2024-06-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NIGGERSdid911
Vad har du för mobil eller kamera du måste ha en med en lins som kommer riktigt nära golvet för att få till detta? Jag klarar inte att få till det med mobil i en lång korridor men med ögat går det.

Tog dessa imorse:

Från 170 meter stående
https://postimg.cc/QB17v5ss

Från samma position med mitten av linsen på p900 på ca 5 centimeters höjd.
https://postimg.cc/n9Q0WrdD

Vart tog näckrosorna vägen?

Myndigheterna ljuger, jorden är mindre än vad de säger.

Jag har en urgammal Iphone 4

Och tja, vare sig mina bilder eller dina bevisar nånting särskilt om jordens form. Tydliggör bara att, för att ta det klassiska exemplet: man ser överdelen på en båt ute på havet, men skrovet syns inte.. det måste inte nödvändigtvis bero på att jorden är klotformad.
Citera
2024-06-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Och tja, vare sig mina bilder eller dina bevisar nånting särskilt om jordens form. Tydliggör bara att, för att ta det klassiska exemplet: man ser överdelen på en båt ute på havet, men skrovet syns inte.. det måste inte nödvändigtvis bero på att jorden är klotformad.

Klotformad nej. Men det är bra bevis på att vattnet inte är platt.

Det är som Jeranisms experimentet och t.ex "Bedford level", experimenten visar inte att jorden är ett klot. De visar bara att jorden och vattnet inte är platt.

Vill man känna till jordens form och storlek får man utforska hela jorden. På samma sätt som vi har gjort de senaste 500 åren.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-22 kl. 11:22.
Citera
2024-06-22, 11:49
Avslutad
Citat:

Exakt, det är noll problem att få ting att försvinna nedifrån och upp samt att få till en optisk horisont på en platt yta.
Citera
2024-06-22, 14:09
Medlem
Citat:

Och med "myndigheterna" menar du då de gamla grekerna och alla upptäcktsresande? Och även dagens piloter, sjöfarare och hobbyseglare?

Det kanske kommer som en överraskning men jorden är väldigt välutforskad. Och vi har de senaste hundra åren färdats kors och tvärs miljontals gånger och vi hittar fram varje gång.
Citera
2024-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Allt makt utgår ju liksom från uppfattningen den som vet bäst är den som bestämmer. Så det är förmodligen frestande för de bestämmande att hävda att man vet saker trots att man inte gör det.

Att mata folk med en falsk verklighetsbild är ju också just det som bland andra sektledare sysslar med. För i den av sektledaren påhittade verklighetsbilden är det ju alltid sektledaren själv som är "alfa och omega", och det finns ingen möjlighet för anhängarna att förhålla sig oberoende till den.

I en sekt finns det en ledare, men det är miljontals människor vars vardagliga arbete är baserat på att jorden är rund. Inte en enda av dessa har flaggat för att det är något som inte stämmer. Ingen.
Det är också öppet för vem som helst (tex du) att utbilda sig och skaffa dig dessa kunskaper, oavsett om det gäller navigation, astronomi, geologi, lantmätare, osv

Så vilken information är det man döljer för massorna, och hur ger det sjömän, astronomer och piloter någon makt?
Citera
2024-06-22, 22:40
Medlem
Citat:
Vad har du för mobil eller kamera du måste ha en med en lins som kommer riktigt nära golvet för att få till detta? Jag klarar inte att få till det med mobil i en lång korridor men med ögat går det.

Tog dessa imorse:

Från 170 meter stående

Eller så får brytningar pga temperaturskillnader i luften, precis att man ser himlen på en varm väg när man tittar i låg vinkel.

Är det sista ironi eller inte, svårt att veta. Vilken myndighet speciellt är du tänker på?
Citera
2024-06-22, 23:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tog dessa imorse:

Från 170 meter stående

Ljuger myndigheterna? Vilka myndigheter tänker du på, Statsrådsarvodesnämnden? Statens medieråd eller kanske AB Göta kanalbolag? Blir så svepande när du drar till med ’myndigheterna’. Finns över 340 myndigheter i Sverige. Är alla med på lögnen om jordens storlek? Är även vår minsta myndighet Kungliga Konsthögskolan inblandad i mörkandet?
Senast redigerad av Clay Allison 2024-06-22 kl. 23:34.
Citera
2024-06-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ljuger myndigheterna? Vilka myndigheter tänker du på, Statsrådsarvodesnämnden? Statens medieråd eller kanske AB Göta kanalbolag? Blir så svepande när du drar till med ’myndigheterna’. Finns över 340 myndigheter i Sverige. Är alla med på lögnen om jordens storlek? Är även vår minsta myndighet Kungliga Konsthögskolan inblandad i mörkandet?

Varför fokuserar du inte på att det tycks gå att dölja objekt längst med en plan yta, utan att involvera en kurva? Det känns mer relevant än att du ska försöka göra dig lustig.
Citera
2024-06-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför fokuserar du inte på att det tycks gå att dölja objekt längst med en plan yta, utan att involvera en kurva? Det känns mer relevant än att du ska försöka göra dig lustig.

