2024-06-27, 15:17
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jag har aldrig spelat. Tänker inte tortera mig själv och jag gillar inte spel som ger mig för mycket utmaning. Jag ser inte nöjet i att dö om och om igen i flera timmar.

Det är dock kul att titta på när kaxiga streamers blir frustrerade. Med alla kontroverser så blir man ju så klart lite besviken att läsa om hur lätt vissa tycker spelet är.

Exakt så tänkte jag med, jag hade aldrig spelat ett Soulslike tidigare. Nu är det allt jag kör. Du dör inte för att det är svårt, mobsen dör fort men det man blir arg och frustrerad på är hur jävla fucking dåligt man spelar.

Ska hoppa över en stenbumling och det är ett stup bakom. När den där jävla random grodan har en "punisher" så när du ska dra en heal spottar den iväg en fireball du tvärdör av. Men sedan vet du. När du är i grottor med massa traps och skit får man mjölka sig fram.

Nej det är kul.

Edit: Det tog över ett år efter release jag köpte det. Var inte särskilt imponerad helt enkelt.
Senast redigerad av DroneXR7 2024-06-27 kl. 15:21.
Citera
2024-06-27, 16:31
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Vilket spel tycker du är svårare? Vad jag vet så är ER världens svåraste spel om man ser till konsensus.

En stor del av alla nes-spel, som till exempel Ninja Gaiden, Ghosts 'n Goblins, Contra, Battletoads. Eller lite nyare spel som Super Meat Boy, F-Zero GX, Dead Cells, Cuphead. Och så vidare.

Om folk har problem i Elden Ring och fastnar i flera timmar så beror det på att de medvetet eller omedvetet har gjort det svårare än nödvändigt för sej själva genom att till exempel använda ett dåligt vapen eller genom att gå till en boss för tidigt eller genom att inte använda ashes, etc. Alternativt så är de bara dåliga. Alternativt så är de både dåliga OCH har gjort det svårare än nödvändigt för sej själva.

Till exempel så är Malenia den svåraste bossen utanför DLCn, och om man verkligen inte alls klarar av den normalt och är jättedålig på spelet, så kan man ändå bara använda en speciell build och sen summona sin mimic och stå och titta på medan den dödar bossen åt en helt på egen hand. Om Elden Ring hade varit det svåraste spelet i världen så skulle något sånt inte ha varit möjligt att göra.
Citera
2024-06-27, 18:03
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
En stor del av alla nes-spel, som till exempel Ninja Gaiden, Ghosts 'n Goblins, Contra, Battletoads. Eller lite nyare spel som Super Meat Boy, F-Zero GX, Dead Cells, Cuphead. Och så vidare.

Om folk har problem i Elden Ring och fastnar i flera timmar så beror det på att de medvetet eller omedvetet har gjort det svårare än nödvändigt för sej själva genom att till exempel använda ett dåligt vapen eller genom att gå till en boss för tidigt eller genom att inte använda ashes, etc. Alternativt så är de bara dåliga. Alternativt så är de både dåliga OCH har gjort det svårare än nödvändigt för sej själva.

Till exempel så är Malenia den svåraste bossen utanför DLCn, och om man verkligen inte alls klarar av den normalt och är jättedålig på spelet, så kan man ändå bara använda en speciell build och sen summona sin mimic och stå och titta på medan den dödar bossen åt en helt på egen hand. Om Elden Ring hade varit det svåraste spelet i världen så skulle något sånt inte ha varit möjligt att göra.

Comet Azur bara smälter bossar. Kör man caster är det walk in the park. Ibland ser man knappt hur mini-bossarna ser ut! Är det en riktigt dryg boss kan man alltid dra en larv och sätta varenda poin i INT. Då tar man den direkt.
Senast redigerad av DroneXR7 2024-06-27 kl. 18:07.
Citera
2024-06-27, 18:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Det finns en enorm drake som ligger och sover man kan döda genom att slå den på svansen. Fixa golden scarab för mer rune drops först, där droppar 100K runor rakt av. Det finns en kråka man kan döda och resetta för 12K per kill. Om ni blir less och vill ha några gratis levels snabbt.

