2024-06-24, 16:25
Medlem
leachs avatar
Putin mår nog inte bra när hens 6D schack gick åt helvete
Fick lite längre gränser mot Nato. Nato kollar så hen inte får ett till psykbryt.

United Kingdom - Royal Air Force (RAF)
https://www.flightradar24.com/RRR7224/35d35eaf
Citera
2024-06-24, 16:33
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Försöker dom inte med alla åtgärder nu exklusive att minska utgiftrerna på militären, dvs sälj statliga tillgångar (till Kina) tryck pengar, inflationen är nog långt högre än den officiella, gäller att spela bluffpoker så det bara ryker om det och hoppas på det bästa..

Vad jag vet så har dom försökt få lån av Kina men blev nobbade. Än så länge tullar dom på den likvida delen av välfärdsfonden (Guld, pengar & annat lättsålt) Men det är inte många månader kvar nu innan det tar slut. Trycka pengar är nog absolut sista utvägen för dom, då kommer inflationen att skena.

Vad jag tror nu kommer hända det är att oligarkerna och storbankerna får ett erbjudande dom inte kan tacka nej till. Det är att ta delar av den ilikvida delen av värlfärdsfonden, dvs statligt ägda bolag, skogstillgångar och annat. Gör dom inte det så kommer staten troligen att åtala dom för korruption eller någonting annat luddigt och ta deras tillgångar i beslag.
Citera
2024-06-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Finns mera i det förslaget.
Inget Nato, bl a.
Krim skulle förbli ryskt
Ukraina ville ha någon som garanterade deras säkerhet. Ex USA eller GB.
m.m.

Vad jag vill trycka på, att sett ur hur det såg ut då, så var det upplagt för att någon skulle behöva ta matchen mot Ryssland, i nästa steg. När Ryssland gick vidare efter några år.
85 000 man skulle innebära att den som garanterade Ukrainas säkerhet, skulle vara tvungen att sätta in egen trupp, mot ryssarna.

Det var inte Boris speciellt intresserad av. Vem kan klandra honom...

Precis. Det där förslaget går ju inte ens att ta seriöst.

Det finns inget land som kan garantera ett annat lands säkerhet om landet som ska garanteras är så stort som Ukraina och beläget där Ukraina ligger. Finns ingen som kan garantera Ukrainas säkerhet i det läget. Förutom möjligen Ryssland, men där finns ju ett visst "förtroendeproblem". Ska något avlägset land - t ex USA eller Storbritannien - kunna garantera Ukrainas säkerheten måste själva basen i den garantin vara att Ukraina självt har ett eget kraftfullt försvar som dels klarar av att ta den första striden, dels kan utgöra en potent kraft under de fortsatta striderna.

Eller, tja, som jag nämnt tidigare skulle en möjligen fungerande modell kunna vara en försvarspakt mellan Ukraina och Kina; om Ryssland angriper Ukraina så ingriper Kina till Ukrainas försvar genom invasion i Sibirien. Skulle kunna fungera, men scenariot saknar ju realism idag.
Citera
2024-06-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ju mer du skriver, desto mer uppenbart blir det att du sätter likhetstecken mellan "neutralitet" och att vara "emot USA/Nato".

Man är inte neutral om man är för Nato, det är korrekt. Men är man emot Nato så är man inte heller neutral, utan partisk mot Nato. För att vara neutral måste det finnas (minst) två parter som man inte tar ställning varken för eller emot. Är man neutral mellan USA och Ryssland ska man behandla båda staterna likvärdigt; älska båda eller hata båda.

Du verkar ha missförstått mig helt. Vi menar exakt samma sak med neutralitet du, jag och Putin.
Citera
2024-06-24, 17:10
Medlem
Jack.Elams avatar
Underbar läsning. Ukraina fortsätter rensa ut korruptionen och skiten från Sovjetarvet. Ryssland not so much.

https://bsky.app/profile/blogukraine.bsky.social/post/3kvojvoi3sb26
Citat:
Security Service of #Ukraine detains racketeers, who extorted money from family of fallen Ukrainian soldier

💬 The offenders are in custody. They face up to 12 years in prison with confiscation of property.

Citat:
The fact of extortion of UAH 5 million from the family of an Armed Forces serviceman fallen at the front was documented.

Citat:
When the members of the gang found out that the military man's wife and 20-year-old son had received financial assistance from the state, they immediately went to them to take their "share".

Citat:
In order to intimidate the victims, the offenders harassed the young man and threatened to make him invalid, and put psychological pressure on his mother through phone calls.

Citat:
In addition to money, the racketeers demanded that the victims unreasonably recognise one of them as the illegitimate son of the fallen defender.

💬 Security Service detained two members of the criminal group red-handed when they were handing over part of the "tribute".
Citera
2024-06-24, 17:12
Bannlyst
Jag funtar på om Putin riggar en exit via Nordkorea/ Vietnam för att klara livhanken.

Han är nog lite för feg för att stå för det han gjort.
Citera
2024-06-24, 17:17
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar som SydKorea inte nøjer sig med snack..., angående Nk/Rysslands nærmande :

Russian efforts to threaten Seoul into withholding aid from Ukraine 'have failed'
South Korea has adopted a "firm approach" against Russia in the wake of the improving relations between Moscow and North Korea, according to the Institute for the Study of War.

The US thinktank believes that Russian efforts to threaten Seoul into withholding aid from Ukraine have failed.

