Du måste vilja sluta för din egen skull och inte för någon annans, annars kommer du alltid att falla tillbaka.
Men visst. Att vilja familjen väl är ju kanske en bra drivkraft. Använd den.
Jag är ganska säker på att din familj egentligen struntar i om du varit nykter i 1 år eller 1 månad så länge nykterheten består. Dom bör förstå att missbrukare ljuger (eller i alla fall döljer sanningen) för att kunna missbruka. Det gör alla.
Det är först när du bestämt dig till 100% du kan ta tag i problemet på riktigt.
Men det går inte att ha en fot kvar i det gamla livet. Bara du själv vet vilka du kan ha kontakt med eller inte och vad som eventuellt kanske kan trigga dig när du är nykter. Allt sånt måste bort.
Du behöver göra större förändringar än att bara sluta för att lyckas behålla din nykterhet.
Du kan kanske inte dricka alkohol heller, eller ens alkoholfri öl osv då det förändrar dig eller påminner om något genom smak, lukt, intryck osv. Allt måste förändras radikalt. Därför måste din vilja att stå emot vara stark.
Jag har en bror som missbrukat större delen av sitt liv.
Två gånger han har lyckats bli drogfri och kunnat vara det under längre tid.
Första gången varade det i 10 år. Nu har han varit drogfri i drygt 8-9 månader efter ett nytt seriöst försök att förändra sitt liv. Att sakta bygga upp nya relationer, bygga upp tillit till familj, att få tillbaka tillit hos sina barn osv. Allt sånt tar tid efter år av missbruk.
Han har ofta trott att han kunnat bli nykter på egen hand, men det har alltid funnits något substitut kvar. ADHD medicin tex. Lagligt men lika skadligt för en missbrukare som vilken annan drog som helst.
Han åkte senast iväg på behandling till ett kristet behandlingshem som drivs av LP-stiftelsen. Dom har verksamhet lite överallt i landet och har bedrivit detta i många år.
Till skillnad mot många andra ställer så vet dom verkligen vad dom sysslar med och det märkts fort.
Efter 3 månader var min bror en helt annan människa. Nästan en person jag inte känner (till det bättre) och nu mår han väldigt bra. Han bor och arbetar i samma stad som han fått behandling. Han arbetar med människor han tycker om, som vet hans situation och som vill hjälpa till att bygga upp honom. Han får även hjälpa andra.
Han åker runt och spelar och sjunger vilket varit en dröm han haft i hela sitt liv. Allt detta genom organisationen som hjälpt honom.
Han får även träffa sina barn igen, även om alla inte ännu vill träffa honom pga år av lögner och svek.
Han ska nu på semester med sitt ena barn för första gången på många år.
Han får hjälp med skuldsanering, tandläkare osv. Allt går i rätt riktning, och då blir det också lättare att leva.
Om nykterheten håller kan bara tiden visa. Men han har fått bra kontakter, träffar dagligen bra folk (som han vill ha kontakt med) och har fått rätt verktyg för att ge nykterheten bra förutsättningar.
Han har även lämnat allt gammalt bakom sig. Allt ifrån stad, gamla vänner, skulder, ångest, lögner osv och börjat om helt från noll.
Det finns inget gammalt kvar och han vet att ingen i hans familj lägger någon skuld på det förflutna utan vill bara se framåt vilket ger honom styrka.
Jag tror du först och främst måste vara ärlig mot dig själv.
Sen bör du skapa en plan, tex med långvarig behandling på en bra plats med bra människor.
Berätta sanningen för dina anhöriga när du är redo att göra angörande förändringar. Dom kan bli besvikna på att du ljugit men är glada att du vill bli drogfri på riktigt.
Vänder dom dig ryggen så är det ju för att dom blir besvikna och inte vågar/orkar lita på dig mer. Då är det ju upp till dig att ändra på det genom att visa att du kan lyckas.
Tid, långsiktighet, ärlighet och beslutsamhet är det som gör dig fri och skapar kärlek och ärlighet både för dig själv och dina nära.
Kan andra så kan du också, om du verkligen vill.
Stort lycka till!
https://www.lp-verksamheten.se/