2024-06-16, 13:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det aktiva ämnet i läkemedlet är semaglutid, och finns även på recept för viktminskning. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20220120000122

Men det är ju ingen riktig läkare egentligen som skriver ut WTF. Ozempic mot att vara fet? Det är ju ett litet känsligt ämne just för man har släkt äldre som liksom behöver detta Ozempic för att överleva en dag till. Det är inte kul när det denna medicin är restnoterad finns inte hos något apotek. För just Aftonbladet har skrivit att det är en mirakelmedicin mot fetma.
Citera
2024-06-16, 13:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men du har personer redan med just en allvarlig sjukdom som blir utan denna medicin, för just folk som bara är sjukt feta kränger den. Det ska ju egentligen inte ens vara möjligt eftersom Ozempic är receptbelagt och det ska egentligen om läkare var bara läkare kunna skrivas ut till sjuka i diabetes,
Jag har efter trådens tillblivelsen undersökt min större bekantskapskrets och det är förvånansvärt många som inte är särskilt feta som tar medicinen.
Citera
2024-06-16, 13:38
Medlem
Citat:
Men det är ju ingen riktig läkare egentligen som skriver ut WTF. Ozempic mot att vara fet? Det är ju ett litet känsligt ämne just för man har släkt äldre som liksom behöver detta Ozempic för att överleva en dag till. Det är inte kul när det denna medicin är restnoterad finns inte hos något apotek. För just Aftonbladet har skrivit att det är en mirakelmedicin mot fetma.
Uppenbart förekommer det, eller har förekommit, att läkare skriver ut Ozempic mot fetma.

Hur som helst så finns ju samma ämne med ett annat namn men med samma tillverkare, och då mot fetma. Eller har jag missförstått?

Citat:
Nätkliniken Yazen skriver ut Ozempic för viktnedgång – utan fysisk undersökning eller videosamtal.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarna-om-yazen-helt-forkastligt
Citera
2024-06-16, 14:01
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Uppenbart förekommer det, eller har förekommit, att läkare skriver ut Ozempic mot fetma.

Hur som helst så finns ju samma ämne med ett annat namn men med samma tillverkare, och då mot fetma. Eller har jag missförstått?

Du har helt rätt. Samma ämne, semaglutid, försäljs med namnet Wegovy som bara är för övervikt
Citera
2024-06-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag har efter trådens tillblivelsen undersökt min större bekantskapskrets och det är förvånansvärt många som inte är särskilt feta som tar medicinen.
Har du reagerat på att de minskar i omfång?
Citera
2024-06-16, 16:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo och det är ju dumt. Jag menar har fått färdas land och rike runt för att få detta Ozempic till en när en. Det är ju vanligtvis slut överallt. Du kan få en förpackning Ozempic ibland under 30 min i Töerboda (innan det är slut) 30 mil bort...

Så dessa som just tar Ozempic för just fetma kanske då tom på en dum läkarens recept. Kan ju tänka till att det kommer finnas de som faktiskt helt ärligt behöver medicinen bättre. Sedan är det ju sjukt värre att vi år 2024 hamnar i en sak att det blir brist på en medicin. Det är fan regeringens fel.
Citera
2024-06-16, 16:27
Medlem
Citat:
Jo och det är ju dumt. Jag menar har fått färdas land och rike runt för att få detta Ozempic till en när en. Det är ju vanligtvis slut överallt. Du kan få en förpackning Ozempic ibland under 30 min i Töerboda (innan det är slut) 30 mil bort...

Så dessa som just tar Ozempic för just fetma kanske då tom på en dum läkarens recept. Kan ju tänka till att det kommer finnas de som faktiskt helt ärligt behöver medicinen bättre. Sedan är det ju sjukt värre att vi år 2024 hamnar i en sak att det blir brist på en medicin. Det är fan regeringens fel.
Sedan kan man se det så att många överviktiga (fetma) som tar Ozempic slipper att få diabates 2.

Det optimala hade dock varit om läkemedlet funnits så det hade räckt till alla som har behov av det.

Undrar vad livsmedelsbranschen anser om sprutorna som minskar hungern. Kanske jag borde sälja mina Axfood och köpa Novo Nordisk? När går patentet ut?
Citera
2024-06-16, 16:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Sedan kan man se det så att många överviktiga (fetma) som tar Ozempic slipper att få diabates 2.

Det optimala hade dock varit om läkemedlet funnits så det hade räckt till alla som har behov av det.

Undrar vad livsmedelsbranschen anser om sprutorna som minskar hungern. Kanske jag borde sälja mina Axfood och köpa Novo Nordisk? När går patentet ut?

Jo rent marknadsmässigt är det svårt att fatta. Är det liksom så jävla svårt att framställa Ozempic eller vad fan handlar det om? De har en produkt som extremt jävla många vill ha men de kan inte leverera.
Citera
2024-06-16, 16:51
Medlem
Citat:
Jo rent marknadsmässigt är det svårt att fatta. Är det liksom så jävla svårt att framställa Ozempic eller vad fan handlar det om? De har en produkt som extremt jävla många vill ha men de kan inte leverera.
Om efterfrågan är större än tillgången så kan det göra att priset kan hållas uppe.

Har för mig att jag någonstans läste att senaten eller vad det var, i USA, skulle ha en diskussion med tillverkaren om varför man där får betala så sjukt mycket mer än i exempelvis Storbritannien.

Edit: Hittade något om just det ovan.
Citat:
“Det finns inget rationellt skäl, förutom girighet, för att Novo Nordisk ska ta ut nästan 1 000 dollar i månaden för amerikaner för Ozempic, när det kostar mindre än 5 dollar att tillverka och kan köpas i Tyskland för endast 59 dollar”, skriver Sanders på X.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/bernie-sanders-uppmanar-novo-nordisk-att-sanka-priset-pa-ozempic
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-16 kl. 16:53.
Citera
2024-06-16, 17:17
Medlem
Hellmos avatar
Föga förvånande att feta lata personer söker en lätt och snabb, om än tillfällig lösning, i stället för att ta tag i sakerna som gjort att man blivit fet i första taget. Ni kommer garanterat att gå upp i vikt igen och bli ännu fetare efter att ni slutat med skiten.

Ni förtjänar ozempic face.
Citera
2024-06-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellmo
Föga förvånande att feta lata personer söker en lätt och snabb, om än tillfällig lösning, i stället för att ta tag i sakerna som gjort att man blivit fet i första taget. Ni kommer garanterat att gå upp i vikt igen och bli ännu fetare efter att ni slutat med skiten.
Man slutar inte med Ozempic, det handlar om livslång medicinering. Om man vill hålla vikten.
Citera
2024-06-16, 17:32
Medlem
Hellmos avatar
Citat:
Man slutar inte med Ozempic, det handlar om livslång medicinering. Om man vill hålla vikten.

Vilket leder till ozempic-face.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in