2024-06-28, 16:18
Medlem
Hej, någon som vill lämna några åsikter om mina fondval/tips på förbättringar. Målet är FIRE!!!

För tillfället ser portföljen ut såhär:
- 70% Globalt index (DNB Global Indeks, Avanza Global, Länsförsäkringar Global Index)
- 20% Sverige Index (PLUS Allabolag Sverige Index, SEB Sverige Indexnära)
- 10% Lysa med 100% aktier

Jag har valt att äga några globalfonder (jämnt fördelade) och två svenska index (jämnt fördelade) för att slippa välja mellan dem . Är medveten om att LF Global Index är ESG certifierad men osäker på om det nödvändigtvis behöver vara dåligt.

Tackar!
Citera
2024-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dibzz
Hej, någon som vill lämna några åsikter om mina fondval/tips på förbättringar. Målet är FIRE!!!

För tillfället ser portföljen ut såhär:
- 70% Globalt index (DNB Global Indeks, Avanza Global, Länsförsäkringar Global Index)
- 20% Sverige Index (PLUS Allabolag Sverige Index, SEB Sverige Indexnära)
- 10% Lysa med 100% aktier

Jag har valt att äga några globalfonder (jämnt fördelade) och två svenska index (jämnt fördelade) för att slippa välja mellan dem . Är medveten om att LF Global Index är ESG certifierad men osäker på om det nödvändigtvis behöver vara dåligt.

Tackar!

Vad är ditt syfte med placeringen? Hur ser din ekonomi i övrigt ut? Hur ser din riskexponering i övrigt ut? Osv. Det är väl knappast meningsfullt att recensera en placering utan bättre info.
Citera
2024-06-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad är ditt syfte med placeringen? Hur ser din ekonomi i övrigt ut? Hur ser din riskexponering i övrigt ut? Osv. Det är väl knappast meningsfullt att recensera en placering utan bättre info.

Syftet är att spara långsiktigt - gå i pension tidigt. Alltså inte plocka ut pengarna alls kommande 15 åren åtminstone. Min ekonomi är i övrigt väldigt bra så inget att ha i åtanke. Med tanke på att det är många år fram i tiden är jag risktålig.
Citera
2024-06-28, 17:24
Medlem
Citat:
Syftet är att spara långsiktigt - gå i pension tidigt. Alltså inte plocka ut pengarna alls kommande 15 åren åtminstone. Min ekonomi är i övrigt väldigt bra så inget att ha i åtanke. Med tanke på att det är många år fram i tiden är jag risktålig.

Ja, då är det väl inget att anmärka på.

Men jag misstänker att du undanhåller saker som är relevanta. De allra flesta har ju kostnader som de bundit upp sig för och samtidigt har de inkomster som ingalunda är garanterade för all framtid. Det är sånt som gör att det kan vara lämpligt att ha en buffert för att kunna hantera att saker och ting skiter sig mer eller mindre. Man skall också tänka på att det inte alltid är i juridisk mening man binder upp sig för kostnader, om du t.ex. har ett jobb där du mer eller mindre måste köra bil till jobbet så har du ju förbundit dig därigenom de eventuella kostnader det kan komma för att hålla bil körbar till och från jobbet. Även kostnader du mentalt förbundit dig till är också av betydelse (även om man ju kan skippa dem om det kniper, men för många kanske det inte blir så i praktiken när det kommer till kritan).

Vad gäller behov av buffert är det ju också beroende på hur stort kapitalet är. Om kapitalet är stort i förhållande till vad för oförudsedda utgifter som kan komma så är det inte givet att bufferten behöver vara i form av räntebärande som ofta slentrianmässigt nämns.
Senast redigerad av prostetnic 2024-06-28 kl. 17:27.
Citera
2024-06-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, då är det väl inget att anmärka på.

Men jag misstänker att du undanhåller saker som är relevanta. De allra flesta har ju kostnader som de bundit upp sig för och samtidigt har de inkomster som ingalunda är garanterade för all framtid. Det är sånt som gör att det kan vara lämpligt att ha en buffert för att kunna hantera att saker och ting skiter sig mer eller mindre. Man skall också tänka på att det inte alltid är i juridisk mening man binder upp sig för kostnader, om du t.ex. har ett jobb där du mer eller mindre måste köra bil till jobbet så har du ju förbundit dig därigenom de eventuella kostnader det kan komma för att hålla bil körbar till och från jobbet. Även kostnader du mentalt förbundit dig till är också av betydelse (även om man ju kan skippa dem om det kniper, men för många kanske det inte blir så i praktiken när det kommer till kritan).

