2024-06-26, 23:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
*Glonass ett ganska sårbart och otillräckligt system åtminstone när det gäller precision. Hänger på antalet satelliter ( de kostar pengar samt har en begränsad livslängd ) Det var absolut ingen slump att Ukraina jämnade en Rymd/satellit bas med marken på Krim här om dagen

Sedan kan man störa ut glonass precis lika enkelt som ryssarna stör och spoofar GPS i Östersjön ( Dock slår man till mot det begränsade antalet baser som kan kommunicera med satelliterna så är det effektivare då man kan påverka sateliternas förmåga att göra kursförändringar . Något som sker ganska ofta ) Finns en kille i tråden som är haj på satelliter och omloppsbanor vi får hoppas han träder fram och förklarar det bättre

Jag hörde det samma.
Enligt uppgifter, så är 30% av systemet förstört.
D v s förmågan att styra satelliterna.
Ryssland har inte som andra länder, stationer runt om i världen, utan deras stationer finns inom Ryssland.
Citera
2024-06-26, 23:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Enforcer postade denna video för en timme sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=yrgRcqa0Bcs (North Korea SENDS Troops To Russia; Putin Gives
Citat:
Nuclear Weapons | Breaking News With The Enforcer)
Today, we learn that Pyongyang (North Korea) Says It Will Send Troops to Ukraine Within a Month. Current intel suggests that North Korea will dispatch an army engineer unit to Russian-occupied Donetsk. However, the Pentagon fears that North Korea will eventually send full-assault forces to fight in the war against Ukraine. North Korea also expects to receive long-range nuclear missile technology from Russia in exchange for the supply of artillery shells says US Officials.
We also learn that Israel is amassing more troops on the border with Lebanon suggesting an imminent invasion. More countries have begun to tell their citizens to leave Lebanon immediately "while they still can". Ukraine is also continuing to take ground near Kharkiv and pushing the Russians back from the frontline. Overall, tensions seem to be rising around the world and we will keep you updated as more news comes out.
Citera
2024-06-26, 23:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja det hade varit lite kul och höra lite mer detaljerat faktist undra om ryssland har tillgång till gps eller om det bara är Glonass. Jag vet att man behöver basstationen osv men inte hur det fungerar riktigt

Skarpa nycklar till GPS har de knappast ( har med olika uppdaterings hastigheter samt tidskodade nycklar att göra ) USA styr dessutom över den civila delen av GPS och kan helt enkelt göra ett " geofence " som förhindrar användningen av kommersiella GPS typ .

Om Ryssland fått fatt i de skarpa nycklarna vore det världens scoop / Pulitzer pris .

Det är en rätt stor skillnad om du jämför chippen i en kommersiell GPS och en militär GPS. Andra instruktioner och nycklar samt noggrannhet .
Citera
2024-06-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja de där bomberna är helt klart jävligt otrevliga då de träffar något. Har du nån koll på hur nära målet man måste släppa dessa bomber? Kommer de nya Patriotsystemen att sätta stopp för det eller är det F16 och våra AWACS som kommer att göra det?
En bit över 10mil glider dom har jag för mig. Patriot har inte den räckvidden när man räknar in alla parametrar.

Fällningen sker på hög höjd med mycket fart så patriot roboten måste klättra hela vägen upp vilket begrännsar räckvidden en su35 tex kan fälla den sedan dra mach 2 åt andra hållet och manuvrera lite så har patriot roboten förlorat mycket energi lägg där till att man fäller remsmåln och stör radar med så tror inte jag patriot har räckvidd och lyckas
Citera
2024-06-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Skarpa nycklar till GPS har de knappast ( har med olika uppdaterings hastigheter samt tidskodade nycklar att göra ) USA styr dessutom över den civila delen av GPS och kan helt enkelt göra ett " geofence " som förhindrar användningen av kommersiella GPS typ .

Om Ryssland fått fatt i de skarpa nycklarna vore det världens scoop / Pulitzer pris .

Det är en rätt stor skillnad om du jämför chippen i en kommersiell GPS och en militär GPS. Andra instruktioner och nycklar samt noggrannhet .
Tror inte det är så stor skillnad i nogranhet på byggen använder utsättare gps med mycket hög precision vi snackar någon centimeter den tekniken bör vara rätt enkel och använda i vapen med
Citera
2024-06-26, 23:47
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför skriver du inte på ren svenska? Är du ingen svensk?

Ingen jävel skriver avionics när det svenska ordet är avionik.

Ställ dig istället frågan varför ryska flygplan sedan början av kriget haft fasttejpade Garmin GPS:er på instrumentbrädan? Har de ingen egen "avionics"?
https://www.globaldefensecorp.com/2022/06/21/exposed-captured-russian-pilots-admit-that-russian-air-force-distributed-garmin-gps-and-pronebo-mobi le-app-to-navigate-in-ukraine/
Det ryska GPS systemet Glonass är ett gammalt äldre system som inte är i närheten av det amerikanska som började utvecklas på 70-talet. Idag har tydligen deras Glonass blivit nästan värdelöst sen Ukraina slagit ut ett satelitcenter på Krim häromdagen. Det finns inlägg i tråden om just det.

Ryssens dåliga träffprocent med sina kryssningsrobotar kan säkert bla bero på deras dåliga GPS-system.
Nu lär det bli rena kobingon då de skickar iväg nåt GPS-styrt.

