Fram tills att nytt info kommer fram, så skyller jag detta på pro-ryssar.
Citat:
Enligt uppgifter från IS har det under de senaste veckorna skett inbrott i två vattentäkter i närheten av Tammerfors centrum. I månadsskiftet maj-juni bröt man sig in i ett vattentorn i Tesoma i Tammerfors och i mitten av juni bröt man sig in i en tryckstegringsanordning i Hervanta. Tampere Waters verkställande direktör Petri Jokela bekräftar händelserna för IS. Enligt honom har de misstänkta gärningsmännen kunnat ta sig in på båda platserna.
...
Enligt Jokela har man tagit sig in i boosterrummet (vet inte riktigt hur översätta ordet "paineenkorottamohuone" förutom tryckförstärkarrummet), men utrustningen har inte manipulerats eller att något blivit stulet. Enligt honom är det ovanligt med inbrott, särskilt vid tryckförstärkare, och dessa platser delas inte offentligt. Båda fallen har polisanmälts och enligt Jokela har förundersökning inletts. Framför allt anser han att två inbrott som skett på kort tid är ovanliga. "Händelser som denna är sällsynta och exceptionella.
- När det är olika former av oroligheter i världspolitiken och en del grannar vid gränsen också kan misstänkas, har vi höjt beredskapen och diskuterat med myndigheterna i ett par år nu. Beredskapen har inte höjts under den senaste månaden, men sedan kriget i Ukraina inleddes har detta pågått under arbetet.
...
Turun Sanomat meddelade på torsdagen att Egentliga Finlands (Varsinais Suomi) välfärdsområde hade skickat ett varningsmeddelande till sin personal om det nationella säkerhetsläget. Enligt meddelandet har Södra Finlands beredskapscentral meddelat att det under förra veckan hade inbrott i två vattenreningsverk i Södra Finlands område.
TS sa också att varningen innehöll information om en falsk läkare som hade försökt få tillgång till två vårdcentraler och ville ansluta sin bärbara dator till stationens trådbundna nätverk.
...
Manipulering av vattenbolag har förekommit tidigare i västländer. I våras rapporterade säkerhetsföretaget Mandiat att Ryssland låg bakom manipulation (av vattenförsörjning) i USA, Frankrike och Polen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010527873.html
Visar det sig att det är ryssar eller pro-ryssar som varit i farten, hoppas jag på jakt både på ryssar och deras kollaboratörer.
Men fler avtal mellan Ukraina och andra fria stater.
Citat:
Ukraina har ingått ett säkerhetsavtal med Estland och Litauen. Estlands premiärminister Kaja Kallas och Litauens president Gitanas Nausėda undertecknade dokumenten tillsammans med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i dag, torsdag, i Bryssel.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Finns inte en chans i helvetet att EU eller Europa i sin helhet släpper Ukraina hädanefter även om Ukraina inte blir medlem i Nato (Detta menat som kommentar gällande att Ukraina kan tänkas bli medlem i Nato före EU). Finns trots allt fortfarande olika fördrag inom EU som ger likartad skydd som Natos art.5. Finns både FEU och FEUF (främst art. 42.7 i FEU). Måste dock väcka min juridiska ådra som sovit i dryga 15 år för att sparka arsle, så jag är fortfarande lite ringrostig när det gäller EU-rätt.
Så till skillnad från tidigare inlägg om att Ukraina kanske blir medlem i Nato innan EU, så skulle jag nog våga säga att Ukraina blir medlem av EU innan Nato även om gulaschbaronen sätter sig på tvären i och med att Natomedlemskapet kommer att eventuellt förhindras av både turken och gulaschen. Fikonet av Slovakien tar jag inte med i denna ekvation.