2024-06-24, 17:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag läste en intressant artikel om Sydkorea och deras vapenproducenter. Dom kan vara underbart pragmatiska vad gäller slutanvändaren av vapnen. Som ett exempel, jag vill minnas att Polen beställt stridsvagnar från Sydkorea, jag kommer inte ihåg hur många dom beställt, men Polackerna fick även tillstånd att tillverka vapnen hemma på licens. Det men även komma med lokala variationer.

1200 K2 nu när jag googlar, hälften bygga i polen

https://notesfrompoland.com/2024/06/21/next-order-of-south-korean-k2-tanks-to-be-partially-produced-in-poland/

Men du har även ett teknikutbyte där Sydkorea gynnas av Polens variationer av stridsvagnen. Sydkorea bygger vidare på det och får en bättre stridsvagn, eller en mer varierad stridsvagn dom kan erbjuda andra kunder och på det så byggs det hela upp.

Nu när Sydkorea har tappat humöret på Putler tack vare hans nya sängkamrat Kim Jong Un så tror jag man snart kan se intressanta saker hända med teknikutbyte mellan Sydkorea och Ukraina.

But wait, there's more (det fetade).
Citat:
Duda and Mariusz Blaszczak were in the Polish Navy port of Gdynia, on the Baltic coast, to mark the arrival by sea of the first 10 Black Panther K2 tanks, along with 24 Thunder K9 howitzers, from a $5.8 billion deal with Seoul.

They stressed that South Korea responded quickly to the need by Poland, a European Union nation, to urgently increase its deterrence and defense potential as Russia is fighting a war in Ukraine, just across Poland’s eastern border.

“The quick pace of this delivery is of crucial importance in the face of Russian aggression and the war in Ukraine,” Duda said.
...
“We want peace so we are preparing for war,” Blaszczak said, invoking an ancient Latin saying.

More deliveries are planned through 2025.

Poland is purchasing hundreds of K2 Black Panther tanks made by Hyundai Rotem and of K9 Thunder howitzers made by Hanhwa Defense. The deal includes training, logistics, necessary related equipment and ammunition.

The conservative government in Warsaw is also buying Korean-made multiple missile launchers, K239 Chunmoo, and FA-50 fighter jets, a light training and combat aircraft made jointly by Korea Aerospace and Lockheed Martin, for some $3 billion.
https://apnews.com/article/europe-business-poland-seoul-south-korea-6d7a06d58323ef77fd4ce3024110e0e8
Citera
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Att du använder begreppet SKA visar att du inte förstår Världen, väldigt enkelt. Ryssland har visat på alla möjliga sätt att Ukrainas neutralitet är existentiell fråga för landet.

Vill man ha ett kärnvapenkrig då stöttar man Ukrainas NATO-ambitioner. Väldigt enkelt.
Vad tråkigt för Ryssland att sluta existera då om en reträtt innebär just det. Era kärnvapenhot tror ingen på längre. Är ironiskt att idiomet Kinas sista varning har Ryssland som ursprung. Borde kunna döpas om till Rysslands sista varning.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Att du använder begreppet SKA visar att du inte förstår Världen, väldigt enkelt. Ryssland har visat på alla möjliga sätt att Ukrainas neutralitet är existentiell fråga för landet.

Vill man ha ett kärnvapenkrig då stöttar man Ukrainas NATO-ambitioner. Väldigt enkelt.

Är du här igen nu din Hitlerälskare? Du visar gång på gång att du är ryss, fattar du det? Du är så rädd för överheten och makten att du vill leva ditt liv i förtryck hellre än att slåss för din frihet. Som alla ryssar saknar ni resning och moral utan dyrkar en stark ledare oavsett vad han gör med er. Skäms du inte? Hellre leva hunsad med krökt rygg än att sätta sig upp mot pappa Putin.

I sak, vi i väst skiter fullständigt i vad Ryssland uppfattar som existentiellt. Dessutom är det bara skitsnack. Det ryska anfallet på Ukraina beror bara på att Ryssland blev rädda för Ukrainas demokratiska och välståndsutveckling vilket skulle utgöra ett hot mot den ryska fascistdiktaturen där man istället göder Putin och hans gelikar. Sen tänkte man passa på att ta lite mark med som man kom överens om med den marionett man tänkte tillsätta. Allt snack om Nato, nazister, homosexuella, satanister etc är bara för att lura den ryska befolkningen, och det går du på!
Citera
2024-06-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Jag tycker Ukraina tillhör Ryssland. Men oberoende från det så var de tvungna att göra något mot den aggressiva Nato-expanderingen. Värna om sin suveränitet och befolkning.

Jag tycker Karelen tillhör Finland så Ryssland borde släppa den delen genast. Aggressiva Nato-expandering var bland det roligaste jag har hört. Hade inte Ryssland invaderat Ukraina och ska erövra områden som om det vore andra världskriget så skulle inte Sverige eller Finland ha gått med i Nato, nu får ryssarna skylla sig själva då de helt plötslig fick en 150 mil längre gräns mot Nato.
Senast redigerad av pettersson72 2024-06-24 kl. 17:42.
Citera
2024-06-24, 17:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Jag tycker Ukraina tillhör Ryssland. Men oberoende från det så var de tvungna att göra något mot den aggressiva Nato-expanderingen. Värna om sin suveränitet och befolkning.

