2024-06-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Att bara personerna som chattar kan läsa meddelandet. Alltså kan inte tjänstens server läsa dina meddelanden om de vill.

Det är standard idag för alla utom Telegram.

Hm okej nu låter jag väl efterbliven men varför är det bra för då?
Citera
2024-06-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Hm okej nu låter jag väl efterbliven men varför är det bra för då?
Låt säga att polisen går till din meddelandetjänst och ber om dina meddelanden. Önskar du att de kunde leverera dessa eller att det var kört och att enda platsen dina meddelanden finns på är din enhet?
Citera
2024-06-28, 13:38
Medlem
Citat:
Låt säga att polisen går till din meddelandetjänst och ber om dina meddelanden. Önskar du att de kunde leverera dessa eller att det var kört och att enda platsen dina meddelanden finns på är din enhet?

Ahaaa
Citera
2024-06-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Ahaaa
Så sensmoralen är, använd Signal eller SimpleX på en mobil med GrapheneOS så kan polisen göra vad fan de vill.
Citera
2024-06-28, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
En tanke angående återskapade meddelanden från Signal. Kan det inte ha att göra med datalagringsdirektivet vi har verksamt i Sverige? Menar då att all data finns sparad, krypterad, vad än man gör åt saken. Får sedan polisen tag i din telefon så kan de iom den dekryptera då man får nyckeln.

Kanske är helt ute och cyklar men, ändå.
Du är ute och cyklar. Det spelar ingen roll om den data du skickat sparats på vägen mellan dig och mottagaren eftersom den är krypterad och endast går att avkryptera hos mottagaren. När polisen lyckats få ut meddelanden från Signal så är det för att folk sparat meddelanden i sin telefon som polisen har tagit sig in i och kunnat avläsa. Alternativt så är det när polisen har satt trojaner i folks telefoner och på den vägen tagit sig in och kunna se allting de gör på telefonen. Det finns inga fall, noll fall, där polisen har "avlyssnat" Signal på vägen.
Citera
2024-06-28, 14:42
Medlem
Citat:
Tror du får gå tillbaka och läsa en gång till om du inte förstått det.
Jag har läst ditt meddelande flera gånger. Så jag upprepar mig: Om all data är sparad någonstans, vad ska de göra med den när den är krypterad? Vad är poängen?
Citera
2024-06-28, 15:14
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Du är ute och cyklar. Det spelar ingen roll om den data du skickat sparats på vägen mellan dig och mottagaren eftersom den är krypterad och endast går att avkryptera hos mottagaren. När polisen lyckats få ut meddelanden från Signal så är det för att folk sparat meddelanden i sin telefon som polisen har tagit sig in i och kunnat avläsa. Alternativt så är det när polisen har satt trojaner i folks telefoner och på den vägen tagit sig in och kunna se allting de gör på telefonen. Det finns inga fall, noll fall, där polisen har "avlyssnat" Signal på vägen.

Så om de har mottagartelefonen och den krypterade sparade datan kan de ändå inte dekryptera? Det är ju bra och då har jag lärt mig något nytt.
Citera
2024-06-28, 15:28
Medlem
Citat:
Så om de har mottagartelefonen och den krypterade sparade datan kan de ändå inte dekryptera? Det är ju bra och då har jag lärt mig något nytt.
Hur skulle de dekryptera det menar du? AES-256 blir inte mindre oknäckbart för att den är krypterad lokalt och inte in transit. Snarare tvärtom.
Citera
2024-06-28, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Vilken är den ”säkraste appen just bland signal, wire etc alla kräver någon form av verifiering som t ex nr , mail etc som man kan modifiera det som var bra med wickr var dock att du kunde logga in och ut med enbart användarnamn och lösenord t ex även om signal har dubbel ratchet och är en krypterad app så framgår det i en del fup sr tömningar att man lyckats extrahera raderade meddelanden. Att en pixel med graphene os skulle vara säkert är samma sak egentligen spelar inte någon roll..

Varken Session eller SimpleX kräver någon verifiering som tex nr, mail etc.

https://getsession.org/

https://simplex.chat/
Citera
2024-06-29, 09:47
Moderator
vhes avatar
Rubrik förtydligad.

Utgående rubrik: Säkraste appen för end to end meddelanden
Ny rubrik: Säkraste appen för end to end-krypterade meddelanden

Ett fiffigt kommunikationsknep är att inte hoppa över nyckelord.

/Moderator
Citera
2024-07-01, 15:08
Avstängd
Citat:
Så sensmoralen är, använd Signal eller SimpleX på en mobil med GrapheneOS så kan polisen göra vad fan de vill.
Är Session inte säkert längre?
Citera
2024-07-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Är Session inte säkert längre?
Den har inte PFS samt kan läcka din IP i vissa fall. Inte att rekommendera över SimpleX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in