2024-06-26, 23:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad jag vill minnas, så efterlyste/uppmuntrade Ukraina om just det (utländska F16 piloter) när det blev klart med att de skulle få dessa.

Vad jag vet, har ingen västerländsk pilot fysiskt sökt till det ukrainska flygvapnet. Jag antar att det har något att göra med lagstiftning. Typ.., är du en amerikansk medborgare som fått utbildningen i Usa, så får du inte tjänstgöra i ett annat lands flygvapen än Usa`s.

Det ovanstående är en spekulation ifrån mig, men misstänker att det lite ligger till så. För.., man har läst om piloter ifrån väst som har haft lust att fara över. Men något förfaller ju att stoppa de ifrån att gå ifrån "tanke till handling".

Om de åker är det hemligt. När Ukraina får planen så kommer ingen veta vilka som flyger dem om de inte skjuts ned över ryskkontrollerat område.
Citera
2024-06-26, 23:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte patriot har förmåga att plocka så små mål och dom kan inte täcka in hela fronten med patriot. Irondome är väll bäst på att ta ner sånt där skrot.
FAB fälls med gps så Ukraina behöver någon form av störförmåga mot just gps.

*Glonass ett ganska sårbart och otillräckligt system åtminstone när det gäller precision. Hänger på antalet satelliter ( de kostar pengar samt har en begränsad livslängd ) Det var absolut ingen slump att Ukraina jämnade en Rymd/satellit bas med marken på Krim här om dagen

Sedan kan man störa ut glonass precis lika enkelt som ryssarna stör och spoofar GPS i Östersjön ( Dock slår man till mot det begränsade antalet baser som kan kommunicera med satelliterna så är det effektivare då man kan påverka sateliternas förmåga att göra kursförändringar . Något som sker ganska ofta ) Finns en kille i tråden som är haj på satelliter och omloppsbanor vi får hoppas han träder fram och förklarar det bättre
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
O ja. Men så har vi ändå att göra med småbebisar såsom putte och raketmannen som utgår från sin narcissistiska världsbild att alla tänker och agerar som dem.

Var det inte någon som för ett tag sedan postade en liten klipp där nån ryss klagade och undrade varför hotar inte Nato ryssen med kärnvapen för om endast de (ryssar) hotar, så får det dem att se löjliga ut.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på det. Ryssarnas retorik är ren idioti, att den går hem på hemmaplan är en ren travesti.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om de åker är det hemligt. När Ukraina får planen så kommer ingen veta vilka som flyger dem om de inte skjuts ned över ryskkontrollerat område.

Tror jag också.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Budanov sa ordagrant (på engelska) om Crocus-attentatet: I'm very glad to see this... That's my reaction":

https://www.bitchute.com/video/ztciIqtt6Nb8/

Alla förstår nog vem som låg bakom "islamist"-attentatet...
Ingenstans nämner han Crocus din lögnare.
Citera
2024-06-26, 23:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja riktig fakta är givetvis det bästa. Tyvärr är det svårt att få fram och jag håller med om att tvärsäkra uttalanden om att ryssen har slut på det ena eller andra då är meningslöst och kontraproduktivt. Men man måste ändå kunna tolka tecken på det vi kan se vid bla fronten och vad som kommer ut från Kreml mm. Och där måste väl de flesta hålla med om att det inte ser ljust ut för ryssen nu gällande vapen, ammunition, fordon mm. Putins senaste uttalenden där han börjat tala om en strategisk förlust är ju nåt helt nnat än vad vi hört tidigare. Hans självsäkra uttalande för nåt drygt halvår sedan då han sa att vi har inte börjat än klingar idag väldigt tomt. Det allt tätare hoten om kärnvapenattacker mot både Ukraina och väst är även de tecken på att fler börjar förstå att kriget inte kommer att vinnas.

Nu gäller det att världens civiliserade länder håller ut och fortsätter att stödja Ukraina på alla sätt. Det faktum att stödet hos den svenska befolkningen nu ökat gör mig glad och stolt över att vara svensk. Vi kan skicka ännu mer vapen och vi vet att de gör skillnad.

Fetat: Vad har han sagt om det exakt?
Citera
2024-06-26, 23:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det är såklart regimdrivet men det har stöd.
Betänk,
Ryssen har väl egentligen aldrig upplevt frihet och demokrati, vi har en kultur av det sen upplysningstiden.
Det krävs lite mer av folket då men det är bara en minoritet som bryr sig.

