Citat:
Jag har läst lite sporadiskt i tråden och lyssnat på lite poddar mm och har ett par funderingar kring saker som jag undrat om någon har gått vidare med och som det fortfarande finns chans att gå till botten med.
Han säger i polisförhör att han förvarade revolvern i ett bankfack under mordnatten och angav även vilken bank det var efter en följdfråga från polisen. Har man kontrollerat att CA hyrde ett bankfack på aktuell bank under aktuell tid och att det är tillräckligt stort? Är det för övrigt inte ovanligt att man förvarar ett vapen till ett värde av 2-3000 kr i ett bankfack när man har ett vapenskåp? Kan det vara så att han inte hade tänkt igenom svaret med bankfack särskilt noga utan svarade det spontant i ett försök att distansera sig själv från vapnet under mordnatten?
Han säger i polisförhör att han förvarade revolvern i ett bankfack under mordnatten och angav även vilken bank det var efter en följdfråga från polisen. Har man kontrollerat att CA hyrde ett bankfack på aktuell bank under aktuell tid och att det är tillräckligt stort? Är det för övrigt inte ovanligt att man förvarar ett vapen till ett värde av 2-3000 kr i ett bankfack när man har ett vapenskåp? Kan det vara så att han inte hade tänkt igenom svaret med bankfack särskilt noga utan svarade det spontant i ett försök att distansera sig själv från vapnet under mordnatten?
Minns inte om man försökt kolla bankfacket. Det ska dock ha varit i PK-banken vilken inte längre fanns 1995.
Han hade inget vapenskåp 1986. Det var vid tiden heller inget krav för förvaring av vapen i bostaden. Bankfacket ska i sådana fall varit en extra försiktighetsåtgärd eller liknande. Det finns en del att säga om den saken.
Man får också ha i åtanke att skyttesäsongen började i mars.
Citat:
Det har framkommit att han hade en flickvän och att de bodde ihop under en tid. Hur stora ansträngningar har man gjort för att få tag i henne? Hon borde sannolikt fortfarande vara vid liv och det hade varit väldigt intressant att få höra mer från henne hur CA var som person. Jag tycker att det borde vara möjligt att hitta henne med hjälp av ledtrådar från grannar, hyresvärdar mm även om hon inte var skriven på deras gemensamma bostadsadress.
"Flickvännen" är en kvinna som svarade i CA:s telefon en gång på sjuttiotalet. Jag tror aldrig att man gjort någon ansträngning gällande den individen. Det verkar inte funnits någon annan skriven på samma adress som CA vid den tiden.
Citat:
En labil person med så dålig impulskontroll att man sparkar på en hund, skjuter sönder en TV (och ev. skjuter en statsminister) bör ha utfört många fler brott i sitt liv. Har man tittat närmare på ouppklarade brott i närheten av de områden som han rörde sig i?
Och misshandlat en yngling på pendeltåget. Men jag vet inte om jag skulle kalla honom labil.
Ja, folk har funderat lite på om det kan ha funnits något relevant ouppklarat fall, men det har inte gett något.