Är det den draken i början av spelet eller är det en annan?
Den i början av spelet sov men inte längre för mig då jag kom för nära en gång, det blev min död så nu ligger den i sparhögen till senare när jag har högre lvl.
Citera
2024-06-27, 19:48
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det den draken i början av spelet eller är det en annan?
Den i början av spelet sov men inte längre för mig då jag kom för nära en gång, det blev min död så nu ligger den i sparhögen till senare när jag har högre lvl.

Är den vit och ligger framför en stor borg uppe till höger på kartan, enorm? Fullt med drakar runt om kring? Chilla med den, du behöver i alla fall Golden Scarab. Sen kommer det ta 100 år, med arcane och bleed kan du få ner den hyfsat fort, precis innan den dör skulle man göra någonting, kan ha varit att dra en flaska eller något.

Du vet Hemo scalar med drakens HP så om dina vanliga slag gör 120 DMG, du slår och slår sen "SMASK" bleed proc på 12000! Det är så du får ner bossar.

Edit: Levla upp ditt vapen till minst +3
Senast redigerad av DroneXR7 2024-06-27 kl. 19:58.
Citera
2024-06-27, 22:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Är den vit och ligger framför en stor borg uppe till höger på kartan, enorm? Fullt med drakar runt om kring? Chilla med den, du behöver i alla fall Golden Scarab. Sen kommer det ta 100 år, med arcane och bleed kan du få ner den hyfsat fort, precis innan den dör skulle man göra någonting, kan ha varit att dra en flaska eller något.

Du vet Hemo scalar med drakens HP så om dina vanliga slag gör 120 DMG, du slår och slår sen "SMASK" bleed proc på 12000! Det är så du får ner bossar.

Edit: Levla upp ditt vapen till minst +3

Det är inte den draken, den jag tänkte på är precis i början av spelet, grå och ful och sprutar eld.

Nu har jag ett nytt problem.
När jag provade döda den här draken så valde jag en gång att ta hjälp av en NPC, gick åt helvete ändå pga att man då inte kunde använda ”hästen” så då var allt mycket svårare. Iallafall höll jag på att dö, hade inga flaskor kvar och löpte helt enkelt iväg.
Senare i spelet så lyckades jag av någon anledning falla ner gör en bro och kom då i en ravin, i ravinen fanns det ett gäng svarta skelettliknande monster som jag helt enkelt red förbi, plötsligt försvinner min ”häst” och det kommer en eldröd gubbe mot mig som då är den NPC:n som jag tog hjälp av på draken och han slaktar mig. Nu ligger där över 6000 runor som jag gärna vill ha tillbaka och varje gång jag hämtar dessa så kommer denna eldröda gubbe igen och slaktar mig.
Nu senast efter att jag dött så såg jag en snabb skymt av att den eldröda gubben sprang fram till den vanliga NPC:n och började hugga honom också.

Problemet är vid Murcwater Cave fast i ravinen. Bron söder om denna norr om sjön är den jag föll från.

Ska det vara så och denna eldröda gubben är ett vanligt monster eller är det något annat jag släppt lös när jag valde att använda en NPC?
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2024-06-27 kl. 22:23.
Citera
2024-06-27, 23:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är inte den draken, den jag tänkte på är precis i början av spelet, grå och ful och sprutar eld.

Nu har jag ett nytt problem.
När jag provade döda den här draken så valde jag en gång att ta hjälp av en NPC, gick åt helvete ändå pga att man då inte kunde använda ”hästen” så då var allt mycket svårare. Iallafall höll jag på att dö, hade inga flaskor kvar och löpte helt enkelt iväg.
Senare i spelet så lyckades jag av någon anledning falla ner gör en bro och kom då i en ravin, i ravinen fanns det ett gäng svarta skelettliknande monster som jag helt enkelt red förbi, plötsligt försvinner min ”häst” och det kommer en eldröd gubbe mot mig som då är den NPC:n som jag tog hjälp av på draken och han slaktar mig. Nu ligger där över 6000 runor som jag gärna vill ha tillbaka och varje gång jag hämtar dessa så kommer denna eldröda gubbe igen och slaktar mig.
Nu senast efter att jag dött så såg jag en snabb skymt av att den eldröda gubben sprang fram till den vanliga NPC:n och började hugga honom också.

