2024-06-26, 18:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoover999
Jag har läst lite sporadiskt i tråden och lyssnat på lite poddar mm och har ett par funderingar kring saker som jag undrat om någon har gått vidare med och som det fortfarande finns chans att gå till botten med.

Han säger i polisförhör att han förvarade revolvern i ett bankfack under mordnatten och angav även vilken bank det var efter en följdfråga från polisen. Har man kontrollerat att CA hyrde ett bankfack på aktuell bank under aktuell tid och att det är tillräckligt stort? Är det för övrigt inte ovanligt att man förvarar ett vapen till ett värde av 2-3000 kr i ett bankfack när man har ett vapenskåp? Kan det vara så att han inte hade tänkt igenom svaret med bankfack särskilt noga utan svarade det spontant i ett försök att distansera sig själv från vapnet under mordnatten?

Minns inte om man försökt kolla bankfacket. Det ska dock ha varit i PK-banken vilken inte längre fanns 1995.

Han hade inget vapenskåp 1986. Det var vid tiden heller inget krav för förvaring av vapen i bostaden. Bankfacket ska i sådana fall varit en extra försiktighetsåtgärd eller liknande. Det finns en del att säga om den saken.

Man får också ha i åtanke att skyttesäsongen började i mars.

Citat:
Det har framkommit att han hade en flickvän och att de bodde ihop under en tid. Hur stora ansträngningar har man gjort för att få tag i henne? Hon borde sannolikt fortfarande vara vid liv och det hade varit väldigt intressant att få höra mer från henne hur CA var som person. Jag tycker att det borde vara möjligt att hitta henne med hjälp av ledtrådar från grannar, hyresvärdar mm även om hon inte var skriven på deras gemensamma bostadsadress.

"Flickvännen" är en kvinna som svarade i CA:s telefon en gång på sjuttiotalet. Jag tror aldrig att man gjort någon ansträngning gällande den individen. Det verkar inte funnits någon annan skriven på samma adress som CA vid den tiden.

Citat:
En labil person med så dålig impulskontroll att man sparkar på en hund, skjuter sönder en TV (och ev. skjuter en statsminister) bör ha utfört många fler brott i sitt liv. Har man tittat närmare på ouppklarade brott i närheten av de områden som han rörde sig i?

Och misshandlat en yngling på pendeltåget. Men jag vet inte om jag skulle kalla honom labil.

Ja, folk har funderat lite på om det kan ha funnits något relevant ouppklarat fall, men det har inte gett något.
Citera
2024-06-26, 18:42
Medlem
Faderligs avatar
Är det någon som vet vilken adress CA hade vid sin död?
Citera
2024-06-26, 18:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Minns inte om man försökt kolla bankfacket. Det ska dock ha varit i PK-banken vilken inte längre fanns 1995.

Han hade inget vapenskåp 1986. Det var vid tiden heller inget krav för förvaring av vapen i bostaden. Bankfacket ska i sådana fall varit en extra försiktighetsåtgärd eller liknande. Det finns en del att säga om den saken.

Man får också ha i åtanke att skyttesäsongen började i mars.

"Flickvännen" är en kvinna som svarade i CA:s telefon en gång på sjuttiotalet. Jag tror aldrig att man gjort någon ansträngning gällande den individen. Det verkar inte funnits någon annan skriven på samma adress som CA vid den tiden.

Och misshandlat en yngling på pendeltåget. Men jag vet inte om jag skulle kalla honom labil.

Ja, folk har funderat lite på om det kan ha funnits något relevant ouppklarat fall, men det har inte gett något.
Är dom där sakerna bekräftade? Jag har hört olika bud och aldrig kollat upp det själv.

Var tex kommer uppgiften om skottet i tvn ifrån?
Är det brodern som sagt det?

Ursäkta min dåliga kunskap.
Citera
2024-06-26, 18:50
Medlem
uffeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det någon som vet vilken adress CA hade vid sin död?
Andersson, Anders Christer Henning

Tornslingan 37 3 tr, Trångsund

Död 12/8 2008.

Folkbokförd i Trångsund, Huddinge kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 9/6 1952 i Harplinge, Harplinge kn (Hallands län, Halland).

Ogift man.

Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Trångsund-Skogås, Huddinge kn (Stockholms län, Södermanland)

Källa: Sveriges dödbok 1830-2020
Citera
2024-06-26, 18:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffek
Andersson, Anders Christer Henning

Tornslingan 37 3 tr, Trångsund

Död 12/8 2008.

Folkbokförd i Trångsund, Huddinge kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 9/6 1952 i Harplinge, Harplinge kn (Hallands län, Halland).

Ogift man.

Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Trångsund-Skogås, Huddinge kn (Stockholms län, Södermanland)

Källa: Sveriges dödbok 1830-2020
Tack. 3tr, då ska det till en atletisk jävel om det var någon inne hos CA innan polisen öppnade.

Då kan man släppa det.
Citera
2024-06-26, 19:18
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Tack. 3tr, då ska det till en atletisk jävel om det var någon inne hos CA innan polisen öppnade.

Då kan man släppa det.

Håller med. Då återstår i så fall möjligheten att CA satt i system att ladda ner sin ammunition. Eller att han inte gjort det, men det är i alla fall intressant att både poliserna hos CA och många vittnen på mordplatsen inte ens uppfattar det som skott.

Kom på att det inte bara behöver gälla ljudet utan det kan också vara skonsammare för handleden i längden. Han sköt väl en hel del så det är väl inte helt otänkbart.

Tanken är ju då inte att han laddat ner gevärspatronen precis innan skottet utan att han gjort det tidigare i bulk. Och sedan bara plockat en av de patronerna.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-26 kl. 19:56.
Citera
2024-06-26, 19:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Att dunsen var gevärsskottet var hela utgångspunkten för mitt inlägg. Det var därför jag skrev att polisen inte ”känner igen” ljudet, inte att de inte hörde det.

Det behöver inte nödvändigtvis vara trivialt att en hel polispatrull med bevisad skjutvana inte känner igen ljudet av ett skott. Men det kan naturligtvis ha en naturlig förklaring.

Eller så kom ljudet någon annanstans ifrån.

Kontrollerade man hur länge som CA legat död?

Hur vet man att det var OP på TV:n när CA avfyrade skottet?

Hur vet man att det inte föreligger en spännande mytbildning kring CA?

Ibland är det farligt att förtära en bulle på Sveavägen. Man kan bli misstänkt för MOP.
Citera
2024-06-26, 19:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Är dom där sakerna bekräftade? Jag har hört olika bud och aldrig kollat upp det själv.

Vilka saker och bud, närmare bestämt?

Citat:
Var tex kommer uppgiften om skottet i tvn ifrån?
Är det brodern som sagt det?

Ja. Och CA bekräftar sedan saken själv.

I lägenheten finns 1995 fortfarande en fastkilad rest av kulan kvar vilken beslagtas och analyseras.

Att Palme var i bild vid tillfället berättar CA för en kusin han umgås med vid tiden.

Citat:
Ursäkta min dåliga kunskap.
Citera
2024-06-27, 00:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vilka saker och bud, närmare bestämt?

Ja. Och CA bekräftar sedan saken själv.

I lägenheten finns 1995 fortfarande en fastkilad rest av kulan kvar vilken beslagtas och analyseras.

Att Palme var i bild vid tillfället berättar CA för en kusin han umgås med vid tiden.
Jag gick igenom förhöret med brodern och hittade inget om att det skulle vara ett skott mot OP i tvn det handlade om, bara ett vådaskott. Är det något annat förhör eller missade jag det?

CA säger själv att det är ett vådaskott. Var kan man hitta förhöret med kusinen? Det har jag inte lyckats hitta.
Citera
2024-06-27, 00:53
Medlem
Faderligs avatar
Efter att ha gått igenom förhören med CA, brodern, modern och skytteklubbskamraten så har jag gjort följande observationer.

CA verkar aldrig ha varit särskilt politiskt intresserad eller pratat särskilt om det. Det har jag svårt att se gå ihop med en man som ska skjuta en människa av politiska skäl.

CA drabbades ofta av influensa pga halsmandlarna. Uppgifterna jag sett florera om att CA hjälpte till med en flytt denna kväll verkar inte vara mycket mer än ett minne om att CA skulle ha hjälpt till någon eller några dagar runt den här tiden.

Brodern tycker inte att försäljningen av revolvern är så osannolik då CA även sålde andra lösören runt den här tiden i samma syfte. Historian med mäklaren och de uteblivna pengarna verkar också stämma.