Kobingo för de som inte vet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kobingo
Citera
2024-06-26, 23:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ja riktig fakta är givetvis det bästa. Tyvärr är det svårt att få fram och jag håller med om att tvärsäkra uttalanden om att ryssen har slut på det ena eller andra då är meningslöst och kontraproduktivt. Men man måste ändå kunna tolka tecken på det vi kan se vid bla fronten och vad som kommer ut från Kreml mm. Och där måste väl de flesta hålla med om att det inte ser ljust ut för ryssen nu gällande vapen, ammunition, fordon mm. Putins senaste uttalenden där han börjat tala om en strategisk förlust är ju nåt helt nnat än vad vi hört tidigare. Hans självsäkra uttalande för nåt drygt halvår sedan då han sa att vi har inte börjat än klingar idag väldigt tomt. Det allt tätare hoten om kärnvapenattacker mot både Ukraina och väst är även de tecken på att fler börjar förstå att kriget inte kommer att vinnas.

Nu gäller det att världens civiliserade länder håller ut och fortsätter att stödja Ukraina på alla sätt. Det faktum att stödet hos den svenska befolkningen nu ökat gör mig glad och stolt över att vara svensk. Vi kan skicka ännu mer vapen och vi vet att de gör skillnad.

helt Enig. Bra inlägg. Jag har ingenting alls emot tesen att det inte går skitbra för Ryssland. Jag köper den faktiskt rakt av baserat på att ha konsumerat en enorm mängd kvalitativ information.

Det jag vänder mig mot är de som förvisso må ha hjärtat på rätt ställe men ger sken av att det är en walk in the park för Ukraina och så hänvisar de till någon enskild siffra och en egen snabb beräkning. Krig är betydligt mer dynamiskt än så och det är ingen walk in the park.

Därför är mitt mantra: Mycket mer stöd till Ukraina!
Citera
2024-06-26, 23:52
Medlem
Citat:
Det ryska GPS systemet Glonass är ett gammalt äldre system som inte är i närheten av det amerikanska som började utvecklas på 70-talet. Idag har tydligen deras Glonass blivit nästan värdelöst sen Ukraina slagit ut ett satelitcenter på Krim häromdagen. Det finns inlägg i tråden om just det.

Ryssens dåliga träffprocent med sina kryssningsrobotar kan säkert bla bero på deras dåliga GPS-system.
Nu lär det bli rena kobingon då de skickar iväg nåt GPS-styrt.

Kobingo för de som inte vet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kobingo
Tror inte det beror på gps utan på tercom som är sämre kryssningsrobotarna krachar helt enklet in i saker på vägen till målet för att den inte ser det eller vet att det är där. Men det är lite svårt och säga man kan bara spekulera i ämnet men rysk gps och våran borde vara nog så nogran för att kunna träffa ett hus alla fall rätt enkelt.
Citera
2024-06-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
helt Enig. Bra inlägg. Jag har ingenting alls emot tesen att det inte går skitbra för Ryssland. Jag köper den faktiskt rakt av baserat på att ha konsumerat en enorm mängd kvalitativ information.

Det jag vänder mig mot är de som förvisso må ha hjärtat på rätt ställe men ger sken av att det är en walk in the park för Ukraina och så hänvisar de till någon enskild siffra och en egen snabb beräkning. Krig är betydligt mer dynamiskt än så och det är ingen walk in the park.

Därför är mitt mantra: Mycket mer stöd till Ukraina!
Jo Ukraina behöver mer stöd men frågan är om man kan befria hela Ukraina tror det blir svårt faktist ryss svinen är duktig nergrävda nu miljontals minor över hela landet med som man måste passera.

Jag uppfattar det med som att ryssland lär sig lite hela tiden och blir något bättre.

Rysk anfalls strategi är katastrof men försvara där har dom ändå lyckats rätt bra
Citera
2024-06-26, 23:56
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
https://youtu.be/cdp4TDbRQ4Y?si=auZDFC-YfiHUbUa_
Rysk media om att prygla olydiga ryssar.
Ja det var väl artister och någon ville väl även skära av tungan på de som var emot kriget. Killen som då opponerade sig med att de utan tunga inte kunde sjunga fick inga applåder.
Va fan är det här för ett skitland som tillåter såna här tillställningar i statstelevision?
Citera
2024-06-27, 00:09
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Jasså det är du säker på 😂

Känns det rimligt när de inte ens kan utrusta senaste bilmodellen Lada med ABS, airbag, ratt etc
Tror ta mig tusan att sätena består av delar från utedass.

Så nej de kan inte bygga en SU 57 genom inhemsk produktion enbart
Det är bara Vatnik fantasier du lider av
Helt klart är att Rysslands industri nu har svårt att producera moderna bilar och mycket annat nödvändigt. Sanktionerna är garanterat kännbara och även om man nu försöker koncentrera alla viktiga resurser mot militär produktion, så kommer knppast att fungera på kort sikt.
Iran och Nordkorea har haft typ 50-70 år på sig att försöka få tag på grejer man inte har eller kan producera.
Citera
2024-06-27, 00:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte det är så stor skillnad i nogranhet på byggen använder utsättare gps med mycket hög precision vi snackar någon centimeter den tekniken bör vara rätt enkel och använda i vapen med

Testa att göra det från ett rörligt fordon eller i en kastbana/ projektilbana så kommer du att märka skillnaderna . Den en kommer att ge korrekt data den andra kommer visa sisådär . Tidsnycklar och uppdateringsfrekvens skiljer ( man kan kortfattat kalla civil GPS " ned dummad " dvs med viss funktionalitet och inte full funktionalitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in