer hålla mig till DNB Global Indeks, föredrar nog den framför LF Global Index med tanke på att den är ESG. Valet mellan DNB o Avanza Global är sak samma tänker jag, Avanza har snäppet högre avgift så valet blir således DNB. Kör nog lite PLUS Allabolag och behåller nog lite i Lysa för skoj skull . Tror inte så mycket på Asien men alltid bra att vara lite diversifierad.
Citera
2024-06-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kör på Avanza Global och LF Global, det räcker gott och väl. Antagligen räcker det med endast en av dessa två globalfonder.

Edit: och någon Sverigefond och kanske Europafond. Krydda med en tillväxtmarknadsfond eller teknik kanske.

Tack, får jag fråga varför du rekommenderar både Avanza Global o LF Global. Samma tänk som jag har?

Någon Sverigefond/Europafond du kan rekommendera?

Bonusfråga: varför rekommenderar du tillväxtmarknadsfond?
Citera
2024-06-28, 20:59
Medlem
Jag tror vi inom mycket kort står inför en rationalisering som saknar motstycke i historien, genom AI.
Ha det i tankarna, och fundera väldigt brett kring troliga konsekvenser av det, innan du tar beslut baserade på historik från en stabilare period utan den här typen av extremt disruptiv innovation.
Citera
2024-06-28, 22:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack, får jag fråga varför du rekommenderar både Avanza Global o LF Global. Samma tänk som jag har?
Egentligen gör jag inte det. Jag kör själv med endast Avanza Global. Men vissa hävdar att man ska sprida riskerna ytterligare genom att ha flera globalfonder eftersom de presterar olika över tid. Men för mig spelar det ingen jättestor roll om en fond presterar, låt oss säga 100%, istället för 105%. Det gör varken till eller från för mig. Så länge globalfonden investerar brett, är billig, är passivt förvaltad och följer det globala indexet så är jag nöjd.
Citat:
Någon Sverigefond/Europafond du kan rekommendera?
Avanza Zero och Avanza Europa. Nordnet har en gratisfond också som följer OMX30.
Citat:
Bonusfråga: varför rekommenderar du tillväxtmarknadsfond?
Därför att "Kina är framtiden"-meme. Är det sant? Kanske. Därför investerar jag, men max 10% av mitt kapital.
Citera
2024-06-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Egentligen gör jag inte det. Jag kör själv med endast Avanza Global. Men vissa hävdar att man ska sprida riskerna ytterligare genom att ha flera globalfonder eftersom de presterar olika över tid. Men för mig spelar det ingen jättestor roll om en fond presterar, låt oss säga 100%, istället för 105%. Det gör varken till eller från för mig. Så länge globalfonden investerar brett, är billig, är passivt förvaltad och följer det globala indexet så är jag nöjd.

Avanza Zero och Avanza Europa. Nordnet har en gratisfond också som följer OMX30.

Därför att "Kina är framtiden"-meme. Är det sant? Kanske. Därför investerar jag, men max 10% av mitt kapital.

Hmm okej

Vad hade du valt av följande alternativ

Alternativ 1
- 80% Globalfond
- 20% Lysa 100% aktier (Får sverige, globalt och lite tillväxtmarknad)

Alternativ 2
- 70% Globalfond
- 20% Sverige Index
- 10% Lysa 100% aktier

Alternativ 3
- 80% Globalfond
- 20% Sverige Index
Citera
2024-06-29, 10:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hmm okej

Vad hade du valt av följande alternativ

Alternativ 1
- 80% Globalfond
- 20% Lysa 100% aktier (Får sverige, globalt och lite tillväxtmarknad)

Alternativ 2
- 70% Globalfond
- 20% Sverige Index
- 10% Lysa 100% aktier

Alternativ 3
- 80% Globalfond
- 20% Sverige Index
Jag har aldrig använt Lysa, så kan inte säga så mycket om det.

Så här hade jag lagt upp det:

70% global indexfond
20% Sverigefond
10% tillväxtmarknadsfond/småbolagsfond/teknikfond

+ en buffert såklart.
Citera
2024-06-29, 14:31
Medlem
Aldrig riktigt fattat varför folk är så kåta på lysa. En vanliga globalfond typ lf global index presterar betydligt bättre (36%enheter bättre sen lysas start, med 100% aktier). I princip enda sämre fonden är aktivt förvaltade sverigefonder samt avanza zero, och den är iaf gratis.

Lysa är i princip bara bra om man inte pallar köpa räntepapper själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in