2024-06-28, 13:01
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det här inlägget måste ändå ta priset som det mest omedvetet ironiska någonsin.

På vilket sätt då? Det finns inga bevis alls som knyter CA till mordet. De som tror på honom som GM bygger sin övertygelse på rena omständigheter.
Citera
2024-06-28, 13:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
På vilket sätt då? Det finns inga bevis alls som knyter CA till mordet. De som tror på honom som GM bygger sin övertygelse på rena omständigheter.
Jag menade ironin i att personen är övertygad om att det är SE som är gm. Och använder flertalet resonemang mot CA som han inte verkar se att de fungerar ännu bättre mot SE.

Edit: Jag tillhör inte de som tror på på CA i dagsläget. Jag ser honom som en intressant person som är värd att utreda.
Citera
2024-06-28, 15:47
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Jag menade ironin i att personen är övertygad om att det är SE som är gm. Och använder flertalet resonemang mot CA som han inte verkar se att de fungerar ännu bättre mot SE.

Edit: Jag tillhör inte de som tror på på CA i dagsläget. Jag ser honom som en intressant person som är värd att utreda.

Okej, då förstår jag. Tack för klargörandet.
Citera
2024-06-28, 15:58
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:

Förr tjatade han också om att CA i egenskap av glasögonbärare skulle ha haft för dålig synskärpa för att kunna begå mordet...
Citera
2024-06-28, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Förr tjatade han också om att CA i egenskap av glasögonbärare skulle ha haft för dålig synskärpa för att kunna begå mordet...

Ja det är också en sak som gör att man kan ifrågasätta CA rejält. Han skulle alltså sett Palme utanför Grand (inom den korta tidsrymden) vid 21-tiden en kall, mörk februarikväll? Och sedan bestämt sig för att döda Palme senare? CA var inte Palmehatisk. CA brukade aldrig vara ute senare på kvällarna så varför skulle han gjort det just den 28/2 1986? Bara för att ni vill det? Önsketänkande är inte bevis för närvaro. Finns det bevis för att CA brukade hålla till vid Grand på kvällarna? Nej. Fiket Svea stängde redan kl 18 vid den tiden och den låg långt söder om bion Grand.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-06-28 kl. 16:23.
Citera
2024-06-28, 16:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja det är också en sak som gör att man kan ifrågasätta CA rejält. Han skulle alltså sett Palme utanför Grand (inom den korta tidsrymden) vid 21-tiden en kall, mörk februarikväll? Och sedan bestämt sig för att döda Palme senare? CA var inte Palmehatisk. CA brukade aldrig vara ute senare på kvällarna så varför skulle han gjort det just den 28/2 1986? Bara för att ni vill det? Önsketänkande är inte bevis för närvaro. Finns det bevis för att CA brukade hålla till vid Grand på kvällarna? Nej. Fiket Svea stängde redan kl 18 vid den tiden och den låg långt söder om bion Grand.
Gäller den dåliga synen även SE?
Citera
2024-06-28, 17:12
Avslutad
Citat:
Gäller den dåliga synen även SE?

SE har en egen tråd men han var i närheten till skillnad mot CA. Du menar att SE inte kunde sett att det var Palme om han såg Palme vid Grand eller i närheten? Har du bevis att SE hade extremt dålig syn? CA var inte vid Grand på mordkvällen hävdar jag. Har du eller någon bevis för det så bevisa det då. Framförallt vore det önskvärt att få se bevis att CA var på mordplatsen tiden för mordet. Annars blir det bara spekulationer och önsketänkande. Sannolikt var CA hemma tiden för mordet (antagligen sjuk och sov). Ni kan inte motbevisa det heller.

