2024-06-28, 14:02
Medlem
53....so whats avatar
Legalisering kommer inte att förändra någonting, möjligen prisbilden och tillgängligheten. Gör man dock detta så ger man upp för droger och knarkare och samhället förfaller ännu mer..
Vet inte varför droger behövs överhuvudtaget i ett fungerande samhälle, så där är problemet.
Fixa samhället först.

Knarkarna är samhällets parasiter!
Citera
2024-06-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Har man sett bra människor i sin närhet förlora företag, familj och/eller eget hus p g a droger så känns det självklart att ogilla ökat användande av droger.

Att en legalisering i någon högre grad skulle påverka gängbrottsligheten är en utopi som vissa hänvisar till för att avstigmatisera/legalisera sitt eget kriminella brukande.

Gängen kommer alltid att ha en svart marknad för droger, till ett lägre pris och med tillgänglighet för dom som inte får handla lagligt. Förutom detta så har dom massvis med annan verksamhet att livnära sig på och kommer även att hitta nya verksamheter om en inkomstkälla stryps lite grann.

Så nej, det kommer inte att påverka något till det bättre för den genomsnittliga svensken, att legalisera ytterligare droger utöver alkohol och tobak.

Trots att jag är emot en legalisering så måste jag påpeka oärligheten när du använder begreppet droger som i princip implicerar att dom är homogena utifrån skadlighet och sociala konsekvenser. Nu pratar vi om cannabis här så sluta prata om folk som hamnar i grov misär pga droger. Riktigt svenssonresonemang. Det finns många bra argument emot legalisering, vissa har du tagit upp.
Senast redigerad av Psykoslek 2024-06-28 kl. 14:07.
Citera
2024-06-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Med legalisering kommer ju rimligtvis reglering, som gräns på thc-styrka, och att det inte blandas i allsköns annan skit i gräset.

Sen behövs ju en kulturell medvetenhet över riskerna. Så att de med latent sjukdom väljer att avstå och inte råkar ut för den skadan. Vi har ju en viss medvetenhet om alkohol så att vi inser att de som däckar behöver vändas så att de inte spyr ihjäl sig...

Yes, dream on. Vurmandet för cannabis (och andra droger) här på Flashback är både märkligt och förstör trovärdigheten i andra frågor. Såg precis en artikel om legaliseringen av C i Tyskland och tänkte för mig själv att deras kvalitetskänsla och duktiga industri nu är borta för alltid. Slapphet och dekadens kommer ta över istället.
Citera
2024-06-28, 14:07
Medlem
OdCaBos avatar
Dom har inte läst på/tagit till sig tillräckligt mycket fakta/information än bara.

Man kan inte säga att man "inte tror" på någonting som vi människor rent objektivt vet fungerar.
Citera
2024-06-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Nej, jag tänker inte kolla på ditt mongoloid-YT klipp om någon efterbliven idiotkonspiration. Skriv dina argument som en normalbegåvad människa.

En legalisering av cannabis skulle självklart leda till skattepengar som finansierar beroendevården.

Så typiskt argument ifrån vänstern. När man visar upp vad som kan hända med ett samhälle efter en total legalisering av alla droger och istället så väljer du att förolämpa mig. Då vet jag att du ha ingen fakta bakom ditt argument. Att förolämpa är de enda försvarsmekanism, för att kunna uppvisa en härskarteknik. Normalbegåvad? Jo, tjena. Jag alla fall ha mer sund förnuft än du nånsin kommer att ha.

Att säga att skattepengar skall gå till de beroendevården är ett löjligt veckande argument. Vad skulle de hända om de finns inga sjukvårdspersonal, där många väljer att sluta på grund av den extrema stressen i arbetsplatserna? Kan du uppvisa i nått argument i civiliserad betydelse, att hur de ska fungerar? Jag är semi för en legalisering, men då måste vi ha samma system som systembolaget är gjort för. Och därav skall de vara hårt reglerad marknad, för dom som vill njuta en laglig joint. Inte att öppna upp portarna, där alla kan missbruka varenda drog.
Citera
2024-06-28, 14:08
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Legalisering kommer inte att förändra någonting, möjligen prisbilden och tillgängligheten. Gör man dock detta så ger man upp för droger och knarkare och samhället förfaller ännu mer..
Vet inte varför droger behövs överhuvudtaget i ett fungerande samhälle, så där är problemet.
Fixa samhället först.

