2024-06-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkikong
Stockholm.
Och vadå inte många?
Det är många som i Stockholm min vän, dvs förorten, så svar jo, de finns många och de kontrollerar många.
Vet inte varför de vart en hel diskussion om detta nu, låt oss gå vidare.
Ok. Du ska få dina tips i lugn och ro.
Hoppas konstapeln inte tar dig på din trimmade elscooter.
Senast redigerad av tedshiro 2024-06-27 kl. 07:46.
Citera
2024-06-27, 09:28
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag kan inte svara på frågor angående att trimma. Det finns säkert någon youtube-video om det är möjligt med din modell. Men det har gissningsvis att göra med uppdaterad/annan programvara. Det enklaste hade varit att köpa en som går snabbare från början.

Ja, ditt körkort kan ryka om du blir stannad. Straffet är olovlig körning. Det förutsätter att de försöker stanna dig. Det händer sällan eller aldrig i storstäder, förutsatt att du inte ser ut som en kokainlangare. Det förutsätter också att du stannar. Kör man trimmat, oavsett om det är moped eller sparkcykel, bör man vara medveten om att det är bättre att smita. Det är väldigt enkelt att köra ifrån en bil på en gång/cykelväg. Men det beror lite på situationen. Befinner du dig på en landsväg är det bättre att stanna för att inte riskera smitning och grov vårdslöshet i trafik, förutom olovlig körning. Detsamma gäller om en motorcykelpolis försöker stanna dig. Man bör således ha lite koll på sin omgivning och var du ska köra om polisen försöker stanna dig. Parker är ofta lämpliga för att smita. Men du bör också ha känsla för när det är värt att smita, och när det är lönlöst.
All right, så de blir olovlig oavsett alltså.
Haha ja, tyvärr är det många kriminella som glider runt på dessa som lätt toppar 60, sen självfallet stannar man ju inte om den är så jävla trimmad, känns bara så jävla löjligt att de infört dessa förbannade regler med försäkring/att den inte får gå ”för” snabbt, finns väl viktigare lagar att fila och finslipa än en jävla elsparkcykel kan jag väl tycka.
Citera
2024-06-27, 09:28
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Ok. Du ska få dina tips i lugn och ro.
Hoppas konstapeln inte tar dig på din trimmade elscooter.
🤣🤣🤣
Citera
2024-06-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har inte exakt koll på hur det fungerar i detalj, men har för mig att när man trimmar ett fordon så tittar man på vilket fordon det kan räknas som. Så om sparkcykeln går i 25 så är det en moped klass 2, 45 moped klass 1 och över det så blir det lätt, medeltung eller tung motorcykel.

Iof så kanske det inte blir olovlig körning. Har inte exakt koll som sagt, men så länge som den går i max 45 borde den kunna räknas som max moped klass 1, och det får du köra på ett B-kort har jag för mig. Vet inte om det räknas som olovlig körning om fordonet är obesiktigat.

Men det är hur som helst en dålig idé. Du kan räkna med en hel del trubbel, plus att det är jävligt farligt. En sparkcykel har inte bromsar och chassi för att kunna framföras säkert i högre hastigheter.

Fast det är ingen moped eftersom den saknar registrering, typgodkännande
enligt EU-rättsakter eller svenskt nationellt typgodkännande. Polisen kallar dem för "gråmopeder". Sådana får bara köras på inhägnat område. Den går ju inte heller att trafikförsäkra så det kan bli dyrt om man orsakar en olycka.

https://www.aklagare.se/globalassets...20-mopeder.pdf
Citera
2024-06-27, 09:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Yes, men de jag undrar är om den får gå 45 men då ha trafikförsäkring på den?
Om den är registrerad som klass 1-moped med regskylt, ja. Då behöver du dokument från tillverkaren.

Användaren som trafikförsäkrat sin som går 25 kmt är inte heller laglig. Försäkringen kommer inte gälla om något händer.
Citera
2024-06-27, 13:46
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Har nyligen införskaffat mig en elsparkcykelsom är laglig då att köra som cykel (250w 20km/h max.)
Det jag undrar är dock:
Hur får man upp effekten och får den att gå snabbare?
Går det? Och hur är lättast att göra detta?.

Att ”trimma” en elmotor är egentligen lätt, du bara ger den mer ström.
En elmotor kommer köra tills du ger den så mkt ström så den smälter sig själv, den skiter i allt.
Så skaffa ett batteri med högre spänning. Men jag skulle köra fort korta sträckor bara.
Citera
2024-06-27, 16:11
Medlem
Citat:
All right, så de blir olovlig oavsett alltså.
Haha ja, tyvärr är det många kriminella som glider runt på dessa som lätt toppar 60, sen självfallet stannar man ju inte om den är så jävla trimmad, känns bara så jävla löjligt att de infört dessa förbannade regler med försäkring/att den inte får gå ”för” snabbt, finns väl viktigare lagar att fila och finslipa än en jävla elsparkcykel kan jag väl tycka.