Vad gäller behov av buffert är det ju också beroende på hur stort kapitalet är. Om kapitalet är stort i förhållande till vad för oförudsedda utgifter som kan komma så är det inte givet att bufferten behöver vara i form av räntebärande som ofta slentrianmässigt nämns.

Vad skulle du rekommendera att ha i buffert?

Frågan var lite riktad åt hur mitt portföljval ser ut. Har du någon åsikt om det?
Citera
2024-06-28, 17:54
Medlem
[quote=Dibzz|88713591]Vad skulle du rekommendera att ha i buffert?[/qoute]

Det beror ju på hur risksituationen ser ut, och som sagt hur stort ditt kapital är. Det är ju mer de som har ont om pengar i förhållande till vad de riskerar som behöver ta mest höjd för det.

Citat:
Frågan var lite riktad åt hur mitt portföljval ser ut. Har du någon åsikt om det?

Som sagt inte i sig, så som varandes aktiedelen av ditt kapital. Kanske eventuellt skulle man kunna ha åsikter om att ha sverigefonder - det finns poänger med att ha sverigefonder, men samtidigt finns det skäl till att undvika (det kan uppfattas som högre risk med tanke på den lilla marknad det utgör).

Hur behovet av räntesparande ser ut beror ju lite på.
Citera
2024-06-28, 17:56
Medlem
Har du en sparhorisont på 15 år så tycker jag du borde lägga en stor del i småbolagsfonder. Då tar du högre risk men kommer i slutändan förhoppningsvis få en betydligt högre avkastning.
Citera
2024-06-28, 17:57
Medlem
dreadpirate420s avatar
Du har flera olika fonder som överlappar varandra. Jag hade kört med:

70% Länsförsäkringar Global Index
30% Plus Allabolag

Lysa är som en Globalfond med home bias ( Fler % av Svenska Aktier än en Globalfond). Den är dock dyrare än Länsförsäkringar Globalt Index och Plus Alla Bolag. Samt ska du ha en fondrobot så borde du ha åtminstone 90% Aktier 10% Räntor, annars försvinner poängen, fondroboten säljer och köper aktier/räntefonder så att fördelningen upprätthålls. Kör du 100% aktier kan du lika bra endast ha Länsförsäkringar Globalt Index och Plus Allabolag.
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-06-28 kl. 18:11.
Citera
2024-06-28, 17:59
Medlem
Citat:
Vad skulle du rekommendera att ha i buffert?

Varför har du både DNB Global Indeks och LF?

Ta bort LF asap. DNB Global Indeks S räcker gott och väl. Det faktum att LF exkluderar enligt ESG gör att visa bolag blir undervärderade och DNB är klart mycket bättre. Att sen ha 20% viktat mot Sverige är dumt, likaså 10% i en fondrobot? Hur har du tänkt där?

Baserat på infon från tråden bör du ha 80-100% Global Indeks S, 0-20% tillväxtmarknader/egna aktier.
Citera
2024-06-28, 18:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Har du kikat in på RikaTillsammans? De har nog inget emot att diskutera indexfonder och fondrobotar en stund med dig.
Och kanske nåt spännande Bolmeson-projekt därtill

Med tanke på att du inte verkar vilja göra nånting som går utanför mittfåran så är din enda möjlighet att bli rik och ekonomiskt oberoende att spara regelbundet och mycket. Vilken indexfond du väljer är underordnat.
Citera
2024-06-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Har du en sparhorisont på 15 år så tycker jag du borde lägga en stor del i småbolagsfonder. Då tar du högre risk men kommer i slutändan förhoppningsvis få en betydligt högre avkastning.

Tack, någon specifik fond du kan rekommendera?
Citera
2024-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Du har flera olika fonder som överlappar varandra. Jag hade kört med:

70% Länsförsäkringar Global Index
30% Plus Allabolag

Lysa är som en Globalfond med home bias ( Fler % av Svenska Aktier än en Globalfond). Den är dock dyrare än Länsförsäkringar Globalt Index och Plus Alla Bolag. Samt ska du ha en fondrobot så borde du ha åtminstone 90% Aktier 10% Räntor, annars försvinner poängen, fondroboten säljer och köper aktier/räntefonder så att fördelningen upprätthålls. Kör du 100% aktier kan du lika bra endast ha Länsförsäkringar Globalt Index och Plus Allabolag.

Får man inte lite tillväxtmarknad med lysa också? Tycker du det räcker gott o väl o bara köra de två fonderna då? Rekommenderar du PLUS Allabolag över SEB indexnära, isåfall varför?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in