Ditt tyckande kan vi lämna därhän. Ukraina är en suverän stat, erkänd och garanterade även av Ryssland inom internationellt erkända gränser. Nato är en försvarspakt som Ryssland genom sitt aggressiva beteende visat behövs. Felet för Ukraina var inte att de var intresserade av Nato, utan att de inte hann komma med innan den ryska fascistiska staten anföll. Ingen hade varit gladare än jag om Nato inte behövts, men det är upp till Ryssland.
Citera
2024-06-24, 17:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
But wait, there's more (det fetade).

https://apnews.com/article/europe-business-poland-seoul-south-korea-6d7a06d58323ef77fd4ce3024110e0e8

Jo. Polen har förstått allvaret i situationen. Helt underbart att se dom agera.

Och med det så kommer vi in på mitt favoritämne, då nämligen drönare...

Kalla mig gärna för en dåre, skratta åt mitt, håna mig. Men jag tror vi här i Sverige borde göra mer för att bygga drönare. Jag har fiskat lite med försvarsmakten, men allt jag fick av det var att vi är en passiv partner i Ukrainas drönarkoalition. Vi bistår med pengar och det var Lettland och England som delvis gick hem med att bygga drönarna(Fritt ur minnet).. ..Jag vill se fler drönare bli byggda här i Sverige och senare testade mot Ryssjävlar i Ukraina.
Citera
2024-06-24, 17:45
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Felaktig argumentering. Tack vare Ryssland som Hitler förlorade. Till skillnad från Ukraina och Bandera som slogs med nazisterna.

Komiskt att det är helt exakt tvärtom mot vad du ljuger om.
Låt säga att Ukraina kämpade för nazisterna (helt tokigt, ohistoriskt och för de ungefär 1.4 miljoner ukrainare som stupade i röda armens tjänst stötande uttalande) under WW2, hur rättfärdigar det Rysslands invasion av Ukraina år 2022?
Citera
2024-06-24, 17:46
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Felaktig argumentering. Tack vare Ryssland som Hitler förlorade. Till skillnad från Ukraina och Bandera som slogs med nazisterna.

Komiskt att det är helt exakt tvärtom mot vad du ljuger om.

Man räknar väl med att Hitler dödade 11 miljoner människor, Stalin 40 miljoner. Vem var värst? Båda lika illa enligt min mening. En del ukrainare slogs då som nu för sin frihet från Ryssland enligt principen din fiende är min fiende. De hade sett vad Stalin var kapabel till men ännu inte Hitler. Sen var mitt svar riktat till Stenbocken88 som uttryckligen är en Hitlerbeundrare, men säkert beundrar Stalin med då han synes ha en fetisch för diktatorer. Nu senast Putin.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-06-24 kl. 17:49.
Citera
2024-06-24, 17:50
Medlem
Ograsts avatar
Storbrand i Moskva. Ett forskningsinstitut till en av Rysslands ledande producenter av försvarsmateriel står i lågor. Minst 7 personer döda, förmodligen fler då personer ska hoppat ifrån taken. Företaget ska bland annat tillverka komponenter till raketer, ammunition, stridsflygplan och luftvärn. Orsaken till branden är för närvarande okänd.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/storbrand-i-ryssland/
Citera
2024-06-24, 17:52
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Storbrand i Moskva. Ett forskningsinstitut till en av Rysslands ledande producenter av försvarsmateriel står i lågor. Minst 7 personer döda, förmodligen fler då personer ska hoppat ifrån taken. Företaget ska bland annat tillverka komponenter till raketer, ammunition, stridsflygplan och luftvärn. Orsaken till branden är för närvarande okänd.

3500 kvm i lågor sägs det.
Citera
2024-06-24, 17:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Och jag tycker att ryssen ska lämna över all område de stal under och efter andra världskriget till de länder dessa områdena tillhörde för att därefter stegla storråttan puttefnask.

Som du ser, så får man inte alltid det man vill ha eller tycka sig ha rätt till.

Men tillbaka till kriget.
Fortsatt gnäll från rysseriet gällande de nya sanktionerna. Kommer bli tomma ord som vanligt.
Citat:
Ryssland har aviserat vedergällning för de nya EU-sanktionerna. Varje ovänligt agerande från väst kommer att besvaras "med nödvändigt svar", sade utrikesdepartementet i Moskva. Listan över personer som inte får komma in i Ryssland har utökats avsevärt, fortsätter uttalandet. Detaljer ges inte. Tidigare hade EU-länderna lanserat ett 14:e sanktionspaket mot Ryssland. Bland annat ska investeringar i ryska projekt för flytande naturgas förhindras.

Undra vilket land Borell menar med detta? Kan det ha att göra med en viss gulaschbaron?
Citat:
EU:s utrikeschef Josep Borrell vill hindra ett EU-land från att blockera användningen av intäkter från frysta ryska medel för att stödja Ukraina. Han kommer att lägga fram ett förslag om detta, säger Borrell inför EU:s utrikesministermöte i Luxemburg. "Vi har en rättslig process för att undvika alla former av blockad", sade han
Båda citaten ur (och google-översatt då jag är lat idag) https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-montag-380.html
Citera
2024-06-24, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst

Oj. Det går inget vidare för Putins 3-dagars SMO

"Hoppar från taken" är det bättre än att slängas från fönstren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in