Det verkar som du är rätt ung med de då sedvanliga bristerna i riskanalys och konsekvenstänk, och på det kanske en dos svart-eller-vitt-syndrom…?

Självklart finns det viktigare saker för myndigheter och polisen, men det betyder ju inte att de därför bara skulle kunna jobba med en sak åt gången och skita i allt annat….

Sen kanske du inte begriper att en sådan där ”leksak” är särskilt säker över huvud taget ens i runt 20 kmh. De kan inte heller ha för bra bromsar för det kan inte däck eller förare hantera utan det blir antingen långt kasande på låst bakhjul med risk för sladd och vurpa, eller låst framhjul med framåtvolt eller vurpa, och försäkrad eller ej, vem betalar för din (eller andras sjukvård om andra drabbas av din framfart) är det bara du själv eller drabbar den rökningen samhället och alla oss andra…? Kanske du tar upp en vårdplats för din korkade handling som nån annan hade haft mer nytta av…? Detta alltså redan med en laglig sådan ”leksak”, hur tror du en ökning till 60 kmh påverkar detta…? Blir det säkrare, mindre risk för fadäs och möjlig kroppsskada eller död för dig själv eller andra…? I synnerhet om du ska visa dig tuff och skena från polisen….?

Lagar och regler finns, även om vissa kan tyckas märkliga fåniga korkade vid en hastig tanke, men det är faktiskt så att de i princip alltid tillkommit för att det finns ett uttalat behov, och då för att skydda oss själva, andra, samhället. Och vi alla har egentligen förbundit oss till att följa lagarna om vi vill ingå i detta samhälle som representerar vårt land.
Citera
2024-06-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det verkar som du är rätt ung med de då sedvanliga bristerna i riskanalys och konsekvenstänk, och på det kanske en dos svart-eller-vitt-syndrom…?

Självklart finns det viktigare saker för myndigheter och polisen, men det betyder ju inte att de därför bara skulle kunna jobba med en sak åt gången och skita i allt annat….

Sen kanske du inte begriper att en sådan där ”leksak” är särskilt säker över huvud taget ens i runt 20 kmh. De kan inte heller ha för bra bromsar för det kan inte däck eller förare hantera utan det blir antingen långt kasande på låst bakhjul med risk för sladd och vurpa, eller låst framhjul med framåtvolt eller vurpa, och försäkrad eller ej, vem betalar för din (eller andras sjukvård om andra drabbas av din framfart) är det bara du själv eller drabbar den rökningen samhället och alla oss andra…? Kanske du tar upp en vårdplats för din korkade handling som nån annan hade haft mer nytta av…? Detta alltså redan med en laglig sådan ”leksak”, hur tror du en ökning till 60 kmh påverkar detta…? Blir det säkrare, mindre risk för fadäs och möjlig kroppsskada eller död för dig själv eller andra…? I synnerhet om du ska visa dig tuff och skena från polisen….?

Lagar och regler finns, även om vissa kan tyckas märkliga fåniga korkade vid en hastig tanke, men det är faktiskt så att de i princip alltid tillkommit för att det finns ett uttalat behov, och då för att skydda oss själva, andra, samhället. Och vi alla har egentligen förbundit oss till att följa lagarna om vi vill ingå i detta samhälle som representerar vårt land.

Om de är säkra eller ej att framföra i en viss hastighet beror helt på vilken elsparkcykel du köper. Det finns många modeller av bättre märke som gör 20, 40, 60 och 80+ med solid konstruktion, säkra däck, dämpare och bromsar som fungerar utmärkt. De dyrare elsparkcyklarna är betydligt säkrare än dåliga mopeder. Om det är säkert att framföra ett fordon på två hjul är en annan fråga, men den gäller även mopeder och motorcyklar.

Sportar du? Förhoppningsvis inte. Du kan ju råka skada dig och ta någons plats i kön till ortopeden.

Lagar och regler finns egentligen inte kring elsparkcyklar, det är det som är problemet. Världen utvecklas men lagboken uppdateras långsamt. Elsparkcykel är ett utmärkt stadsfordon i en tid där vi förväntas övergå till eldrivna fordon. Jag vet därtill inte om någon förbundit sig till några lagar. Eller jo, kanske de som söker medborgarskap. Jag blev inknuffad mot min vilja i den här världen och bryr mig inte ett dugg om några lagar, så länge jag inte blir påkommen och straffad för att bryta dem.

