Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Om de är säkra eller ej att framföra i en viss hastighet beror helt på vilken elsparkcykel du köper. Det finns många modeller av bättre märke som gör 20, 40, 60 och 80+ med solid konstruktion, säkra däck, dämpare och bromsar som fungerar utmärkt. De dyrare elsparkcyklarna är betydligt säkrare än dåliga mopeder. Om det är säkert att framföra ett fordon på två hjul är en annan fråga, men den gäller även mopeder och motorcyklar.
Sportar du? Förhoppningsvis inte. Du kan ju råka skada dig och ta någons plats i kön till ortopeden.
Lagar och regler finns egentligen inte kring elsparkcyklar, det är det som är problemet. Världen utvecklas men lagboken uppdateras långsamt. Elsparkcykel är ett utmärkt stadsfordon i en tid där vi förväntas övergå till eldrivna fordon. Jag vet därtill inte om någon förbundit sig till några lagar. Eller jo, kanske de som söker medborgarskap. Jag blev inknuffad mot min vilja i den här världen och bryr mig inte ett dugg om några lagar, så länge jag inte blir påkommen och straffad för att bryta dem.
Grabben kanske är ung men du resonerar som en pensionär.
Pensionärer är i regel erfarnare och har med riskmedvetenhet och konsekvenstänk än ungdomar, och om du inte är ungdom och ändå ”tänker” på samma sätt som de, så tyder det på en dos omognad….
Du påstår att elsparkcyklar kan vara säkrare än vanliga mopeder…? Ok, du tänkte nog inte så mycket när du skrev det där…..
Elsparkcyklar har generellt sett mindre hjul än allt vad mopeder heter, det i sig går det mer lynnigt och instabilt. Till det så har vi en förare som står upp och håller i en ynklig pinne till styre, och om du tror det skulle vara lika stabilt att panikbromsa och försöka väja med en elsparkcykel som med mopeder i de vanligare formerna, så har du mycket att lära….
Sen har vi detta med hjälm…
Det är lagkrav på moped varför de flesta som kör/åker moped har hjälm, och tänka sig, det räddar många från skador. Det finns ingen lag på hjälm för elsparkcyklar om föraren är över 15 år, och hur många ser du som har hjälm på sig på elsparkcykel oavsett ålder….?
Sen kan du klura lite på hur statistiken för elsparkcyklar ser ut och hur den utvecklat sig….
Och jodå, visst kan en elsparkcykel vara smart o smidig på sitt sätt, har själv kört sådan i racedepåer sen en herrans massa år tillbaka, långt innan de ens blev synliga på gatorna.