2024-06-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mja är de? Har inte kollat där specifikt men sist jag kollade låg priserna i tex Hornsberg Strand på samma nivå som 2015 när de var nya. Detta medan ett sekeskifteshus inne på ”riktiga” Kungsholmen gått upp massivt
Cirkus Strand är ett förlorat projekt tack vare att blåa linjens folk invaderar området maj-september, boende mer eller mindre paniksäljer vilket också märks på priserna.
Citera
2024-06-27, 20:13
Medlem
Lavas avatar
Någon som kan sammanfatta Aftonbladets domedagsartikel?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/1MOe9X/oraklet-fred-harrison-varnar-nasta-bostadskrasch-ar-nara
Citera
2024-06-27, 20:27
Medlem
Citat:
Mja är de? Har inte kollat där specifikt men sist jag kollade låg priserna i tex Hornsberg Strand på samma nivå som 2015 när de var nya. Detta medan ett sekeskifteshus inne på ”riktiga” Kungsholmen gått upp massivt

Jo, tror inte jag stött på några som går för mindre än då iaf. Delar den bilden.
Citera
2024-06-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeStefano
Håller helt med här. Det finns några nybyggen på Kungsholmen och Södermalm som ligger runt 100k kvm. Små lägenheter.
Det borde vara ett bra kap att skriva upp sig på idag, med inflyttning om något år eller två iaf om man ser till de kommande räntesänkningarna. Innerstaden verkar orubblig utan dess like.

Eventuellt.. Trenden är ändå att de större lägenheterna går mycket bättre i regel. Vet inte om det kommer ändras.

En imponerande återhämtning från vintern 22/23.
Citera
2024-06-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hahaha…

Alla dessa kommentarer om att ta hem vinsterna från bostäder, vart i helvete har du tänkt att bo?

-Hej barn, vi kommer att tälta utanför förskolan ett par år nu, pappa sålde radhuset för att casha hem vinsten! Ingen fara, pappa köper varma sovsäckar till er av vinstpengarna!
Du har en poäng, men den gäller inte för alla.
Tänkte sälja Brfn och hyra, har släkt med hyresfastigheter.
Citera
2024-06-28, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Cirkus Strand är ett förlorat projekt tack vare att blåa linjens folk invaderar området maj-september, boende mer eller mindre paniksäljer vilket också märks på priserna.

Sett liknande mönster i Hammarby Sjöstad och annorstedes
Citera
2024-06-28, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Du har en poäng, men den gäller inte för alla.
Tänkte sälja Brfn och hyra, har släkt med hyresfastigheter.

Och som alla andra i tråden har du inga hemmaboende barn?

Att lämna radhuset för ett HR gör ingen med barn som har ett val. Oavsett hur mycket de sparar på kalaset
Citera
2024-06-28, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jo, tror inte jag stött på några som går för mindre än då iaf. Delar den bilden.

Jag har sett en del. Inte i innerstan men i väldigt attraktiva närförorter. Räntan har givetvis haft en del med det hela att göra men bara till viss del.

Nybyggda villor verkar stå sig oerhört mycket starkare efter 10-15 år än nybyggda BR (även om det är BR med relativt god ekonomi).
Citera
2024-06-28, 11:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Någon som kan sammanfatta Aftonbladets domedagsartikel?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/1MOe9X/oraklet-fred-harrison-varnar-nasta-bostadskrasch-ar-nara
Det är en brittisk ekonom som ser bostadsmarknaden i 18 års cykler, han har förutspått en smäll år 2026 för den brittiska marknaden som är större än de både tidigare kriserna som han prickade in hyfsat bra.
Men jag har bara sett att han pratar om Storbritannien specifikt. Så det är antagligen det vanliga klickjakten som spökar.
Citera
2024-06-28, 11:17
Medlem
Citat:
Jag har sett en del. Inte i innerstan men i väldigt attraktiva närförorter. Räntan har givetvis haft en del med det hela att göra men bara till viss del.

Nybyggda villor verkar stå sig oerhört mycket starkare efter 10-15 år än nybyggda BR (även om det är BR med relativt god ekonomi).

Senaste 10 definitivt, då 2014 och 2015 var senaste åren BR hade riktigt stora uppgångar. Villor har gått mycket bra senaste 10 åren förutom en kraftig dipp nu. En nybyggd brf från 2009 lär vara upp omkring 2x idag.
Citera
2024-06-28, 11:26
Medlem
Jag skulle nog säga att vi fortfarande är i en väldigt stark högkonjunktur, även om vissa säger vi har lågkonjunktur så är det i jämförelse mest en liten dipp i en väldigt stark högkonjunktur.

Alla som är kompetenta och som vill ha jobb har jobb, så enkelt är det.

Det som troligen mest påverkar bostadsmarknaden just nu är att löneutvecklingen hänger med inflationen. Räntorna är stabila, det är inte extrema på något sätt även om det är lite tungt.

Folk prioriterar boendet, så det är andra saker som stryks bort. Min gissning är att elbilar är ett typiskt exempel på något som inte går så bra på grund av att löneutvecklingen/inflationen/räntan ligger som de gör.

Men är man två personer med bra inkomster så är marginalerna fortfarande goda när det gäller boende.

Det som däremot är problem är att fler föreningar och speciellt då nybyggen bråkar med räntekostnaderna som ökat. Det bör göra att folk drar sig för att flytta till vissa nybyggen som helt enkelt inte känns optimala och värda priset. Några har antytt sådana områden redan.

Min gissning rä därför att vi kommer se en fortsatt stark bostadsmarknad, med vissa tydliga undantag lokalt.
Citera
2024-06-28, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Senaste 10 definitivt, då 2014 och 2015 var senaste åren BR hade riktigt stora uppgångar. Villor har gått mycket bra senaste 10 åren förutom en kraftig dipp nu. En nybyggd brf från 2009 lär vara upp omkring 2x idag.

Möjligt. Men betydligt mindre upp än sekelskiftshuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in