Skytteklubben verkar bara ha köpt in sådan ammunition en gång. Då var det inte kulor som stämmer överens med palmekulorna.

CA verkar inte haft hölster

Ingen verkar ha noterat något förändrat beteende hos CA efter mordet.

CA har varit upprörd på den dåligt skötta palmeutredningen

Lite intressant är också den här biten
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1995-01-26_IVA16614-A_F%C3%B6rh%C3%B6r-CAs-bror-Kurt_Andersson.pdf/1

"Sista gången som blankt det aktuella vapnet var för cirka 4-5 år sedan"

Det stämmer ju någorlunda med att det såldes 1992. Han har ju inte sett det efter det iallafall.
Och tydligen verkar CA haft det i vapenskåpet flera år efter mordet. Det är modigt att förvara ett mordvapen man vet att polisen letar efter på det viset.
Citera
2024-06-27, 03:00
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Efter att ha gått igenom förhören med CA, brodern, modern och skytteklubbskamraten så har jag gjort följande observationer.

CA verkar aldrig ha varit särskilt politiskt intresserad eller pratat särskilt om det. Det har jag svårt att se gå ihop med en man som ska skjuta en människa av politiska skäl.

CA drabbades ofta av influensa pga halsmandlarna. Uppgifterna jag sett florera om att CA hjälpte till med en flytt denna kväll verkar inte vara mycket mer än ett minne om att CA skulle ha hjälpt till någon eller några dagar runt den här tiden.

Brodern tycker inte att försäljningen av revolvern är så osannolik då CA även sålde andra lösören runt den här tiden i samma syfte. Historian med mäklaren och de uteblivna pengarna verkar också stämma.

Skytteklubben verkar bara ha köpt in sådan ammunition en gång. Då var det inte kulor som stämmer överens med palmekulorna.

CA verkar inte haft hölster

Ingen verkar ha noterat något förändrat beteende hos CA efter mordet.

CA har varit upprörd på den dåligt skötta palmeutredningen

Lite intressant är också den här biten
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1995-01-26_IVA16614-A_F%C3%B6rh%C3%B6r-CAs-bror-Kurt_Andersson.pdf/1

"Sista gången som blankt det aktuella vapnet var för cirka 4-5 år sedan"

Det stämmer ju någorlunda med att det såldes 1992. Han har ju inte sett det efter det iallafall.
Och tydligen verkar CA haft det i vapenskåpet flera år efter mordet. Det är modigt att förvara ett mordvapen man vet att polisen letar efter på det viset.

Bra research och bra inlägg, Faderlig, välkommen in i tråden ordentligt

Christer beskrivs av släkting som ”väldigt blå”. Dock beskriver GMP en person inte har ett politiskt motiv i första hand. Det är inte vanligt politiskt hat utan något mer ”stört”, utlöst av en personlig motgång (som händelsevis i Christers fall råkar finnas i form av börsfallet den svarta torsdagen, dagen före mordet)

CA släpper själv sin historia om sjukdomen i alla senare förhör, när han inser att brodern skjutit den i sank. Så jag vet inte varför vi ska tro på tvåveckorsinfluensan idag då CA ju själv ändrat till att mordnatten var en helt vanlig kväll.

Du har rätt i att hans bror köper hans utsagor om diverse som ingen annan tror på, t ex försäljningen av vapen illegalt på gatan som alla skyttekamrater tycker är totalt uppåt väggarna.

Normalt sett använder CA pantbank för att få loss cash. Han är skyldig 20 000 och begår ett vapenbrott för att få 5500, hade han sålt det vitt hade han fått iaf 4000 - var och en får väl bedöma om dessa siffror makes sense för att klara knipan.

Förändrat beteende efter mordet, där måste jag korrigera dig, han håller sig undan skytteklubben på ett unikt sätt hela resten av 1986 och flyttar sedan från innerstan, ingen förstår varför.

Behålla vapnet är väl inte så särskilt konstigt så länge media skriver varje dag om PKK och sedan Christer Pettersson. Verkar nästan mer riskfyllt att göra sig av med det.
Senast redigerad av fragola 2024-06-27 kl. 03:09.
Citera
2024-06-27, 06:09
Medlem
526s avatar
Mördaren hade inte glasögon.
Christer Andersson hade glasögon.

Han kan ha tagit av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto