2026-05-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Intressant!
Men jag gissar att denna data är färskvara?
Någon gång måste den ju skrivas över, samt krypterad data är ju ändå krypterad, på något vis måste den ju "öppnas", och om krypteringsnycklarna är överskrivna efter viss tid borde det ju vara stopp där?

Sen tänker jag, du nämner maffian och tung organiserad brottslighet, det är väl inte helt otänkbart att dessa pjäser haft övervakning/span (typ Pegasus) löpande under längre tid? Dessa har väl varit redan kända individer antar jag där man vet vilka man jagar.

Jag tror att för gemenene man som bara vill hålla sitt skrivande anonymt så är det inget att oroa sig över, skulle person X skicka något till person Y, utan att någon redan spanar på person X enhet, så finns det ju i e2ee med onion routing inget sett för någon att se från vem, till vem eller vad det innehåller utan att redan ha någon av enheterna.
Med self destruct försvinner dessutom allt innehåll från ev servrar, (session har inte ens någon fast server där något lagras).

Då hade det ju behövts att man dels spårat en avsändare på något vis, fått tag i enheten, lyckats knäcka kryptering med överskrivna krypteringsnycklar och få tag i raderade meddelanden som ej finns på någon server utan endast lagrade lokalt och krypterat i din enhet.

Tänker jag fel?
Det är ju precis detta krypterade appar bygger på.

Visst med Pegasus osv, övervakning i realtid vid extremt grov brottslighet, men avläsning "i efterhand" känns ju helt omöjligt, särskilt session där inget sparas centralt.
Sverige är ett av de absolut värsta länderna i världen när det gäller skydd av integritet, här i Sverige behövs ingen konkret brottsmisstanke överhuvudtaget för att till exempel visitera en person på gatan börjar in uppgifter från teleoperatörer osv. Min mamma som avled för några år sedan sade sin sista tid i livet "Jag börjar känna obehag att Sverige börjar bli ett sånt land som vi flydde ifrån på 1970-talet" . Jag är född i och växte upp 10 år i ett av de forna kommunistländerna i Europa. Bara den absurda grejen att svenska banker registrerar politiska åsikter anser jag också vara fullständigt vansinnigt. Du kan bli åtalad här för att ha lajkat någonting på Facebook mm mm. Banker fryser ditt konto för att du fått en insättning på 30.000 från en privatperson i något annat land utan att först ha meddelat och grundligt deklarerat för banken varför du får dessa pengar och av vem samt visar dokumentation om varför du ska få dem (som enda land i hela världen enligt min vän som jobbar på bank of England, och av den anledningen vill många småföretagare i andra EU-länder inte ha med Sverige överhuvudtaget att göra..... Det har ju spårat totalt anser jag vad gäller övervakning.

Handelsbanken har bytt trä tillfällen vägrat mig överföra några hundratusen kronor till bolag i utlandet, utan att jag först med flera A4 sidor handlingar deklarerar varför jag ska göra överföringen. Vad fan har banken med dig att göra???? Om det finns ju ingen konkret misstanke om brotten sen gång, och om nu någon ska lägga sig i så är det väl Skatteverket och ekobrottsmyndigheten och inte banker som ska kontrollera företag och privatpersoner varför hon för över pengar till andra företag, eller privatpersoner. Det har totalt sparat i Sverige och det har lätt till att många småföretagare fått allvarliga problem i affärer med annat land. Ja ja skitsamma jag har lämnat Sverige och det var det bästa beslutet i mitt liv, jag är bara här på besök över sommaren sista åren (jobbar online och kan ta med mig det var jag vill i världen).

Jag har läst utomlands drygt 20 år av mina 55, har levt totalt 13 år som expat i 8 länder och besökt 44 länder i mitt liv, Jag har aldrig varit i ett land som har sådan extrem övervakning över befolkningen som Sverige och Storbritannien.
Citera
2026-05-04, 17:53
Medlem
skogsburkans avatar
Jag kör signal. Fåtal kontakter. Är den så pass säker skulle ni säga?
Citera
2026-05-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan

Signal som app/meddelandetjänst är säker nog. Hur ser resten av din mobils säkerhet ut? Vad är det du försöker skydda dig emot / hur känslig är informationen i dina meddelanden?
Citera
2026-05-04, 21:24
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Signal som app/meddelandetjänst är säker nog. Hur ser resten av din mobils säkerhet ut? Vad är det du försöker skydda dig emot / hur känslig är informationen i dina meddelanden?

Ingen vidare säkerhet i övrigt om jag ska vara ärlig. Vill undvika hamna i en/olika fupar.
Citera
2026-05-05, 07:07
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Bara den absurda grejen att svenska banker registrerar politiska åsikter anser jag också vara fullständigt vansinnigt. Du kan bli åtalad här för att ha lajkat någonting på Facebook mm mm. Banker fryser ditt konto för att du fått en insättning på 30.000 från en privatperson i något annat land utan att först ha meddelat och grundligt deklarerat för banken varför du får dessa pengar och av vem samt visar dokumentation om varför du ska få dem (som enda land i hela världen enligt min vän som jobbar på bank of England, och av den anledningen vill många småföretagare i andra EU-länder inte ha med Sverige överhuvudtaget att göra.....

