2024-06-26, 14:38
Medlem
Roidberts avatar
Skall man inte kunna testa sig hos sin vårdcentral för könssjukdomar? Jag kontaktade dem och blev hänvisad till drop-in. Skrev tillbaka att jag skiter i att testa mig då, för att visa mitt missnöje. Vägrar att acceptera detta då jag värderar min tid. Kommer säkert att ta minst 2-3h, om inte mer. Det ska väl inte vara så svårt att få en tid för att komma dit och kissa i ett provrör?
Citera
2024-06-26, 14:44
Avslutad
Säg att du har utsatt dig för risk att smittas av syfilis, vilket jag gjorde. Då jäklar tvingar dom dig att ta test. Jag brydde mig inte eftersom jag tog profylax men hela Karolinska sjukhuset var tjohej och gungade av rädsla.
Citera
2024-06-26, 14:57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laaisaa1
Säg att du har utsatt dig för risk att smittas av syfilis, vilket jag gjorde. Då jäklar tvingar dom dig att ta test. Jag brydde mig inte eftersom jag tog profylax men hela Karolinska sjukhuset var tjohej och gungade av rädsla.

Man kanske måste överdriva för att det skall gå undan, ja. Jag vill bara kunna testa mig i närheten där jag bor utan krångel. Blir för besvärligt att åka till Sahlgrenska ca 2h tur och retur varje gång.

Bör inte vårdcentraler ha en skyldighet att göra det enkelt för oss att gå på rutinkontroller för att förebygga könssjukdomar i samhället? Det känns inte rimligt att jag ska behöva sitta där i 2-3h och vänta på att kanske få en tid.
Citera
2024-06-26, 14:58
Avslutad
I många län kan du beställa hem ett test som du enkelt skickar in med posten. Hur smidigt som helst.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/om-1177/nar-du-loggar-in-pa-1177.se/det-har-kan-du-gora-nar-du-loggat-in/bestall-prover/klamydiatest-via-natet/
Citera
2024-06-26, 15:00
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I många län kan du beställa hem ett test som du enkelt skickar in med posten. Hur smidigt som helst.

Är orolig för att testet ska bli ogiltigt och att de sedan inte meddelar mig om detta om jag gör det hemma och missar någon instruktion.
Citera
2024-06-26, 15:01
Medlem
zombie-nations avatar
Vad bra att ni kommer och kräver så att sådant som kan vänta lite får förtur mot sådant som inte kan vänta. Det har blivit så att bara den som skriker får vård. Läkarna är så vana vid överdrifter så när man kommer med något allvarligt så viftar de bort en. Det är ert fel.
Citera
2024-06-26, 15:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad bra att ni kommer och kräver så att sådant som kan vänta lite får förtur mot sådant som inte kan vänta. Det har blivit så att bara den som skriker får vård. Läkarna är så vana vid överdrifter så när man kommer med något allvarligt så viftar de bort en. Det är ert fel.

Jag kräver inte förtur, bara att jag ska få en bokad tid att gå på. Det är oacceptabelt att tvingas sitta i ett väntrum i flera timmar för att kanske få en tid.
Citera
2024-06-26, 15:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag kräver inte förtur, bara att jag ska få en bokad tid att gå på. Det är oacceptabelt att tvingas sitta i ett väntrum i flera timmar för att kanske få en tid.

Vad tror du händer om du får feber och så mycket hosta att du knappt kan andas? Du får sitta i ett väntrum på en närakut och vänta i 1-5 timmar.
Citera
2024-06-26, 15:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Vad tror du händer om du får feber och så mycket hosta att du knappt kan andas? Du får sitta i ett väntrum på en närakut och vänta i 1-5 timmar.

Jag har varit med om det tidigare. Vad spelar det för roll? Nu handlar det om ett enkelt urinprov och det bör väl inte vara så svårt att få kissa i ett provrör som de sedan skickar vidare för analys?
Citera
2024-06-26, 15:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har varit med om det tidigare. Vad spelar det för roll? Nu handlar det om ett enkelt urinprov och det bör väl inte vara så svårt att få kissa i ett provrör som de sedan skickar vidare för analys?

Gnälla här tar ingen tid alls tydligen. Inget i vården går fort därför att det alltid finns andra före. Varför tror du att du får vänta?
Citera
2024-06-26, 15:22
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Gnälla här tar ingen tid alls tydligen. Inget i vården går fort därför att det alltid finns andra före. Varför tror du att du får vänta?

Nu sitter jag på jobbet och då spelar det inte någon roll. När dottern är på förskolan vill jag sitta fastklistrad framför datorn och spela.
Citera
2024-06-26, 15:23
Avslutad
Citat:
Är orolig för att testet ska bli ogiltigt och att de sedan inte meddelar mig om detta om jag gör det hemma och missar någon instruktion.
Du blir meddelad om du gör något fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in