Problemet är vid Murcwater Cave fast i ravinen. Bron söder om denna norr om sjön är den jag föll från.

Ska det vara så och denna eldröda gubben är ett vanligt monster eller är det något annat jag släppt lös när jag valde att använda en NPC?

Hittade en redittråd om denna röde man. Får helt enkelt se till att lyckas döda fanstyget bara.

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/17szrd6/who_are_the_red_people/
Citera
2024-06-28, 00:54
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Hittade en redittråd om denna röde man. Får helt enkelt se till att lyckas döda fanstyget bara.

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/17szrd6/who_are_the_red_people/

Det är Invations, vissa är tuffare än andra och droppar ofta sitt vapen.

Nu vet jag vilken drake du menar. Rid på hästen och slå på benen. Försök håll dig bakom, är den i luften och sprutar eld och du inte hinner bakom så dra iväg utav helvete och vänd. Där måste du ha Torrent.
Citera
2024-06-28, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är Invations, vissa är tuffare än andra och droppar ofta sitt vapen.

Nu vet jag vilken drake du menar. Rid på hästen och slå på benen. Försök håll dig bakom, är den i luften och sprutar eld och du inte hinner bakom så dra iväg utav helvete och vänd. Där måste du ha Torrent.

Får väl hoppas skiten tappar något fint så vinsten för att mörda den röde ger något.

Det är väl ungefär så jag jobbat och det var därför det bara blev svårare när man körde med NPC för då blir man av med hästen. Fötterna och vingarna är absolut det man ska banka på.
Har inte fått kläm på alla dessa Torrents och Ashes och hur de egentligen används, torrents vet jag inte ens vad det är?
Jag brukar kasta fram mina vargar när saker och ting ser jobbigt ut. Har någon talisman och även en (tror det är) en ashes monterad i svärdet. Går denna att byta eller måste man plocka ett nytt vapen och börja om?
Citera
2024-06-28, 07:39
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Får väl hoppas skiten tappar något fint så vinsten för att mörda den röde ger något.

Det är väl ungefär så jag jobbat och det var därför det bara blev svårare när man körde med NPC för då blir man av med hästen. Fötterna och vingarna är absolut det man ska banka på.
Har inte fått kläm på alla dessa Torrents och Ashes och hur de egentligen används, torrents vet jag inte ens vad det är?
Jag brukar kasta fram mina vargar när saker och ting ser jobbigt ut. Har någon talisman och även en (tror det är) en ashes monterad i svärdet. Går denna att byta eller måste man plocka ett nytt vapen och börja om?

Torrent är hästen
Ashes of War är saker man kan adda på vapen, jag är rätt dåligt insatt i det själv. Vissa vapen såsom Bloodhound Fang tror jag inte går att ändra alls då dom redan har något by default.
Citera
2024-06-28, 07:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Torrent är hästen
Ashes of War är saker man kan adda på vapen, jag är rätt dåligt insatt i det själv. Vissa vapen såsom Bloodhound Fang tror jag inte går att ändra alls då dom redan har något by default.

Oki, annat ord för häst bara då som egentligen inte är en häst😀
Oki, då var jag inte helt fel ute med ashes heller, har någon monterad i mitt svärd nu men hittat en ny som jag tror är bättre men inte lyckats ta bort den som sitter.

Ska tydligen funka att ta bort och montera ny.
You can freely equip or remove them at anytime by using the Ashes of War menu at any grace. 2) Ashes of War can add an affinity to your weapon. Early in the game when you have the basic whetstone, the weapon will assume the default affinity of that Ashes of War, or you can choose to keep your weapon normal.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2024-06-28 kl. 07:49.
Citera
2024-06-28, 07:49
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Oki, annat ord för häst bara då som egentligen inte är en häst😀
Oki, då var jag inte helt fel ute med ashes heller, har någon monterad i mitt svärd nu men hittat en ny som jag tror är bättre men inte lyckats ta bort den som sitter.

Jag är ganska säker på att det finns ett sätt att ta bort osv, gör man inte det i Ash of war-menyn när man sitter vid en grace?
Som sagt, har själv inte pillat så mycket med det. Satte nån som gav frost-damage på ett vapen för att testa lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in