Källa på det? Obs, att ange om man är i en ”politiskt utsatt ställning” är inte samma sak och det är hur som något som ALLA banker i EU är skyldiga att göra.

Det finns såklart också en anledning till att vi är tvungna att ha den typen av kontroll då bl.a. dina östeuropeiska kusiner har varit synnerligen duktiga på att göra sådana överföringar för kriminella ändamål.

Citat:
Handelsbanken har bytt trä tillfällen vägrat mig överföra några hundratusen kronor till bolag i utlandet, utan att jag först med flera A4 sidor handlingar deklarerar varför jag ska göra överföringen. Vad fan har banken med dig att göra???? Om det finns ju ingen konkret misstanke om brotten sen gång, och om nu någon ska lägga sig i så är det väl Skatteverket och ekobrottsmyndigheten och inte banker som ska kontrollera företag och privatpersoner varför hon för över pengar till andra företag, eller privatpersoner. Det har totalt sparat i Sverige och det har lätt till att många småföretagare fått allvarliga problem i affärer med annat land. Ja ja skitsamma jag har lämnat Sverige och det var det bästa beslutet i mitt liv, jag är bara här på besök över sommaren sista åren (jobbar online och kan ta med mig det var jag vill i världen).

Du förstår alltså inte att det är för att upptäcka ev. ekonomisk brottslighet som detta görs? Bankerna är ålagda av samhället att samverka med rättsväsendet vilket igen beror på att det varit för lätt att föra ut svarta pengar till utlandet. Att bankerna registrerar informationen är en del i brottspreventionen, särskilt då det är svårt eller omöjligt att förhindra den typen av brott i efterhand när pengarna redan befinner sig i utlandet.

Jag känner flera som aktivt jobbar med företag i utlandet och som har noll problem med att föra över pengar. Att du nekats det tyder på att du inte har haft en tillräckligt tydlig förklaring, så lär dig skriva bättre så ska du nog lyckas nästa gång.
Citera
2026-05-05, 07:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Det stämmer väl ändå inte riktigt?

Låt säga du använder signal eller session med self destruct på allt du skickar.
Skulle någon få tag i din enhet, med meddelanden raderade och appen borttagen så ser jag inte hur det skulle gå till och defenitivt inte efter fabriksåterställning.
Det krävs ju krypteringsnycklar som är helt omöjliga att gissa sig till för att få fram vad som skrivits, det är ju det som är själva grejen.

Samt E2EE, utan att ha telefonen fysiskt med appen öppen, så kan ingen se kombinationen av avsändare, mottagare och innehåll.

Det som HAR varit ett problem på iaf iOS är att kopior av alla meddelanden som skickas eller tas emot har sparats i Apples notiscenter., både lokalt och på Apples servrar som jag förstått det. Där har meddelandena legat kvar i upp till en månad, även med automatisk radering i appen. I senaste iOS-versionen ska detta dock vara åtgärdat. I övrigt går det såklart inte att komma själva meddelanden om de tagits bort från enheten, vad ”barasofta” än säger.
Citera
2026-05-06, 15:03
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Väldigt säker. Ännu säkrare än forken Molly som du kan ha ett separat lösenord på.
Citera
2026-05-09, 15:48
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrapheneOS
Väldigt säker. Ännu säkrare än forken Molly som du kan ha ett separat lösenord på.

En bekant till mig torskade på narkotikabrott av normalgraden, han hade haft span på sig ett tag och när jag läste fuppen så kunde polisen bara konstatera att Signalappen fanns på telefonen men dom kunde inte plocka fram en enda konversation.
Han hade sålt grejjer ett rätt bra tag också, det gjorde iallafall mig rätt lugn när det kommer till användandet av signal för skumma affärer.

Jag tror att det var cellebrite dom använde för att låsa upp luren.
Senast redigerad av TjackOhej 2026-05-09 kl. 15:58.
Citera
2026-05-12, 14:33
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
En bekant till mig torskade på narkotikabrott av normalgraden, han hade haft span på sig ett tag och när jag läste fuppen så kunde polisen bara konstatera att Signalappen fanns på telefonen men dom kunde inte plocka fram en enda konversation.
Han hade sålt grejjer ett rätt bra tag också, det gjorde iallafall mig rätt lugn när det kommer till användandet av signal för skumma affärer.

Jag tror att det var cellebrite dom använde för att låsa upp luren.
Self-destruct timer fungerar riktigt bra har jag lärt mig av alla FUP som jag kikat på
Citera
2026-05-27, 13:35
Medlem
Vilken app kan matcha Session (som inte behöver parkopplas med telefon för desktopanvändande)?
Citera
Igår, 06:57
Medlem
johnwick1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Att en pixel med graphene os skulle vara säkert är samma sak egentligen spelar inte någon roll..

Jag har några FUPar där det står klart och tydligt att polisen misslyckats med att komma åt innehållet. I de andra fallen där de lyckats, så har de kunnat lista ut lösen. Pixeltelefoner med GrapheneOS är än idag oknäckbare.
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vilken app kan matcha Session (som inte behöver parkopplas med telefon för desktopanvändande)?
Cwtch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in