2024-06-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detta.var.namnet
Jag är väldigt förvirrad.

Jag har ADHD och får således ADHD-medicin på recept. Därmed måste jag visa att mitt PEth-värde ligger under 0,30.

Mitt första prov gjorde jag 16/4 och låg då på 0,52, vilket inte är jätteförvånande då jag är student och det blir en hel del festande. Jag fick reda på det 13/5, då de sade att jag måste få ner värdet under 0,30 för att kunna fortsätta få medicinen. Jag gjorde ett nytt test 29/5.

Från 13/5 till 29/5 drack jag totalt alkohol vid 4 tillfällen (i samband med fester). Totalt blev det 30 standardglas (jag räknade). Då det gick 17 dagar så drack jag i genomsnitt 1,76 glas / dag, vilket borde ge ett PEth-värde på långt under 0,30 (enligt allt som jag har läst).

Trots det fick jag 0,31 på det nya testet, och måste lämna ett nytt test i början av juli.

Tydligen ska det krävas ca 4 standardglas/dag i 2 veckor innan PEth-provet för att man ska nå upp till 0,30, så hur kunde jag ha 0,31?

Om någon kan dela med sig av sina insikter/erfarenheter vore det super! Jag hade förväntat mig att ligga på max 0,15.

Dricker du nära inpå ett test på PEth kommer det visa högt. PEth kan spåras ca 14-28 dagar efter sista glaset och har en dramatisk nedgång när du slutar. Det kan i vissa fall räcka med två öl dagen innan ett blodprov för att få över 0,3 om du inte varit helnykter veckan innan. I ditt fall med ADHD medicin måste jag tyvärr hålla med läkarna. 30 standardglas på 17 dagar är för mycket om du ska få rätt effekt av din medicin. Se det inte som ett straff, din diagnos är viktig att få koll på för ditt eget välbefinnande och då krävs rätt medicin i rätt doser och det kan man inyte avgöra om du dricker samtidigt. Jag har behandlat många ADHD personer och det är väldigt vanligt att dessa använder alkohol för att, ja, alkohol är en sjukt bra självmedicinering för ADHD. Men så klart långsiktigt mycket dåligt. Om du bara är ute efter att klara PEth testet så drick ingenting 7 dagar innan nästa prov. Om du är ute efter att må bra så ta det här på allvar och minska din konsumtion av alkohol till ett minimum. En eller annan fylla i månaden är ingen fara, men du behöver längre period av nykterhet för att trimma in medicinen.
Citera
2024-06-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankLySpeaking
Tjena. Jag har jobbat på beroendemottagning i många år och även varit med och gjort mätningar på såväl mig själv som på andra (nykterister, normalkonsumenter, högkonsumenter) för att utvärdera riktlinjer för blodprovsanalys i samband med alkoholberoende. Lite snabb input, fråga gärna mer så kan jag svara bättre:

Kan jag dricka några öl idag om jag varit nykter en månad sedan senaste tillfället jag drack och en månad innan det, utan att det syns om ytterligare en månad?
Citera
2024-06-27, 11:05
Medlem
Drack mig redlös 7/6, 8/6 och midsommar 21/6. Utöver det 2-3 sporadiska dricktillfällen i juni månad men inte överdrivet. Tog blodprov 25/6 (4 dagar efter senaste fylla som var konstant supande från 14 till 04) och landade på 0.4. Tvärnöjd ändå i rent experimentellt syfte, borde varit betydligt högre efter mängden dricka denna månad.
Jämförelsevis drack jag liknande i en annan månad men fick samma resultat 15 dagar efter drickstopp.

Jag vill ABSOLUT slå ett slag för att dricka vätskeersättning + en drös vatten helst typ varje dag alltid, men speciellt timmarna innan blodprovet. Har tagit prover i över ett år nu men detta verkar vara det som funkar onekligen bäst. Samt mat. Max 2-3 glas per tillfälle om tom mage, ska man dricka mer rekommenderar jag varmt att man äter MYCKET den dagen.

Främst råd till er som inte behöver ligga på 0 dvs, där kommer man absolut inte undan med detta 😁
Citera
2024-07-02, 10:23
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experious
Drack mig redlös 7/6, 8/6 och midsommar 21/6. Utöver det 2-3 sporadiska dricktillfällen i juni månad men inte överdrivet. Tog blodprov 25/6 (4 dagar efter senaste fylla som var konstant supande från 14 till 04) och landade på 0.4. Tvärnöjd ändå i rent experimentellt syfte, borde varit betydligt högre efter mängden dricka denna månad.
Jämförelsevis drack jag liknande i en annan månad men fick samma resultat 15 dagar efter drickstopp.

Jag vill ABSOLUT slå ett slag för att dricka vätskeersättning + en drös vatten helst typ varje dag alltid, men speciellt timmarna innan blodprovet. Har tagit prover i över ett år nu men detta verkar vara det som funkar onekligen bäst. Samt mat. Max 2-3 glas per tillfälle om tom mage, ska man dricka mer rekommenderar jag varmt att man äter MYCKET den dagen.

