2024-06-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Man kanske måste överdriva för att det skall gå undan, ja. Jag vill bara kunna testa mig i närheten där jag bor utan krångel. Blir för besvärligt att åka till Sahlgrenska ca 2h tur och retur varje gång.

Bör inte vårdcentraler ha en skyldighet att göra det enkelt för oss att gå på rutinkontroller för att förebygga könssjukdomar i samhället? Det känns inte rimligt att jag ska behöva sitta där i 2-3h och vänta på att kanske få en tid.

Varje gång?
Citera
2024-06-26, 15:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du blir meddelad om du gör något fel.

Okej tack. Det får kanske bli ett jävla hemtest i slutändan. Vill helst testa mig innan helgen och få svar nästa vecka
Citera
2024-06-26, 15:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nu sitter jag på jobbet och då spelar det inte någon roll. När dottern är på förskolan vill jag sitta fastklistrad framför datorn och spela.

Men förstår du inte att det finns patienter före dig? Det är jättekonstigt om du tror att ditt prov är det enda som ska behandlas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gnälla här tar ingen tid alls tydligen. Inget i vården går fort därför att det alltid finns andra före. Varför tror du att du får vänta?

vad är det du inte förstår? poängen är att han vill få en BESTÄMD TID. Inte åka en resa på ca 2h för att sätta sig på en drop-in och sen kanske inte ens få tid till att ta något prov och sen åka hem igen.
Citera
Avslutad
Citat:
Man kanske måste överdriva för att det skall gå undan, ja.
Visst, om läkarna inte hade brådskat mitt fall och tvingat mig att återkomma så hade de potentiellt begått tjänstefel och det vågade dom inte. Sverige fungerar tyvärr så.
Jag överdrev förvisso inte utan sa bara sanningen. Sen att andra tyckte att det var äckligt som fan bekom mig inte. Jag visste att jag inte var smittad. Man är inte vem som helst men det vet inte andra.
Citera
2024-06-26, 15:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Varje gång?

Jag vill testa mig för klamydia 3-4ggr per år. Har haft klamydia 2ggr under 2018-2022 och märkte inte av det alls. Man kan alltså inte lita på att kroppen ska skicka några signaler om att någonting inte står rätt till.
Citera
2024-06-26, 15:27
Medlem
Citat:
Vad tror du händer om du får feber och så mycket hosta att du knappt kan andas? Du får sitta i ett väntrum på en närakut och vänta i 1-5 timmar.

Får du en stroke utomhus och druttar i asfalten och spräcker skallbasen får du vänta sex timmar på Akutmottagning.
Citera
2024-06-26, 15:29
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laaisaa1
Visst, om läkarna inte hade brådskat mitt fall och tvingat mig att återkomma så hade de potentiellt begått tjänstefel och det vågade dom inte. Sverige fungerar tyvärr så.
Jag överdrev förvisso inte utan sa bara sanningen. Sen att andra tyckte att det var äckligt som fan bekom mig inte. Jag visste att jag inte var smittad. Man är inte vem som helst men det vet inte andra.

Okej. Om jag säger till vårdcentralen att jag har haft sex med någon som har testat positivt för klamydia, då bör jag väl få en tid redan innan helgen? Funderar på att göra så. Vill som sagt ha svar nästa vecka.
Citera
2024-06-26, 15:31
Medlem
Citat:
Jag vill testa mig för klamydia 3-4ggr per år. Har haft klamydia 2ggr under 2018-2022 och märkte inte av det alls. Man kan alltså inte lita på att kroppen ska skicka några signaler om att någonting inte står rätt till.

Ok trodde du menade att du ville veta att allt var okej varje gång du inleder en ny relation. (sjuksköterskeväninna kräver det av sina partners. Vart femte år eller så när hon byter).
Citera
2024-06-26, 15:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
vad är det du inte förstår? poängen är att han vill få en BESTÄMD TID. Inte åka en resa på ca 2h för att sätta sig på en drop-in och sen kanske inte ens få tid till att ta något prov och sen åka hem igen.

Man får aldrig en bestämd tid för provtagning. Sker provtagning i samband med läkarbesök får man ju inte ta provet direkt efter. Är de inga fasteprover eller liknande får man gå till labbet och stå i kö. Kan vara 0 till 20 före. Varför ska han få specialbehandling?
Citera
2024-06-26, 15:35
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ok trodde du menade att du ville veta att allt var okej varje gång du inleder en ny relation. (sjuksköterskeväninna kräver det av sina partners. Vart femte år eller så när hon byter).

För mig handlar det om att bevara min fertilitet. Obehandlad klamydia kan skada testiklarna och jag är inte färdig med att skapa barn. Dessutom kan man inte ta för givet att de kvinnor man har sex med är trogna.
Citera
2024-06-26, 15:36
Medlem
Citat:
Man får aldrig en bestämd tid för provtagning. Sker provtagning i samband med läkarbesök får man ju inte ta provet direkt efter. Är de inga fasteprover eller liknande får man gå till labbet och stå i kö. Kan vara 0 till 20 före. Varför ska han få specialbehandling?

Som frågeställningen lyder "är det rimligt?" varken jag eller TS själv har påstått att han ska få någon specialbehandling?
Hur det går till är uppenbart redan avklarat, diskussionsunderlaget är om det är rimligt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in