South Korean national security director Chang Ho-jin said yesterday that the type of military support that South Korea will provide to Ukraine is contingent on the depth and evolution of Russian military cooperation with North Korea.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-putin-12541713
Citera
2024-06-24, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Jag tycker ingenting. Världen styrs inte av FN-stadgar eller principer hur mycket man än önskade att det vore så. Världen styrs av maktbalanser och då hamnar vissa länder i kläm vare sig det är rätt eller fel.

Mexiko är en suverän stat och har all rätt i Världen att samarbeta militärt med Kina. Börjar det dock ploppa upp kinesiska baser nära Texas så kommer USA förinta dessa. Om det är rätt eller fel är irrelevant.

Jag är en fredsälskande person och därför vill jag att USA omedelbart stoppar sitt stöd till Ukraina så vi slipper oroa oss för ett kätnvapenlrig som kommer drabba oss alla.

Era principer är inte mycket värda om vi alla är döda.

Är du för en lösning där Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina?
Citera
2024-06-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tycker att ryssland ska bestämma om Ukraina ska få gå med i NATO? Ja eller Nej. väldigt enkelt..

Att du använder begreppet SKA visar att du inte förstår Världen, väldigt enkelt. Ryssland har visat på alla möjliga sätt att Ukrainas neutralitet är existentiell fråga för landet.

Vill man ha ett kärnvapenkrig då stöttar man Ukrainas NATO-ambitioner. Väldigt enkelt.
Citera
2024-06-24, 17:28
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Verkar som SydKorea inte nøjer sig med snack..., angående Nk/Rysslands nærmande :

Russian efforts to threaten Seoul into withholding aid from Ukraine 'have failed'
South Korea has adopted a "firm approach" against Russia in the wake of the improving relations between Moscow and North Korea, according to the Institute for the Study of War.

The US thinktank believes that Russian efforts to threaten Seoul into withholding aid from Ukraine have failed.

South Korean national security director Chang Ho-jin said yesterday that the type of military support that South Korea will provide to Ukraine is contingent on the depth and evolution of Russian military cooperation with North Korea.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-putin-12541713

Jag läste en intressant artikel om Sydkorea och deras vapenproducenter. Dom kan vara underbart pragmatiska vad gäller slutanvändaren av vapnen. Som ett exempel, jag vill minnas att Polen beställt stridsvagnar från Sydkorea, jag kommer inte ihåg hur många dom beställt, men Polackerna fick även tillstånd att tillverka vapnen hemma på licens. Det men även komma med lokala variationer.

1200 K2 nu när jag googlar, hälften bygga i polen

https://notesfrompoland.com/2024/06/21/next-order-of-south-korean-k2-tanks-to-be-partially-produced-in-poland/
Citat:
Next order of South Korean K2 tanks to be partially produced in Poland

Poland is close to concluding a contract with South Korea to purchase a further 180 K2 Black Panther tanks, some of which will be manufactured in Poland itself for the first time, the defence minister has announced.

Władysław Kosiniak-Kamysz was speaking after meeting in Warsaw with his South Korean counterpart, Shin Won-sik, on Thursday.

“We have full confirmation of the will to cooperate and provide all technical information as soon as possible so that Polish arms plants can prepare for the production of K2 tanks in Poland,” said Kosiniak-Kamysz, who noted that the final contract would likely be signed in September.

Men du har även ett teknikutbyte där Sydkorea gynnas av Polens variationer av stridsvagnen. Sydkorea bygger vidare på det och får en bättre stridsvagn, eller en mer varierad stridsvagn dom kan erbjuda andra kunder och på det så byggs det hela upp.

Nu när Sydkorea har tappat humöret på Putler tack vare hans nya sängkamrat Kim Jong Un så tror jag man snart kan se intressanta saker hända med teknikutbyte mellan Sydkorea och Ukraina.
Citera
2024-06-24, 17:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Jag tycker ingenting. Världen styrs inte av FN-stadgar eller principer hur mycket man än önskade att det vore så. Världen styrs av maktbalanser och då hamnar vissa länder i kläm vare sig det är rätt eller fel.

Mexiko är en suverän stat och har all rätt i Världen att samarbeta militärt med Kina. Börjar det dock ploppa upp kinesiska baser nära Texas så kommer USA förinta dessa. Om det är rätt eller fel är irrelevant.

Jag är en fredsälskande person och därför vill jag att USA omedelbart stoppar sitt stöd till Ukraina så vi slipper oroa oss för ett kätnvapenlrig som kommer drabba oss alla.

Era principer är inte mycket värda om vi alla är döda.

Får du betalt för att sitta här och hota om kärnvapen hela tiden??,
du kallar dig fredsvän men det enda du gör är att stötta putlers krig och påstå att om inte den bögdvärgen får lov att vinna då blir det kärnvapen...
märklig fredsvän , du.
Citera
2024-06-24, 17:35
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Inte Putin. Han ägnar istället en halvtimme åt att försöka förklara att Ukraina, som han påstår inte är ett land, av hävd tillhör Ryssland.
Inte heller rysk Putin-kontrollerad media som på tredje dagen av den fullskaliga invasionen förklarade att huvudanledningen var att erövra Ukraina.

Jag tycker Ukraina tillhör Ryssland. Men oberoende från det så var de tvungna att göra något mot den aggressiva Nato-expanderingen. Värna om sin suveränitet och befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in