Kan bero på att du är lustig för du vet att det är ett helt annat fenomen som du aldrig kan placera i samma system som dag/natt, årstider och tidszoner.
Om du är av annan åsikt får du nog ta och bevisa det där med att objekt döljs över en plan yta och hur det kan samexistera i ett och samma system med kända sträckor på jorden, dag/natt, årstider, tidszoner och varför vi har olika stjärnhimmel på norra halvklotet mot södra.
Förklara också när du är igång hur en sextant fungerar på en ickesfärisk jord, det är jag nyfiken på för det är ju intressant att en hel jord använt ett instrument som inte fungerar men har hittat rätt ändå.
Citera
2024-06-23, 20:23
Medlem
Citat:
Med tanke på att det nyss var ett bevis för att jorden var en boll att saker försvinner från vår sikt över till synes plana ytor, så känner jag inte riktigt att dina övriga "bevis" har samma bärighet som du själv tror de har.

Att du och dina gelikar i den här tråden är helt oförmögna att gå utanför "boll rund", är faktiskt lite pinsamt. Dagisnivå, bokstavligt talat.

Boll rund, uga-uga.

Man måste ta in alla fenomen och observationer för att få en helhet. Att nedersta delen på en leksaksbil inte syns ifrån låg vinkel vet jag faktiskt inte, finns säkert en naturlig förklaring till det, tex ljusbrytningseffekter och liknande. (Det är tex ingen konspiration av myndigheter att en pinne är rak även om man ser tydligt när man stoppar ner halva i vatten att den inte alls är rak).

Men det går utmärkt att film ett skepp som försvinner ner bortom horisonten (och nej, det går inte att zooma in, det "beviset" fungerar bara på små båtar som kan inte ser pga att de är för långt bort), men eran leksaksbil funkar bara under vissa premisser och påhittad fysik.

Men såsom nämnts tusen ggr tidigare, att vi har kända avstånd på jorden är alla bevis som behövs. Sen att ni inte tror på det för att ni är dumma i huvudet är inte så mycket att göra åt.

Plus alla andra bevis. Den här diskussionen är den mest efterblivna som någonsin existerarat, obegripligt hur in i helvete korkade människor som du kan vara.
Citera
2024-06-24, 11:11
Medlem
Citat:
För det går inte. Det lilla experimentet med ett bord är bara skrattretande. Bilderna som visar berg som skulle vara långt under horisonten har avslöjats, de flesta i alla fall, och vad FE:erna inte vill diskutera är att på några av dessa bilder kan man se att högre berg längre bak ser lägre ut. än de i förgrunden. Vad tror du att det kommer ifrån?

Varför fokuserar du inte på avstånden söder om ekvatorn? Det har bevisats bortom allt tvivel att de omöjligt kan hålla med en platt jord. Jag såg Witsit i diskussion med professor Dave. Ett av hans argument var att han kände många piloter som säger att jorden är platt. När han blev pressad om södra korset försökte han förklara det med magnetisk deklination. Det är samma sak som att säga att jag inte har en aning, men jag måste säga något. David Weiss försökte samma argument, och då undrar jag om du inser hur dumt det är?

Det Clay skrev om vilka auktoriteter som ljuger är nog inte för att göra sig själv rolig. Det är högst relevant. Vilka är de myndigheter som lyckas dölja sanningen för hela världens befolkning. Är det så svårt att förstå hur absurt detta är?
Citera
2024-06-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
För det går inte. Det lilla experimentet med ett bord är bara skrattretande. Bilderna som visar berg som skulle vara långt under horisonten har avslöjats, de flesta i alla fall, och vad FE:erna inte vill diskutera är att på några av dessa bilder kan man se att högre berg längre bak ser lägre ut. än de i förgrunden. Vad tror du att det kommer ifrån?

Varför fokuserar du inte på avstånden söder om ekvatorn? Det har bevisats bortom allt tvivel att de omöjligt kan hålla med en platt jord. Jag såg Witsit i diskussion med professor Dave. Ett av hans argument var att han kände många piloter som säger att jorden är platt. När han blev pressad om södra korset försökte han förklara det med magnetisk deklination. Det är samma sak som att säga att jag inte har en aning, men jag måste säga något. David Weiss försökte samma argument, och då undrar jag om du inser hur dumt det är?

Det Clay skrev om vilka auktoriteter som ljuger är nog inte för att göra sig själv rolig. Det är högst relevant. Vilka är de myndigheter som lyckas dölja sanningen för hela världens befolkning. Är det så svårt att förstå hur absurt detta är?

Visade inte han med näckrosorna att det går? Var väl inget bord involverat där?

Du förstår inte hur ett högre berg kan tyckas stå lägre än ett lägre berg som står närmare dig? Perspektiv?

Avstånden kanske inte går ihop med en tolkning av en karta över en teoretiskt platt jord. Och?

Varför skulle magnetisk deklination inte kunna vara en del av förklaringen? Är "boll rund" där ditt intellekt tar slut?

Nej, det Clay på sitt lustiga sätt försökte belysa är inte nödvändigtvis hur en sådan här lögn skulle behöva organiseras. Om någon tror att jorden är en boll, så tolkar de världen som att det vore en boll. Inte helt olikt du själv. Jag tror inte att du döljer jordens sanna form för att du inte är kapabel att gå utanför "boll rund" i ditt tänk. Myndigheter som skulle behöva vara med på lögnen är väl NASA och andra rymdorganisationer, och inte ens då kräver det att alla skulle vara med på det. Astronauterna? Absolut. Någon som sitter och läser av data på en skärm? Nej. Någon som bygger en raket som de tror åker till månen? Nej. Och så vidare... Att du tycker det är absurt visar ju bara hur smått du tänker, hur begränsad du är. Men det är klart, när "boll rund" är din ribba så är det föga förvånande. Kanske dags att du skärper till dig lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in