2024-06-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Norge har en massa skumma importregler och höga tullar på livsmedel av olika slag. De är ej heller med i EU. Allt detta begränsar bredden på livsmedelsutbudet, till närmast "Sovjetnivå" ibland. Jämför gärna en svensk och en norsk livsmedelsbutik, stor skillnad både på bredden och djupet på sortimentet. Tror det är en del av förklaringen. De får helt enkelt försöka jobba med det som står till buds.

Kvalitén på kött, mjölk, ost, ägg, glass, choklad, bröd, fisk etc, etc är mycket högre i Norge. Jävligt dyrt för er, men inte för oss. Det är inte maten som gör att norrbaggar handlar i Sverige, det är billig alkohol och cigg.

Att kebab smakar annorlunda i Norge är egentligen en lång historia, men det är i grunden en manns förtjänst att vi har kebab i Norge. En irakier, Faraj Asmaro som kallas «Kebabkungen». Hans kebab blev standard kan man säga.

Pizza finns i alla möjliga kvalitéer och smaker, man hittar sin favorit helt enkelt. 🤷🏻‍♂️

Gemensamt för nästan alla svenskar är hur otroligt lite ni vet om Norge. 😂
Senast redigerad av Ballalaila 2024-06-22 kl. 21:24.
Citera
2024-06-22, 21:27
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag måste medge att jag inte minns hur den senaste pizzan jag åt i Norge smakade, det var alltför länge sedan men eftersom jag inte minns, var det antagligen ingen större kulinarisk upplevelse. Generellt sett så är Norge dock ett bedrövligt land när det gäller restauranger, som vanligen är så svindyra att till och med norrmännen själva knappt har råd att gå ut.
Jag antar att detta bidragit till att fryst pizza att värma i ugn har blivit Norges nationalrätt.
I Norge går man inte ut och äter lunch, i stället äter man smörgåsar på kontoret. Vidrigt. Jag misstänker att detta påverkar restaurangernas omsättning så att de måste ta ännu mer betalt än sina svenska motsvarigheter för att gå runt. Visserligen har jag ätit väldigt goda fiskrätter i Norge, men notan efteråt har då alltid varit av det slaget att man fått hicka efteråt.
Senast redigerad av Orm Onde 2024-06-22 kl. 21:30.
Citera
2024-06-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenexperten
Har funderat själv länge på detta... rör mig mycket mellan finland och sverige och i finland är pizzan också under all kritik, och det spelar ingen roll vilket hak du går till.
Någon med svar på våran huvudvärk får gärna inflika
Norge och Finland har inte varit öppen för invandring! Pizzan kommer faktiskt från Turkiet och araben!
Citera
2024-06-22, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag måste medge att jag inte minns hur den senaste pizzan jag åt i Norge smakade, det var alltför länge sedan men eftersom jag inte minns, var det antagligen ingen större kulinarisk upplevelse. Generellt sett så är Norge dock ett bedrövligt land när det gäller restauranger, som vanligen är så svindyra att till och med norrmännen själva knappt har råd att gå ut.
Jag antar att detta bidragit till att fryst pizza att värma i ugn har blivit Norges nationalrätt.
I Norge går man inte ut och äter lunch, i stället äter man smörgåsar på kontoret. Vidrigt. Jag misstänker att detta påverkar restaurangernas omsättning så att de måste ta ännu mer betalt än sina svenska motsvarigheter för att gå runt. Visserligen har jag ätit väldigt goda fiskrätter i Norge, men notan efteråt har då alltid varit av det slaget att man fått hicka efteråt.

Det stämmer.
För några år sedan jobbade jag för en firma som hade ca 300 anställda.

Dom hade en stor matsal och några kockar.

Jag frågade om dom hade en matsedel. Så man kunde se vad som skulle serveras kommande veckan.
Det fanns ingen matsedel.

Allt som serverades VARJE DAG för alla anställda va olika sorters bröd och pålägg...