Främst råd till er som inte behöver ligga på 0 dvs, där kommer man absolut inte undan med detta 😁

5/6 o 6/6 var jag på SRF där blev det rätt hårt, sen veckan efter drack jag inget, midsommar blev det 5 33or öl och 1flaska rosévin ungefär under en hel dag. Nu i helgen 5 st 50cl (fredag/lördag).

Nyanställning där de ville se vad man har. Återkommer när jag fått svar. Ville inte "fuska" sista helgen genom att hålla upp bara för att, utan ville få ett ärligt resultat.
Citera
2024-07-03, 19:12
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
PETH har ju en halveringstid på 4 dagar. Om du för 8 dagar sedan hade 1.00 i peth värde så är det 0.25 idag teoretiskt sett om du inte druckit något alls. Du drack helt enkelt för nära inpå testet. Var glad att dom inte kollar CDT för då är du körd.

Halveringstiden för PEth 16:0/18:1 varierar mellan 4 och 10 dygn, vilket innebär att PEth som långtidsmarkör avspeglar de senaste veckornas till dryga månadens alkoholintag (5 halveringstider), och detektionstiden beror på utgångsvärdet och eliminationshastigheten.

https://lakartidningen.se/klinik-och...estresultatet/
Citera
2024-07-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Kan jag dricka några öl idag om jag varit nykter en månad sedan senaste tillfället jag drack och en månad innan det, utan att det syns om ytterligare en månad?

Yes, om det är fyra veckor till nästa test kan du dricka några öl vid ett och samma tillfälle utan att det syns, ditt PEth kommer ligga runt 0,05. Ett varningens finger dock att börjar du dricka och tänker på att dricka så kommer du med stor sannolikhet att börja tulla på gränserna mer och mer. Först några öl två dagar i rad 4 veckor innan. Sedan krympa till att dricka ett par dagar tre veckor innan, osv.
Citera
2024-07-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experious

Mängden vatten i kroppen har en viss effekt på alkoholförbränningen eftersom den är kopplad till kroppsvikten. Är man uttorkad förbränner man alkoholen långsammare. Man kan dock inte öka sin alkoholförbränning från sin jämviktsnivå, så överdrivet vätskeintag är onödigt.

När det gäller mat så stegras promillehalten långsammare om man har ätit ordentligt innan alkoholintag. Man hinner förbränna alkohol under tiden promillehalten stiger och når inte samma topp som på tom mage.
Citera
2024-07-05, 16:23
Medlem
Var dum i huvudet och körde RIKTIG dunderfylla i fyra dagar, 29/6-2/7. Det blev spontan utgång med vänner på lördagen, med förfest följt av krogen och därefter efterfest ända in på sön fm. Under dessa dagar uppskattar jag att jag har druckit 18 st 50 cl 3,5r, 4 st 50 cl 5,2%, 2 st shot 4 cl 40% och groggar innehållande sammanlagt 1 l vodka 40%. Jag vet, ni behöver inte hoppa på mig... Efter hur lång tid kan jag tänkas ligga nere på peth 0,05?
Citera
2024-07-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankLySpeaking
Yes, om det är fyra veckor till nästa test kan du dricka några öl vid ett och samma tillfälle utan att det syns, ditt PEth kommer ligga runt 0,05. Ett varningens finger dock att börjar du dricka och tänker på att dricka så kommer du med stor sannolikhet att börja tulla på gränserna mer och mer. Först några öl två dagar i rad 4 veckor innan. Sedan krympa till att dricka ett par dagar tre veckor innan, osv.

Tack. Jag drack några öl, som jag drack vid ett tillfälle månaden innan. Men du har givetvis rätt. Farligt att börja tumma.
Inte värt att dricka den här gången heller så kommer hålla mig nykter tills jag lämnat mina två sista leverprover.
Blir inte en njutningsfull fylla när man bara nojar ändå.
Citera
2024-07-16, 13:19
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hur lång tid tillbaka ser de på prov man druckit .

Ska ta ett prov där de kollar alkoholintaget.Tänker vara helt vit i en månad, men innan blev det en del.

Hur lång tid ser de?

Klarar man sig på en vit månad?
Citera
2024-07-16, 13:25
Medlem
Majasmokers avatar
Ditt CDT bör vara rätt ok efter en månad men nu vet ju inte jag om du är storalkis med 2 flaskor vin eller spritpava varje dag.

B-peth syns betydligt längre.
Citera
2024-07-16, 13:32
Medlem
Med en helt vit månad borde det inte vara några problem. Antagligen är det peth-värdet de kommer titta på och tror det vanligen är nollställt efter 4 veckor. Det har en halveringstid på ca 4 dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in