2024-06-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellmo
Nejdå, att läkare bekräftar Ozempic-face betyder ingenting då du har mer koll än läkarna...
Vad i inlägget du svarade på menar du (och någon läkare) inte stämmer?

Menar du (och någon läkare) att man får andra egenskaper i ansiktet när man går ner i vikt av Ozempic än av annat, förutsatt lika snabbt med mera?

Har du någon källa på det i så fall?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-18 kl. 20:45.
Citera
2024-06-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad i inlägget du svarade på menar du (och någon läkare) inte stämmer?

Menar du (och någon läkare) att man får andra egenskaper i ansiktet när man går ner i vikt av Ozempic än av annat, förutsatt lika snabbt med mera?

Har du någon källa på det i så fall?

På samma sätt kanske vi måste börja kalla det ozempic-shoppa när man handlar nya kläder för att man gått ner i vikt.

Eller ozempic-pank när man inte har pengar kvar för man köpt ozempic.

ELLER så kanske vi bara har kvar våra vanliga namn på fenomen och har vett nog att förstå att det finns orsaker bakom fenomenen som kan variera
Citera
2024-06-23, 10:57
Medlem
Går detta få ozempic utskrivet idag? Vad jag förstår så rekommenderas väl hellre wegowy, men det är ju såå mkt dyrare. Tänkte kontakta något av viktbolagen i veckan, lutar åt drvikt, så får vi se hur fort det kan gå innan man får recept. Bor i Göteborg och har kollat på apoteken, ozempic finns inne på flertalet apotek.
Citera
2024-06-23, 14:16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelargonblad2022
Går detta få ozempic utskrivet idag? Vad jag förstår så rekommenderas väl hellre wegowy, men det är ju såå mkt dyrare. Tänkte kontakta något av viktbolagen i veckan, lutar åt drvikt, så får vi se hur fort det kan gå innan man får recept. Bor i Göteborg och har kollat på apoteken, ozempic finns inne på flertalet apotek.
Återkom gärna till tråden med resultatet av dina ansträngningar.
Citera
2024-06-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Återkom gärna till tråden med resultatet av dina ansträngningar.

Absolut. Tror du det kan bli svårt för mig?
Citera
2024-06-26, 09:28
Medlem
Det här med Ozempic känns som att det kan liknas med Synthol muskler, alla ser/vet ju egentligen att det inte är riktig naturlig personlig ansträngning som ligger bakom.

Undrar även vilka bieffekter det här kommer att ge i det långa loppet när folk missbrukar användningen utav det.

Utöver att alla som verkligen behöver medicinen för t.ex Diabetes blir utan, förmodligen ännu mer "body dysmorphia" och ätstörningar åt kommande generationer. Sen kommer det bli offerkoftan på för alla som "lockades" in användningen utav det.

Ironiskt nog har användare av Ozempic i USA t.ex blivit 40 gånger fler inom dom senaste 5åren men ändå ökar mängden drabbade av med fetman mer än någonsin tidigare.
Citera
2024-06-26, 10:04
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Absolut. Tror du det kan bli svårt för mig?
Jag vet inte. Var ju inte testat själv. Jag har två vänner som berättat för mig att de tar den och den ena gör det helt ”svart” och den andra fick det utskrivet av sin läkare utan att egentligen lida av fetma. Så det går ju, men det beror väl på din relation med läkaren och om denne kan hitta något skäl att skriva ut den åt dig.
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Det här med Ozempic känns som att det kan liknas med Synthol muskler, alla ser/vet ju egentligen att det inte är riktig naturlig personlig ansträngning som ligger bakom.

Undrar även vilka bieffekter det här kommer att ge i det långa loppet när folk missbrukar användningen utav det.

Utöver att alla som verkligen behöver medicinen för t.ex Diabetes blir utan, förmodligen ännu mer "body dysmorphia" och ätstörningar åt kommande generationer. Sen kommer det bli offerkoftan på för alla som "lockades" in användningen utav det.

Ironiskt nog har användare av Ozempic i USA t.ex blivit 40 gånger fler inom dom senaste 5åren men ändå ökar mängden drabbade av med fetman mer än någonsin tidigare.
Att fetman ökar och att intaget också ökar behöver inte stå i något motsatsförhållande.

Medicinen/sprutorna är väl hiskligt dyra för de flesta? Som jag förstått det ungefär 3-4000/månad. De fattiga, som är mest drabbade av fetma, kommer alltså inte kunna ta några sprutor.
Citera
2024-06-28, 14:48
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag vet inte. Var ju inte testat själv. Jag har två vänner som berättat för mig att de tar den och den ena gör det helt ”svart” och den andra fick det utskrivet av sin läkare utan att egentligen lida av fetma. Så det går ju, men det beror väl på din relation med läkaren och om denne kan hitta något skäl att skriva ut den åt dig.

Att fetman ökar och att intaget också ökar behöver inte stå i något motsatsförhållande.

Medicinen/sprutorna är väl hiskligt dyra för de flesta? Som jag förstått det ungefär 3-4000/månad. De fattiga, som är mest drabbade av fetma, kommer alltså inte kunna ta några sprutor.

Ca 1000 kr per månad kostar medicinen, men i dagsläget måste man ha abonnemang hos en nätläkare eller digitala vårdgivare också vilken kostar 500-1000 kr per månad.
Citera
2024-06-28, 14:51
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Senaste jag läst är att Wegovy i motsvarande dos som Ozempic kostar ca 2000 kr. Dvs dubbelt så dyrt.
Citera
2024-06-28, 15:00
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellmo
Vilket leder till ozempic-face.

Det har inte specifikt med medicinen att göra utan är kopplat till snabb viktnedgång. Hade lika gärna kunnat heta Biggest Loser-face. Så vill man undvika det är det bra om man försöker hålla en långsam viktnedgång.

"It has more to do with significant weight loss rather than being a specific side effect of Ozempic."
https://www.drugs.com/medical-answers/ozempic-face-3572731/
Citera
2024-06-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Håller utkik så att vätskan är klar vid injektion, är noga med desinfektions-rutiner, och hoppas också att "potensen" i sprutan inte sjunker för mycket med tiden då jag kommer ha medicin kvar i första pennan även lite efter 8 veckor på nuvarande dosering. Men det kommer inte vara ett problem i nästa penna nu när jag är uppe på 0,5 mg, så skulle det vara lite sämre "kräm" i sista dosen så får det vara så.

"Kassera injektionspennan 6 veckor efter påbörjad användning" är instruktionen. Hur viktigt är detta? Jag har en 0,25 penna med två doser kvar som av olika anledningar ej har bivit tagna. Den har legat i kylskåpet i 6 månader. Vätskan är klar. Vad kan hända om jag tar dessa två doser nu? Är det farligt för kroppen eller är det värsta som kan hända att de kan ha tappat effekt?
Citera
2024-06-28, 15:05
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast tar man inte bort ett av livets glädjeämnen då ? Att har god aptit och äta gott är ju det bästa om finns.

Kan inte tala för alla men jag har fortfarande god aptit och uppskattar god mat. Men det är väldigt skönt att slippa den gnagande vardagshungern som annars kostar mycket i livskvalitet. Hålla på och försöka optimera maten genom att mest äta protein och grönsaker för att hålla mättnaden är inte så kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in