2024-06-27, 17:52
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast nu känner vi ju till avstånden på jorden så skulle vi leva på insidan av ett klot så vet vi ju att ekvatorn är 1000 mil lång på den sida vi lever på. Då är ju dock ekvatorn på utsidan längre naturligtvis.
Det som verkligen inte stämmer om vi levde på insidan är ju att horisonten böjer av nedåt. Borde ju inte finnas någon horisont om vi levde på insidan av ett hålrum.
Och om vi levde på en platt jord skulle den visuella upplevelsen vara helt annorlunda mot vad den är idag.
Idag ser vi inte längre än några kilometer oavsett var vi står, men om jorden var platt skulle vi i princip se hur långt som helst.
Citera
2024-06-27, 18:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Och om vi levde på en platt jord skulle den visuella upplevelsen vara helt annorlunda mot vad den är idag.
Idag ser vi inte längre än några kilometer oavsett var vi står, men om jorden var platt skulle vi i princip se hur långt som helst.
Kanske inte absolut hur långt som helst. På riktigt långa avstånd som om du försökte zooma in Kina från Sverige så borde det bli så mycket atmosfär emellan att det bara blev sudd men man borde ju definitivt se längre än man gör på rund jord och vi borde inte ha den skarpa horisont som vi har om man t ex tittar ut i havet.
Citera
2024-06-27, 19:20
Medlem
Citat:
Kanske inte absolut hur långt som helst. På riktigt långa avstånd som om du försökte zooma in Kina från Sverige så borde det bli så mycket atmosfär emellan att det bara blev sudd men man borde ju definitivt se längre än man gör på rund jord och vi borde inte ha den skarpa horisont som vi har om man t ex tittar ut i havet.

Var någonstans kan jag kolla upp hur långt man borde kunna se på en platt yta? Bara så jag kan jämföra det med det vi ser, och komma fram till samma säkra slutsats som du här visar upp?
Citera
2024-06-27, 19:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Var någonstans kan jag kolla upp hur långt man borde kunna se på en platt yta? Bara så jag kan jämföra det med det vi ser, och komma fram till samma säkra slutsats som du här visar upp?
Jag vet naturligtvis inte exakt hur långt man kan se innan det blir så mycket atmosfäriska störningar mellan mig och det jag tittar på blir utsuddat och det varierar garanterat beroende på väderleken också men det skarpa horisonten där saker börjar försvinna botten-upp lär ju inte uppstå i alla fall om jorden vore platt.
Och avstånden på jorden skulle ju inte stämma heller på en skiva.
Citera
2024-06-27, 21:28
Medlem
Citat:
Insidan av ett klot ger exakt lika lång ekvator som på utsidan av ett klot.
Hur förklaras horisonten och att byggnader försvinner ner under den av detta lilla tankeexperiment.
På insidan av ett klot så borde vi ju se Afrika, Australien och Amerika högt upp på himlen?
Jag ser definitivt ingen Australien uppe på himlen.

Världen på insidan av ett klot har i stort sett samma orimlighetsproblem som den på utsidan. För även den förutsätter magisk "gravitationskraft", "krökt rumtid "eller liknande för att fungera.

Tror ändå, om jag ska komma till inside-världens försvar, inte att man skulle se till Nya Zeeland. Men kan inte se hur långt som helst. Och är inte tanken också att himlen stjärnor solen mm, skulle vara "i vägen"?

Men konceptet konkav värld tror jag definitivt det kan ligga nåt i. Om man tänker efter, betydligt rimligare än konvex.
Citera
2024-06-27, 21:36
Medlem
Citat:

Vad har ytan under siktlinjen med det hela att göra?

Vad du snarast frågar är hur långt man kan se utan att refraktion och dis börjar sabba. Ja du, hur långt bort är solen?

Citat:
...på en platt yta? ...

Om du tittar på ytan gör du fel. Du ska titta ovanför ytan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-27 kl. 21:40.
Citera
2024-06-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Världen på insidan av ett klot har i stort sett samma orimlighetsproblem som den på utsidan.
Finns inget orimligt med att leva på utsidan av ett klot.

Hur lång lång är ekvatorn?
Citera
2024-06-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
På insidan av ett klot (likt insidan av en badboll) med avståndet 1000 mil från ekvatorn till nordpolen bör ekvatorn bli 4000 mil lång. Dvs. detsamma som kan observeras i verkligheten. Ekvatorns längd i sig utesluter alltså inte att verkligheten är insidan av ett klot.

Tänk om, bara som ett tankeexperiment, vi lever på en platt jord med avståndet 1000 mil från ekvatorn till origo i nordpolen. Hur lång blir ekvatorn då, Fleuch?
Är resultatet förenligt med vad som kan observeras i verkligheten?

jaha det blir väl 2000 mil gånger pi. Stämmer det med verkligheten? Jag vet inte. Du är verkligen tvärsäker på vad verkligheten är?

edit: Det är mycket möjligt också att även FN symbols världen är åt skogen som modell, är inte nödvändigtvis ute efter att försvara den
Senast redigerad av Fleuch 2024-06-27 kl. 21:45.
Citera
2024-06-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
jaha det blir väl 2000 mil gånger pi. Stämmer det med verkligheten? Jag vet inte. Du är verkligen tvärsäker på vad verkligheten är?

Nä... Vi vet att ekvatorn inte är 6280 mil lång. Efter 500 år av intensivt utforskande har vi kommit fram till att den är 4000 mil lång.

Vilket leder oss till att jorden omöjligt kan vara platt.
Citera
2024-06-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad har ytan under siktlinjen med det hela att göra?

Vad du snarast frågar är hur långt man kan se utan att refraktion och dis börjar sabba. Ja du, hur långt bort är solen?

Om du tittar på ytan gör du fel. Du ska titta ovanför ytan.

Självklart kan den platta ytan i sig skapa fenomen som skulle kunna liknas vid en horisont. Förstår du inte det?
Citera
2024-06-27, 22:18
Medlem
Citat:
Självklart kan den platta ytan i sig skapa fenomen som skulle kunna liknas vid en horisont. Förstår du inte det?

En yta som ligger under siktlinjen?

Nä det har du drömt. Det kan den självklart inte göra, fullständig rappakalja.

Hur I hela världen kan fotonen ha kännedom om ytan under den?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-27 kl. 22:21.
Citera
2024-06-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En yta som ligger under siktlinjen?

Nä det har du drömt. Det kan den självklart inte göra, fullständig rappakalja.

Vi har gått igenom det här flera gånger förut, men vi kan göra det igen om du lyckats lägga bort informationen.

Du står och tittar längst med en 500mil bred, och 100m lång pool. Du noterar hur mycket av poolens yta du kan urskilja från ditt perspektiv. Anledningen till att den är 500 mil bred är så att du ska förstå liknelsen till att du står vid en strand och tittar ut över havet, där din periferi är helt upptagen av den här poolen.

Du förlänger poolen med 100m, igen, och igen, och igen. Till slut är du i en situation där du inte längre kan urskilja särskilt mycket av poolens yta, alls. Den "komprimeras" i ditt synfält (inte att den fysiskt komprimeras, som du brukar missförstå detta som) ju längre bort du tittar längst med ytan.

Till slut har poolens yta "komprimerats" (igen, inte fysiskt, viktigt att du förstår detta) i ditt synfält så pass att den skapar en... Horisont.

Är detta för mycket utanför "boll rund uga uga jag är en dum apa"-tänket, eller är du med på hur detta är möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in