2024-06-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Sen var vi tillbaka där igen. Du påstår att en horisont kan bildas på en platt jord, och därför borde vi vara väldigt nyfikna eftersom du har sagt det? Den dagen du kommer med ett vetenskapligt bevis eller liknande kan det bli intressant. Det du hittills har kommit med är bilder tagna av människor som inte ens kommer upp till en nivå som kan kallas amatörmässig. En del av det är rent bedrägeri, t.ex. Phuket Word.

Vad är ett vetenskapligt bevis för att platta ytor kan ge upphov till en horisont? Att presentera dig en tillräckligt stor platt yta för att kunna avgöra det? Hur ska jag kunna göra det? Du får ju följa med i mina resonemang om hur de i teorin kan uppstå. Läs det jag skriver och förstå det jag skriver. Herregud.

Vilka bilder har jag presenterat som kan klassas som bedrägeri? Här måste du väl tänka på någon annan i tråden.
Citera
2024-06-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Självklart gör jag det. Det är kanske inte det vetenskapen skulle peka på dock, om vi började utforska saker så som att en horisont tycks kunna uppstå utan "boll rund uga uga". Då följer jag vetenskapen.
.

Utforska på du... dock känns det som att du är typ 2000 år för sen på bollen.

Lever du i någon slags naivitet att vi inte har utforskat jorden?
Citera
2024-06-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tycker det är konstigare att du snöar in så mycket på horisonten och samtidigt lyckas förtränga alla andra bevis för jordens form.

För mig är det helt obegripligt hur du lyckas blunda för det faktum att jorden är utforskad och vi har färdats kors och tvärs i över 500 år. Vi känner till avstånd och riktningar, vi hittar fram.

Beror det på att du inte förstår argumentet (är lite korkad) eller beror det på att du förtränger det? Är du dum eller är det för känslosamt att ta in faktan?

Varför tycker du ens man kan "snöa in sig för mycket" på något ämne, vad det än är? Helt absurd åsikt ju.
Citera
2024-06-28, 18:47
Medlem
Citat:
Vad är ett vetenskapligt bevis för att platta ytor kan ge upphov till en horisont? Att presentera dig en tillräckligt stor platt yta för att kunna avgöra det? Hur ska jag kunna göra det? Du får ju följa med i mina resonemang om hur de i teorin kan uppstå. Läs det jag skriver och förstå det jag skriver. Herregud.

Vilka bilder har jag presenterat som kan klassas som bedrägeri? Här måste du väl tänka på någon annan i tråden.

Om jag ska vara lite rättfram så är ju dina argument väldigt förvirrade. Du påstår t.ex att "komprimeringseffekten" av tornet blir mindre ju högre upp du är. I själva verket är det ju precis tvärtom.

Vidare snöar du in på marken som tornet står på när vi övriga pratar om det vertikala tornet. Och du har inte ens några vettiga argument varför vi ska beakta marken, siktlinjen ligger ju ovanför marken.
Citera
2024-06-28, 18:47
Medlem
Citat:
Utforska på du... dock känns det som att du är typ 2000 år för sen på bollen.

Lever du i någon slags naivitet att vi inte har utforskat jorden?

Visa mig en enda studie eller diskussion där ämnet "kan en horisont uppstå på en stor nog platt yta?" är på agendan?

När du inte hittar en enda, så kan du börja fundera över hur idiotisk ditt påstående om att jag är "2000 år för sen på bollen", eftersom det i själva verket skulle vara en ny vetenskap. Något du av någon ideologisk anledning har mycket svårt för? Är det tråkigt att vigda ditt intellekt? Tänka utanför ramarna?

Jag vet att du tycker faktumet att vi hittar är det mest solklara beviset för att vi bor på en boll, och du kan få tycka det, det är ett argument för bollen, helt klart! Men Det hindrar dig inte från att vara nyfiken på alternativa förklaringar till något så vedertaget som vår horisont. Det är ju objektivt bara intressant.
Citera
2024-06-28, 18:48
Medlem
Citat:
Om jag ska vara lite rättfram så är ju dina argument väldigt förvirrade. Du påstår t.ex att "komprimeringseffekten" av tornet blir mindre ju högre upp du är. I själva verket är det ju precis tvärtom.

Vidare snöar du in på marken som tornet står på när vi övriga pratar om det vertikala tornet. Och du har inte ens några vettiga argument varför vi ska beakta marken, siktlinjen ligger ju ovanför marken.

Jag har aldrig nämnt komprimeringen av något torn, aldrig. Jag har pratat om en vattenyta på en pool. Har du helt missat den ganska relevanta informationen? Gör om gör rätt då, för i helvete.
Citera
2024-06-28, 18:49
Medlem
Citat:
Varför tycker du ens man kan "snöa in sig för mycket" på något ämne, vad det än är? Helt absurd åsikt ju.