Grabben kanske är ung men du resonerar som en pensionär.
Citera
2024-06-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Om de är säkra eller ej att framföra i en viss hastighet beror helt på vilken elsparkcykel du köper. Det finns många modeller av bättre märke som gör 20, 40, 60 och 80+ med solid konstruktion, säkra däck, dämpare och bromsar som fungerar utmärkt. De dyrare elsparkcyklarna är betydligt säkrare än dåliga mopeder. Om det är säkert att framföra ett fordon på två hjul är en annan fråga, men den gäller även mopeder och motorcyklar.

Sportar du? Förhoppningsvis inte. Du kan ju råka skada dig och ta någons plats i kön till ortopeden.

Lagar och regler finns egentligen inte kring elsparkcyklar, det är det som är problemet. Världen utvecklas men lagboken uppdateras långsamt. Elsparkcykel är ett utmärkt stadsfordon i en tid där vi förväntas övergå till eldrivna fordon. Jag vet därtill inte om någon förbundit sig till några lagar. Eller jo, kanske de som söker medborgarskap. Jag blev inknuffad mot min vilja i den här världen och bryr mig inte ett dugg om några lagar, så länge jag inte blir påkommen och straffad för att bryta dem.

Grabben kanske är ung men du resonerar som en pensionär.

Pensionärer är i regel erfarnare och har med riskmedvetenhet och konsekvenstänk än ungdomar, och om du inte är ungdom och ändå ”tänker” på samma sätt som de, så tyder det på en dos omognad….

Du påstår att elsparkcyklar kan vara säkrare än vanliga mopeder…? Ok, du tänkte nog inte så mycket när du skrev det där…..

Elsparkcyklar har generellt sett mindre hjul än allt vad mopeder heter, det i sig går det mer lynnigt och instabilt. Till det så har vi en förare som står upp och håller i en ynklig pinne till styre, och om du tror det skulle vara lika stabilt att panikbromsa och försöka väja med en elsparkcykel som med mopeder i de vanligare formerna, så har du mycket att lära….

Sen har vi detta med hjälm…
Det är lagkrav på moped varför de flesta som kör/åker moped har hjälm, och tänka sig, det räddar många från skador. Det finns ingen lag på hjälm för elsparkcyklar om föraren är över 15 år, och hur många ser du som har hjälm på sig på elsparkcykel oavsett ålder….?
Sen kan du klura lite på hur statistiken för elsparkcyklar ser ut och hur den utvecklat sig….

Och jodå, visst kan en elsparkcykel vara smart o smidig på sitt sätt, har själv kört sådan i racedepåer sen en herrans massa år tillbaka, långt innan de ens blev synliga på gatorna.
Citera
2024-06-27, 21:03
Medlem
Citat:
Har nyligen införskaffat mig en elsparkcykelsom är laglig då att köra som cykel (250w 20km/h max.)
Det jag undrar är dock:
Hur får man upp effekten och får den att gå snabbare?
Går det? Och hur är lättast att göra detta?
Nu med de nya lagarna 2023 eller vilket år det nu var, hur påverkar detta mig om jag nu mot förmodan skulle bli "stoppad" av snuten?
Kan mitt körkort påverkas eller vad kan liksom hända?
Är mest intresserad av att veta typ hur man gör om jag skulle vilja öka effekten och hastigheten på den i framtiden.
Behöver inga paragrafryttare som säger vad som är rätt eller fel, samt tramsiga svar.
Tack på förhand.

Det enklaste är att ladda ner en mjukvara i datorn eller telefonen, och sedan med den konfigurera om parametrar i din elspark, eller att byta ut firmware på den.
Citera
2024-06-27, 21:56
Medlem
knark-kungens avatar
Plocka bort spärren bara, då får du +5km/h-10km/h beroende på vikt och modell osv, det räcker absolut.

Ska man åka snabbare än så behöver man större däck, bättre bromsar, stötdämpare.
Citera
2024-06-27, 22:00
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Lite roligt att du insinuerar att jag skulle vara av "yngre" ålder, är det för att yngre har elsparkcyklar eller av någon särskild anledning?
Och har aldrig påstått att jag ska dra ifrån snuten, har ingenting emot snuten, tvärtom, de får stå ut med väldigt mycket skit i dessa svåra tider vårt Sverige lever i.
Om du antyder på det svaret jag gav en annan att man inte stannar om man vet att man har en "söndertrimmad" elsparkcykel, självklart, men jag är inte ute efter att hetsa och dra ifrån snuten.
Vet inte riktigt vad du dillar om för övrigt men you do you brother.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in