2022-07-08, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mångmördaren Carl Fredrik Wykman 1831 - 1899.

Har nu också tittat på ytterligare ett av dessa gamla fall som var minst lika intressant

Har heller aldrig tidigare hört talats om detta. Mångmördaren Wykman. En verkligt obehaglig person. Karl Fredrik Wykman klarade sig länge, mycket länge, från de mycket grova brott han kom att begå. Hans far, Nils Larsson, var en hederlig hemmansägare i Döderhults socken men avlider redan då KFW bara är två år gammal 1833. Han var yngst i syskonskaran och hade tre äldre systrar och en äldre bror. Vart tog dessa vägen?

Rättegången/rättegångarna hölls först efter hela 27 år efter första mordet 1890 i Stranda häradsrätt i Mönsterås. Wykman kom att kallas för "ett mänskligt vidunder" i dåtidens media. Han dömdes till döden genom halshuggning men blev benådad den 26 maj 1891. Hade dödsdomen stått sig hade det varit Dalman som hade utfört avrättningen. Han fördes därefter till Långholmen den 4 juni 1891 där han kom att avlida den 28 oktober 1899.

En annan märklig sak gällande Wykman är att han förblev ogift och bodde med sin mor fram till dess hon avled. Enligt honom själv så levde de tillsammans som "man och hustru" vilket låter märkligt. Levde mor och son i ett incestförhållande?

Wykman kallas här för mångmördare. Vad jag har förstått så mördade han "bara" två personer samt begick mordförsök 1862 - förutom mordbränder. Begick han ytterligare mord som han blev dömd för?
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-08 kl. 18:15.
Citera
2022-07-17, 08:48
Medlem
Tervulls avatar
Bra serie. Men varför håller programledaren på och gestikulerar som om han hade spasmer. Sjukt jobbigt. Jag får titta bort i de värsta stunderna. Stör ihjäl mig. Synd på ett annars bra program.
Citera
2022-07-17, 08:53
Medlem
Tervulls avatar
Sen när man läser denna artikel fattar man ju att SVT försöker vinna pk poäng.

https://filmparadiset.se/2022/03/01/...d-lagercrantz/

Jo det var säkert våldsamheter med många mord i Sverige på 1800-talet. Men det är väl det vi jobbat oss ifrån genom att bygga upp ett civiliserat samhälle. Låter som att det är helt okej att människor skjuter ihjäl varandra vareviga dag bara för att det begicks fler mord på 1800-talet. Vi brände häxor på 1700-talet oxå det innebär inte att vi ska göra samma sak idag. Stolpskott.
Citera
2022-07-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Wykman kallas här för mångmördare. Vad jag har förstått så mördade han "bara" två personer samt begick mordförsök 1862 - förutom mordbränder. Begick han ytterligare mord som han blev dömd för?

I programmet tar dom upp minst 3 mord han utfört.
Den gravida pigan, vittnet till mordet på pigan, och drängen? som hotade att sätta dit honom.
Citera
2022-07-21, 07:45
Medlem
Crime-boy2s avatar
Blir det fler säsonger? Nån som vet?
Citera
2022-07-21, 09:05
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Intressant program det hära. Har sett ala avsnitten på play. Har sett liknande program från Storbritannien, om deras mördare.
Citera
2022-07-24, 18:58
Medlem
Danieloss avatar
Väldigt intressant och lärorikt program. Varje fall sätts in i sitt historiska sammanhang och spännande när man jämför skillnader i utredningssätt, kriminalteknik, rättsmedicin och straffskala mot idag.

Lagercrantz har en perfekt berättarröst men sitt sätt att betona vissa ord mer och ta små pauser i meningarna.

Hoppas det blir en säsong 2!
Citera
2022-08-03, 00:29
Medlem
Intressant program men kan han sluta och göra samma gester genom programmet , karln gestikulerar genom hela programmet på ett och samma sätt , någon borde kommenterat det under inspelningen. Ser sjukt ut att han inte kan variera sig .
Citera
2024-06-25, 18:28
Medlem
Twitterturkens avatar
Mycket bra serie tycker jag, ger en god inblick i dåtidens Sverige.
Känns som klippt och skuret för att visas på historielektioner i skolan för att få ungdomar intresserade av Sveriges historia.
Citera
2024-06-26, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Önskar fler avsnitt av detta ypperliga program.

Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Mycket bra serie tycker jag, ger en god inblick i dåtidens Sverige.
Känns som klippt och skuret för att visas på historielektioner i skolan för att få ungdomar intresserade av Sveriges historia.

Du har helt rätt.

Önskar det skulle komma fler avsnitt av Skrik från förr. Detta är definitivt en del av Sveriges historia.
Citera
2024-06-27, 00:00
Medlem
Har sett alla avsnitt och kan bara hålla med att de är otroligt intressanta ur historisk synpunkt för mig som är ” mordnörd”.
Citera
2024-06-27, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroligt intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Har sett alla avsnitt och kan bara hålla med att de är otroligt intressanta ur historisk synpunkt för mig som är ” mordnörd”.

Jag har också sett alla avsnitten och precis som du skriver så är de otroligt intressanta.

Har hela tiden hoppats på nya avsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in