Finns det bevis för att CA brukade hålla till vid Grand på kvällarna? Nej. Fiket Svea stängde redan kl 18 vid den tiden och den låg långt söder om bion Grand. CA var inte heller till fiket varje dag. Palme kom norrifrån (hållplats Rådmansgatan) till Grand på mordkvällen. CA verkar haft sämre syn och såg sämre i mörker m.m. Fel signalement och revolvern i ett bankfack tiden för mordet som dessutom blev såld några år efter mordet (1992). GM lär inte ha behållit sitt mordvapen i flera år efter mordet med risken att åka fast naturligtvis. Inget stämmer med CA och Palmemordet.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-06-28 kl. 17:49.
Citera
2024-06-28, 17:23
Medlem
Alltså..detta är den svenska allmänhetens mord.
Det är den enda gång som statsminstern har mördats i svensk historia..och den enda gång den statsbärande personen vikit hädan för mördarers hand alltsedan Gustav III.

Det alltmänja skäbblet på dessa sidor..givetvis ackompanjonerat med diverse cheap shots..intresserar ingen mera allmänt insett längre.

Det är som att se barn sitta i sandlådan försvarandes respektive sandslott.Så är det..eftersom ingen är beredd att ändra ståndpunkt oavsett hur mycket indicium som översköljes respektive,,i detta fallet Faderlig(som jag respekterar som en seriös debattör..till skillnad emot vissa andra).

Faderlig här kommer inte att låta sig övertygas av rena indicium.Han kräver bevis.
Finnes icke dessa(vilket de permanent icke gör gällande MOP)kommer Faderlig rent naturligt att gravitera emot sin skepsis.

Hur vinner man sålunda Faderligs preferens?

Genom allmänheten..genom trycket från det oupplysta samhället i övrigt.

Jag är personligen övertygad om att Christer Andersson mördade Palme.Kan jag personligen övertyga Faderlig(en person som söker sanningen)om det?

No chance..och det är därför som Jordås bok samt uppföljning av Pennartz/Isakssons dokumentär är så viktig.

Christer Andersson mördade Olof Palme.Materialet ligger som det är..endast uppbackning behövs.

För de som söker svaret på gåtan är detta av avgörande betydelse.

Jag behöver det icke.Detta betyder slutdiskuterat med byfånar och diverse misslyckade individer,

Sanningen kommer alltid fram till slut.Faderlig lär märka den..min post är bara för att den inte skall ramla in honom helt von oben..:-)
Citera
2024-06-28, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är den enda gång som statsminstern har mördats i svensk historia..och den enda gång den statsbärande personen vikit hädan för mördarers hand alltsedan Gustav III.

Det alltmänja skäbblet på dessa sidor..givetvis ackompanjonerat med diverse cheap shots..intresserar ingen mera allmänt insett längre.

Det är som att se barn sitta i sandlådan försvarandes respektive sandslott.Så är det..eftersom ingen är beredd att ändra ståndpunkt oavsett hur mycket indicium som översköljes respektive,,i detta fallet Faderlig(som jag respekterar som en seriös debattör..till skillnad emot vissa andra).

Faderlig här kommer inte att låta sig övertygas av rena indicium.Han kräver bevis.
Finnes icke dessa(vilket de permanent icke gör gällande MOP)kommer Faderlig rent naturligt att gravitera emot sin skepsis.

Jag är personligen övertygad om att Christer Andersson mördade Palme.Kan jag personligen övertyga Faderlig(en person som söker sanningen)om det?

No chance..och det är därför som Jordås bok samt uppföljning av Pennartz/Isakssons dokumentär är så viktig.

Christer Andersson mördade Olof Palme.Materialet ligger som det är..endast uppbackning behövs.

Jag behöver det icke.Detta betyder slutdiskuterat med byfånar och diverse misslyckade individer,

Sanningen kommer alltid fram till slut.Faderlig lär märka den..min post är bara för att den inte skall ramla in honom helt von oben..:-)

Nej finns inget som helst bevis eller något (inga indicier heller) annat som ens tyder på att CA dödade Palme 1986.
Citera
2024-06-28, 17:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Tack för ett helt inlägg om mig. Du har fattat mig rätt bra ändå. Jag letar efter konkreta saker, och utan det så är jag skeptisk.