Därför du har tusen andra bevis för att jorden inte är platt. Jordens form avgörs inte av om det kan uppstå en horisont på en platt jord eller inte.

Trådens ämne är om jorden är platt eller inte. Om vi nu rent hypotetiskt antar att det kan uppstå en horisont på en platt jord så säger det oss inte ett smack om jordens form eftersom vi då är i ett läge där en horisont kan uppstå oavsett jordens form.

Det enda ditt resonemang leder fram till att vi kan avfärda "det ser kurvigt ut" som ett argument. Men oavsett detta så har vi typ 999 andra bevis för jordens form.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-28 kl. 19:03.
Citera
2024-06-28, 18:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig nämnt komprimeringen av något torn, aldrig. Jag har pratat om en vattenyta på en pool. Har du helt missat den ganska relevanta informationen? Gör om gör rätt då, för i helvete.

Okej... varför ser det ut som om halva tornet ligger under horisonten?
Citera
2024-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Visa mig en enda studie eller diskussion där ämnet "kan en horisont uppstå på en stor nog platt yta?" är på agendan?

.

Du kan börja med Snells lag.
Citera
2024-06-28, 19:02
Medlem
Citat:
Okej... varför ser det ut som om halva tornet ligger under horisonten?

Det är en följdfråga på ett fenomen vi ej har utforskat ordentligt. Det är klart man kan ställa fler frågor, men varför ska man göra det på en gång och förvänta sig färdiga svar? Och när man inte får det, så släpper man helt grunderna och ger sig av till andra mycket enklare förklaringar som "boll rund uga uga" Igen, helt aburt beteende. Djupt ovetenskapligt.

Men jag kan ge dig en teoretisk förklaring:
Eftersom ytan som objektet står på har gett upphov till en horisont, så kan vi räkna med att ytan som ligger bortom horisonten döljer mer och mer "information" om vad vi kan se längst med ytan. Vad som än står längst med ytan skulle då i teorin försvinna botten först. Toppen först låter inte troligt, och att det bara skulle försvinna in i en dimma på grund av det blev så litet av perspektivet är ju också helt idiotiskt, eftersom objektet då skulle behöva fastna på horisonten, och därefter bli mindre mindre, och då helt ignorera att horisonten finns där på grund av att vi inte kan se längre bort än ett visst avstånd. Ska objektet magiskt sväva på den horisonten då, eller hur resonerar ni? Igen, helt absurt. Sluta tänka som dumma apor.
Citera
2024-06-28, 19:08
Medlem
Citat:
Du kan börja med Snells lag.

Vad har ljuset brytning att göra med horisonter som skapas på en platt yta? Ingenting, ingenting alls. Det har inget med ljus att göra, din lilla dummis.

Det finns ingenting som hindrar ljuset att nå mina ögon, när en yta komprimeras i mitt synfält och till slut gör att jag inte kan se ytan längre, där en horisont uppstår. Ingenting alls.
Citera
2024-06-28, 19:15
Medlem
Citat:
Det är en följdfråga på ett fenomen vi ej har utforskat ordentligt. ....

Prata för dig själv. Jag anser det vara väldigt väl utforskat.

Citat:
Men jag kan ge dig en teoretisk förklaring:
Eftersom ytan som objektet står på har gett upphov till en horisont, så kan vi räkna med att ytan som ligger bortom horisonten döljer mer och mer "information" om vad vi kan se längst med ytan. Vad som än står längst med ytan skulle då i teorin försvinna botten först. Toppen först låter inte troligt, och att det bara skulle försvinna in i en dimma på grund av det blev så litet av perspektivet är ju också helt idiotiskt, eftersom objektet då skulle behöva fastna på horisonten, och därefter bli mindre mindre, och då helt ignorera att horisonten finns där på grund av att vi inte kan se längre bort än ett visst avstånd. Ska objektet magiskt sväva på den horisonten då, eller hur resonerar ni? Igen, helt absurt. Sluta tänka som dumma apor.

Vi pratar inte om ytan (marken), vi pratar om det vertikala tornet.

Och varför i hela världen skulle en yta under siktlinjen till tornet påverka hur ljuset från tornet påverkas?

Citat:
... Vad som än står längst med ytan skulle då i teorin försvinna botten först. .....

Vad är det för knasig teori? Toppen av tornet ligger lika långt bort som botten av tornet. Har du svårt för horisontellt och vertikalt?

Citat:
... Toppen först låter inte troligt, ...

Det låter lika troligt som botten först.

Citat:
... Ska objektet magiskt sväva på den horisonten då, eller hur resonerar ni? Igen, helt absurt. Sluta tänka som dumma apor.

Helt obegripligt. Varför ska tornet sväva "på den horisonten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in