Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Tror tyvärr inte heller JAS kommer bli aktuellt för ukraina.
Jo, många söker tydligen men få går vidare.
Ser man nu i danmark så ska de skicka 19 plan och utbildar 20 ukrainska piloter. Tycker själv det låter väldigt lite då som du säger, är man bara en pilot på varje plan?
Klart planer behöver service med jämna mellanrum men känns som att två piloter per plan inte vore fel. Cyklar två omkull och bryter armen och får hjärnskakning så har man plötsligt ett plan mindre i luften tills de är friska igen.
Det behövs säkert fler piloter än antalet flygplan. Usa utbildar också ett antal piloter.
Jag kan inte ange en källa, men jag har läst att ett flygvapen kan ha en tredjedel av sina flyg i luften samtidigt. Övriga får underhåll,
Jag hittade den här artikeln:
Ukraine frustrated with US over F-16 pilot training
https://www.politico.com/news/2024/06/05/ukraine-f-16-pilot-training-00161742
Citat:
“Dozens” of pilots from several countries are conducting basic flight training and F-16 training in the U.S. and Europe, said Pentagon spokesperson Maj. Charlie Dietz, declining to confirm specific numbers.
“We have developed and are implementing a training plan that meets forecasted aircraft fielding timelines, which are ultimately shaped by a number of factors, including maintenance and sustainment needs, infrastructure and support equipment requirements, and aircraft sourcing timelines, as well as pilot throughput,” Dietz said.
Citat:
A total of 20 Ukrainian F-16 pilots are expected to graduate by the end of this year — half of the 40 needed to operate a full squadron of 20 jets, according to the former DOD official. Eight new pilots are scheduled to begin training in Romania, and eight more will soon arrive in Tucson, the former official said. The facility in Denmark will not accept any additional pilots.