Här finns ju faktiskt en konkret sak. Vapnet. Så därför är jag intresserad av CA.

Det övriga som kommer fram försöker jag se om det bara är saker folk har ändrat lite på sanningen gällande då de gärna vill att det de tror ska vara det rätta. Eller om det faktiskt är på riktigt.

Motivbilden är en sådan sak som jag hittills ställer mig väldigt frågande till hittills. Men kommer det fram tex att skottet mot tvn faktiskt är en uppgift värd att ta seriöst så ändrar jag mig. Så jag hoppas att någon kan gräva fram de där vittnesmålen jag hittills inte sett.

Jag försöker också hålla mig borta från cheap shots, även om jag faller i fällan ibland då jag är människa. Jag önskar att mop var mer seriöst och att man bytte detaljer i förhör med varandra och diskuterade neutralt. Och att fler faktiskt försökte gräva fram nya saker istället för att stå och stampa på samma punkt.

Är det den där boken och filmen som fått dig övertygad alltså? Vad framkommer i dom som inte framgår i materialet?
Citera
2024-06-29, 05:12
Medlem
DrComforts avatar
Någon som vet var CAs bror bodde vid tiden för mordet?
Citera
2024-06-29, 06:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vet du var man kan läsa förhören i sin helhet? De verkar inte finnas ute någonstans.

Förhör L: https://file.io/15aYr7YYh5op

Har inte förhör med släkting P tillgängligt annat än i tråden.

Citat:
Det där är ju mer vad man kan förvänta sig av någon som mördar av politiska skäl.

Jag tror inte att en GM av den här typen agerar av några tydliga politiska skäl.

Citat:
Men jag vet inte riktigt vad man ska göra att det går emot det som de som verkar känna honom bäst säger. Han var blå och gillade inte socialdemokraterna, men inte på något avvikande vis och just Palme hade han inget särskilt emot.

"Såvitt Peter kunde förstå". Det ger ju inte intrycket av att han är direkt säker på det här eller har en stark bas att grunda det här påståendet på. Och kan han skilja normalt sosse-ogillande och palme-hat? Dessutom kan det ha varit så att CA inte gillade att prata politik med just honom, och att det var hans åsikter han inte gillade. Den upplevda låsningen kan ha varit rent personlig.

Den här personens uppgifter underkänns för att han kan haft personliga låsningar. Den saken faller utanför min bedömningsförmåga.

Vad gäller ”såvitt han kunde förstå”, så var han blott avlägsen släkting men bästis med CA:s bror.

Citat:
Kusin L verkar ju inte heller vara den bästa källan.

Man får ju tänka på att de också blir påverkade av att CA är misstänkt. Då kommer de gå igenom sina minnen med det filtret på.

Jag väljer nog fortfarande att tro mer på brodern och modern, de känner honom bättre och har träffat honom många fler gånger och under längre tid. Hade han haft ett brinnande palmehat som gjorde att han låste sig och var av sådan grad att han tog första bästa chans att mörda palme så hade de nog upplevt detta. Men det har de inte. De har upplevt nästan motsatsen.

Vad gäller motivbilden för CA så tycker jag den är väldigt vag i dagsläget.

Det vore väl isåfall om man kunde få skott mot Palme i rutan-historian bekräftad. Men det har jag fortfarande inte läst någonstans. Jag antar att det är i de där förhören som inte finns på wpu

Nej, den saken kan ej bekräftas eftersom det är Christer själv som berättat det vilket framkommer efter PU:s nedläggning. PU söker källan till uppgiften som finns i släkten, men kan ej hitta den. En anledning till det är släktingars ovilja att prata om CA och MOP.

Så det man får nöja sig med är att CA har skjutit med revolvern inne i sin bostad och i sin TV. Han har enligt kusin L efteråt berättat att Palme var bild. Och den uppgiften verkar finnas i släkten före det att CA utreds 1995.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in