Knarkarna är samhällets parasiter!

En legalisering skulle minska tillgängligheten....? Särskilt för unga....?
Citera
2024-06-28, 14:10
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Så typiskt argument ifrån vänstern. När man visar upp vad som kan hända med ett samhälle efter en total legalisering av alla droger och istället så väljer du att förolämpa mig. Då vet jag att du ha ingen fakta bakom ditt argument. Att förolämpa är de enda försvarsmekanism, för att kunna uppvisa en härskarteknik. Normalbegåvad? Jo, tjena. Jag alla fall ha mer sund förnuft än du nånsin kommer att ha.

Att säga att skattepengar skall gå till de beroendevården är ett löjligt veckande argument. Vad skulle de hända om de finns inga sjukvårdspersonal, där många väljer att sluta på grund av den extrema stressen i arbetsplatserna? Kan du uppvisa i nått argument i civiliserad betydelse, att hur de ska fungerar? Jag är semi för en legalisering, men då måste vi ha samma system som systembolaget är gjort för. Och därav skall de vara hårt reglerad marknad, för dom som vill njuta en laglig joint. Inte att öppna upp portarna, där alla kan missbruka varenda drog.

Det finns ju ingen anledning alls att se drogbruk som ett kriminellt problem. Vad pratar du om? Det är ju hela poängen här. Det är bara kontraproduktivt. Vi vet att det inte fungerar. Det ökar ju bara problemen?

Varför är det ett löjligt argument? Varför skulle många välja börja att sluta helt plötsligt bara för att vi inför en evidensbaserad narkotikapolitik? Deras arbetsbörda skulle ju för tusan minska
Citera
2024-06-28, 14:16
Medlem
Pungpuckels avatar
Tro hit och tro dit.. Det var väldigt vad alla blev religiösa.

Sverige borde Prova, vi har väl provat lagar och regler förut?
Nej, då ska vi sitta här i åratal och tro en massa utan att inget vet utgången.
Citera
2024-06-28, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan.
Enligt mig så är alla argument för en lagalisering av cannabis helt självklara. Jag har länge varit för en lagalisering av växten cannabis av många olika själ men framförallt för att stoppa våra gäng!
Ni som är mot en legalisering. Varför är ni det?
jag ser hellre total avkriminalisering. sen kan ju svenska staten ta och köra upp sin totalt efterblivna narkotikapolitik i den berömda röven. haka på Deutschland, Deutschland über alles, fast 30 år efter. 🤘🏿
Citera
2024-06-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vi kan väl titta på Canada som exempel. Ett land med kultur väldigt likt oss.

Den svarta marknaden av canabis har minskat marginellt, men kompenseras av att dom i dag har
högre marginaler. Den legala cannabisen är dyr så den kriminella verksamheten har kunnat höja sina
priser.

Den legala marknaden omsätter lite mer ( 55-60 % av försäljningen ) så man kan säga att bruket
har fördubblats på 3-4 år sedan den legaliserades.

Jag tror på samma utveckling i sverige. Gängen kommer behålla sina volymer och sina kunder samt
att en helt ny grupp kommer börja röka.

Om det sker på bekostnad av alkoholförsäljningen vet ingen.

Jag bryr mej inte speciellt heller men har svårt att se fördelarna.
Fördelen skulle väl vara att Norrmän åker till Värmland för att röka på helgerna och
Finnarna röker på sina kryssningar ?

Självklart hade det skett en grov ökning i både bruket och antalet brukare med en legalisering, landar man i någon annan slutsats så är det OS-guld i mental gymnastik. Varför skulle svenskar ändra sina alkoholvanor med en legalisering? Så djupt inrotad i den svenska kulturen alkohol är förstår jag inte hur det skulle hända inom en överskådlig framtid.
Citera
2024-06-28, 14:25
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jag tycker det är bra att gängen skjuter ihjäl varandra.

Allt handlar ju inte om narkotika som media ofta vill få det till.

Det här är lättkränkta babbeluringar som vill ha status och respekt, narkotikan är självklart en komponent.
Cannabis är ju inte heller hela gängens levebröd, utan stor del är ju kokain andra substanser, oc bedrägerier av alla de slag, rån m.m
Citera
2024-06-28, 14:31
Medlem
Qusimotos avatar
Svart marknad finns det för allt
Jag går hllre till en cannabis shop och köper mitt gräs där jag vet vad jag får och betalar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in