2024-06-24, 18:56
Medlem
När kommer hovrättsdomen?
Citera
2024-06-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet

I morgon (tisdag) tyckte jag att jag läste någonstans.
Citera
2024-06-25, 02:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det håller jag helt med om. Dessutom åtalas även för olaga frihetsberövande och hovrätten har möjlighet att skärpa straffet upp till 14 års fängelse för den sammanlagda brottsligheten.

En punkt som stör mig är varför rubriceringen på inlåsningen i tvättstugan inte är människorov för då hade straffskalan gått hela vägen upp till livstids fängelse. Skillnaden mellan människorov och olaga frihetsberövande är endast uppsåtet att skada, tvinga eller utpressa som måste finnas med från början.

Det har diskuterats tidigare i tråden men jag tycker att tolkningen av rekvisiten för människorov är otydlig när det gäller barn som spärras in sitt eget hem av sina vårdnadshavare.
Det står inte i brottsbalken att den egna bostaden och föräldrarna är exkluderade när det gäller människorov men ändå verkar det ytterst svårt för åklagarna att visa uppsåtet när det gäller barn som hålls instängda och torteras i hemmet.
Det stör mig enormt.

Håller med. Det enda rimliga är livstids fängelse, och det hade man kunnat få om man tryckt på människorov med hänvisning till inlåsningen i tvättstugan.
Citera
2024-06-25, 08:38
Medlem
Lyssnade på den där rättegången och dom verkar inte helt friska , livstid låter bra för dessa.
Citera
2024-06-25, 11:22
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet

Huvudförhandlingen avslutades den 20 juni 2024.
Hovrätten har påbörjat sin överläggning.

Senast den 25 juni 2024 kommer hovrätten att lämna besked om tidpunkt när domen ska meddelas och om de tilltalade ska vara fortsatt häktade.

https://www.domstol.se/hovratten-over-skane-och-blekinge/om-hovratten/aktuellt/aktuella-mal/
Citera
2024-06-25, 14:00
Medlem
Skånska dagbladets rubrik idag 25 juni kl 13:47: Föräldrarna till den ättiksförgiftade flickan ska stanna kvar i häktet. Det meddelar Hovrätten för Skåne och Blekinge.
Citera
2024-06-25, 14:03
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Huvudförhandlingen avslutades den 20 juni 2024.
Hovrätten har påbörjat sin överläggning.

Senast den 25 juni 2024 kommer hovrätten att lämna besked om tidpunkt när domen ska meddelas och om de tilltalade ska vara fortsatt häktade.

https://www.domstol.se/hovratten-over-skane-och-blekinge/om-hovratten/aktuellt/aktuella-mal/
Uppdatering:
Dom kommer att meddelas den 5 juli kl. 11:00. De tilltalade ska vara fortsatt häktade tills dom meddelats.
Citera
2024-06-25, 15:12
Medlem
Tack för uppdatering! Då hoppas vi på att de får sitta länge ...hade varit bättre om de aldrig kom ut.
Citera
2024-06-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med. Det enda rimliga är livstids fängelse, och det hade man kunnat få om man tryckt på människorov med hänvisning till inlåsningen i tvättstugan.
Håller också med. Plågar man och misshandlar sitt eget barn till den grad att flickan får sin magsäck sönderfrätad är man ett odjur som förtjänar att bli inburad livet ut.
Citera
2024-06-25, 19:47
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Uppdatering:
Dom kommer att meddelas den 5 juli kl. 11:00. De tilltalade ska vara fortsatt häktade tills dom meddelats.

Tack, det låter lovande.
Vågar man hoppas på en påbackning till 12 år?
Citera
2024-06-25, 19:56
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack, det låter lovande.
Vågar man hoppas på en påbackning till 12 år?
Det tror jag absolut, med rätt datum i åtalet… Och övrig stärkt bevisning.
Citera
2024-06-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Nej, för den gärningen har absolut inte ett straffvärde av livstids fängelse. Tar man uppmärksammade/allvarliga människorovs-exempel som t ex Fabian Bengtsson-kidnappningen där SIBA-direktören överfölls, slängdes in i en bil och därefter var inlåst i en trälåda i 2,5 vecka samtidigt som gärningsmännen krävde lösensumma - så landade det straffet på 10 års fängelse. Eller Bunkerläkar-fallet där en kvinna förgiftades och fördes till en specialtillverkad "bunker" där hon hölls inlåst i 1 vecka, så blev domen bara 8 års fängelse.

Troligen skulle gärningen avseende Synnerligen grov misshandel ha ett högre straffvärde än det potentiella människorovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in