Det här klippet är extremt upplysande

https://youtu.be/dLCc60VDArM?si=67g-amac77tQoAp2

Har länkats tidigare
ALLA borde tvingas titta på detta.

Skrämmande.. Det är svenskt 40-tal vi ser. Med denna extremt snäva världsbild så är dessa människor väldigt enkla offer för den statliga propagandan. Det är nog lite så här det ser ut på den ryska landsbygden och på dom flesta orter öster om Uralbergen. F.ö. ter sig den manliga befolkningen än mer alkoholiserad än vad man redan hade en uppfattning om.

https://www.youtube.com/watch?v=dLCc60VDArM
Citera
2024-06-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Budanov sa ordagrant (på engelska) om Crocus-attentatet: I'm very glad to see this... That's my reaction":

https://www.bitchute.com/video/ztciIqtt6Nb8/

Lite komiskt hur den korkade amerikanska journalisten verkligen pedagogiskt betonar att Ukraina på inget vis har något med saken att göra. Alla förstår nog vem som låg bakom "islamist"-attentatet...

Alla vet att muslimer låg bakom.
Citera
2024-06-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja riktig fakta är givetvis det bästa. Tyvärr är det svårt att få fram och jag håller med om att tvärsäkra uttalanden om att ryssen har slut på det ena eller andra då är meningslöst och kontraproduktivt. Men man måste ändå kunna tolka tecken på det vi kan se vid bla fronten och vad som kommer ut från Kreml mm. Och där måste väl de flesta hålla med om att det inte ser ljust ut för ryssen nu gällande vapen, ammunition, fordon mm. Putins senaste uttalenden där han börjat tala om en strategisk förlust är ju nåt helt nnat än vad vi hört tidigare. Hans självsäkra uttalande för nåt drygt halvår sedan då han sa att vi har inte börjat än klingar idag väldigt tomt. Det allt tätare hoten om kärnvapenattacker mot både Ukraina och väst är även de tecken på att fler börjar förstå att kriget inte kommer att vinnas.

Nu gäller det att världens civiliserade länder håller ut och fortsätter att stödja Ukraina på alla sätt. Det faktum att stödet hos den svenska befolkningen nu ökat gör mig glad och stolt över att vara svensk. Vi kan skicka ännu mer vapen och vi vet att de gör skillnad.
Jo någon fakta i detta lär vi aldrig få vi ser bara vad som händer på slagfältet. Men tror man börjat använda det man har stora mängder av och lagrena av FAB lär inte ta slut i år alla fall. FAB är antagligen bättre till det den används med än kryssningsrobotar osv billig och bra effekt lite krånligare och leverera men ändå ganska enklet och fälla dom på håll. Deta är ett rätt stort hot mot Ukraina skulle jag säga inte så det vinner kriget men mycket förluster kommer det bli och man kan agera luftunderstöd på ett helt annat sätt vid fronten än tidigare
Citera
2024-06-26, 23:19
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Det har stått i de flesta media och har refererats till i tråden. Har inte nån länk direkt nu men om ingen annan kan länka ska jag senare leta fram det
Edit:
En snabb googling gav detta:
https://omni.se/putin-om-karnvapen-ar-det-inte-battre-att-lopa-linan-ut/a/8qQ7xW
Citera
2024-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Det är väl ingen nyhet att frivilliga från USA är i Ukraina?Det är rätt stor skillnad på dom och Putins legosoldater.
Jo men kan lika gärna vara filmat vid någon övning. Att Ukraina släpar ut högtalare och gör den där ser jag som lite osannolikt inte omöjligt dock men som sakt luktar lite propaganda faktist
Citera
2024-06-26, 23:21
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Postade detta tidigare (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citat:
Under midsommaren varnade Putin själv för "slutet för den tusenåriga ryska staten" om väst pressar den till "strategiskt nederlag". I väst skapade retoriken förvirring.
Professor Ruth Ben-Ghiat kommenterade på meddelandetjänsten X att Putin har gått in i ett "vanföreställningsslut" av sin karriärbana. Enligt henne är detta skede det farligaste, för när de hamnar i trubbel är mäktiga män som mest aggressiva. Ben-Ghiat har studerat diktatorers karriärbana i sin bok The Mighty Men.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010517576.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in