Jag trodde fan inte att det va sant.
Personalen jobbar som satan och så får dom brödskivor till lunch..
Citera
2024-06-22, 22:08
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Kvalitén på kött, mjölk, ost, ägg, glass, choklad, bröd, fisk etc, etc är mycket högre i Norge. Jävligt dyrt för er, men inte för oss. Det är inte maten som gör att norrbaggar handlar i Sverige, det är billig alkohol och cigg.

Att kebab smakar annorlunda i Norge är egentligen en lång historia, men det är i grunden en manns förtjänst att vi har kebab i Norge. En irakier, Faraj Asmaro som kallas «Kebabkungen». Hans kebab blev standard kan man säga.

Pizza finns i alla möjliga kvalitéer och smaker, man hittar sin favorit helt enkelt. 🤷🏻‍♂️

Tror inte kvaliten är bättre bara för att kossa befinner sig i Norge.

Du nämner kött, mjölk, ost etc
Det är ju samma kossor i sverige som i norge.

Bättre ägg? Hur får man bättre kvalite på ägg?

Choklad. Se på ingridienserna.
Ingredienser

Norsk:
Sukker, tørrmelk, kakaosmør, kakaomasse, emulgator
(soyalecitin), aroma

Svensk
Socker, kakaosmör, kakaomassa, VASSLEPULVER (MJÖLK), SKUMMJÖLKSPULVER, SMÖRFETT, VASSLEPRODUKT (MJÖLK), emulgeringsmedel (SOJALECITIN), arom
Citera
2024-06-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Tror inte kvaliten är bättre bara för att kossa befinner sig i Norge.

Du nämner kött, mjölk, ost etc
Det är ju samma kossor i sverige som i norge.

Bättre ägg? Hur får man bättre kvalite på ägg?

Choklad. Se på ingridienserna.
Ingredienser

Norsk:
Sukker, tørrmelk, kakaosmør, kakaomasse, emulgator
(soyalecitin), aroma

Svensk
Socker, kakaosmör, kakaomassa, VASSLEPULVER (MJÖLK), SKUMMJÖLKSPULVER, SMÖRFETT, VASSLEPRODUKT (MJÖLK), emulgeringsmedel (SOJALECITIN), arom

Okej, så ni har NRF i Sverige? Det visste jag inte.
Citera
2024-06-22, 22:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
I Norge äter man inte pizza. Det är lamm eller torsk som gäller, och det är dom jävligt bra på trots hutlösa priser.

Jo kan vara det. Om inte norskarna i regel äter mycket pizza eller kebab kommer det ju inte vara någon särskild stor konkurrens inom just detta. I Sverige är det ju extrem konkurrens därav ett hak som gör dålig kebab/pizza kommer ju inte överleva länge.
Citera
2024-06-22, 22:22
Medlem
Majs på allting är det iaf
Citera
2024-06-22, 22:25
Medlem
Trollet420s avatar
Pizza i Norge är dyr och inte värt pengarna! Men helstekt hälleflundra ja de finns nog ingen som gör det så bra som norrmännen. Alla norska tjejer kan laga mat så beställa pizza behövs knappast
Citera
2024-06-22, 22:33
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Ja du
Många med mig har blivit akut magsjuka efter pizza i Årjäng på gränsen till Norge
Sen biffsladder på tallerken är ju inte vidare
Nä böjd att hålla med
Pizza och kebab i Norge 💀
Magsjuka på gränsen till Norge, då vet man att gränsen är nådd.
Citera
2024-06-22, 22:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Det tror jag är rent skitsnack. Påstår du att vi har låg kvalitet på mjölk, ägg, kött i Sverige? Har du några källor på det? Däremot finns det 10 ggr större utbud i Sverige, så smakar något illa, byter man till något bättre...
Citera
2024-06-22, 22:48
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det tror jag är rent skitsnack. Påstår du att vi har låg kvalitet på mjölk, ägg, kött i Sverige? Har du några källor på det? Däremot finns det 10 ggr större utbud i Sverige, så smakar något illa, byter man till något bättre...

Kött har vi absolut låg kvalitet på i Sverige. Lite bättre än i Norge men fortfarande - total bottennivå. Vårt dyra "premiumkött" skulle knappt gå att sälja i länder som Argentina eller Australien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in