2024-06-22, 17:08
Medlem
Men norrmännen äter väl mer pizza än till och med svenskarna så babbarna har väl hittat det rätta recepten för att falla norrbaggarna på läppen så att säga.
Citera
2024-06-22, 17:10
Medlem
Galejans avatar
Sannolikt handlar det om ingredienser. Eller snarare kvaliteten på ingredienserna. Svensk pizzeriapizza består oftast av de absolut flottigaste och billigaste ingredienserna som går att komma över i den lokala lågprisbutiken. Den superbilliga Goudaosten som köps i block, pressad ”skinka” som påminner om spam och som kommer i enorma korvar och burkchampinjoner som köps i enorma storpack. Resultatet blir den där klassiskt svenska flottpizzan som vi alla älskar, där man får suga upp fettet med hushållspapper om inte pappkartongen ska förvandlas till ostelnad papier mache när man börjar skära i pizzan.

Norrmännen använder sannolikt bättre ingredienser eftersom man inte har tillgång till samma typ av knappt människotjänligt skräp som säljs i Sverige och då smakar naturligtvis också slutresultatet annorlunda. Norrmännen har heller inget att jämföra med. De är vana vid sina varianter, varav en viktig inspiration är Grandiosa fryspizza som är enormt stort i Norge. Det förskjuter liksom hela perspektivet jättemycket.

Jag tror att det åtminstone är en delförklaring.
Senast redigerad av Galejan 2024-06-22 kl. 17:12.
Citera
2024-06-22, 17:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Är det inte en annan sorts mjöl de använder? Och dessutom blandar de väl i den så äckliga brunosten istället för vanlig ost?
Mesost? Det kan inte funka, mesost är himla gott på en färsk limpskiva men jag tror inte den går att smälta.

Jag har aldrig ätit pizza i Norge, det är dessutom säkert 30 år sedan jag var där, men jag minns det som att dom hade rätt bra mat, riktigt fet och god mjölk och fina ingredienser, åtminstone i nordnorge där jag var.
Citera
2024-06-22, 17:15
Medlem
I norge använder dom väl oftare norsk riktig ost istället för den hemsla gmo osten våra snålpizzerior köper och använder.

Ingen riktig pizzeria med värdighet i europa skulle använda denna skitost från holland pizzerior i sverige alltid använder.

Och sen den absout billigaste burkskinkan som inte borde serveras ens för hemlösa.

10år sen använde svenska pizzerior tillåme den äckligaste giftiga kinesiska burkchampinjonen men där har de iallafall bättrat sig och börja använda färska champinjoner oftare.
Citera
2024-06-22, 17:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Är det inte en annan sorts mjöl de använder? Och dessutom blandar de väl i den så äckliga brunosten istället för vanlig ost?
Samma svettiga ostmassa som våra turkpizzerior använder hade de i Trondheim, skillnaden var att det hade ett jävla tortillabröd typ Santa Maria som botten. Var väl inte dåligt, men kändes väldigt ovärt och mätt blev man inte!
Citera
2024-06-22, 17:17
Medlem
MarcusDahlmans avatar
För de inte lika stort problem med illegala invandrare i Norge kan vara en orsak faktiskt.
Någon som vet hur en pizza i Rejkavik smakar? Troligtvis skit också.
Citera
2024-06-22, 17:20
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det här är något jag har funderat på i flera år.

Varför smakar norsk pizza och kebab skit?
Första gången jag prövade en kebab höll jag på att spy.

Och pizzan är hemsk.

Detta gäller vanliga babbepizzerior samt jafs och Peppes.

Är det någon här som vet varför det är så äckligt?
Jag menar inte ens pizzabotten är normal.
Efter 15 min är den seg och smakar tapet.

Kebaben.. Vad är den gjord av? För den smakar då som ruttna köttbullar

Hoppas på svar

För många år sen var jag på Egon i Oslo som jag tyckte gjorde riktigt bra pizzor. Nu finns det även någon Egon i Stockholmstrakten men där har jag aldrig varit.
Citera
2024-06-22, 17:22
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För många år sen var jag på Egon i Oslo som jag tyckte gjorde riktigt bra pizzor. Nu finns det även någon Egon i Stockholmstrakten men där har jag aldrig varit.

Egon i Sverige är totalt värdelöst så jag antar att dem tog med sig sin dåliga matkultur hit.
Citera
2024-06-22, 17:23
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Egon i Sverige är totalt värdelöst så jag antar att dem tog med sig sin dåliga matkultur hit.

Oki, då behöver man inte söka upp det stället då. I norge var pizzan iallafall riktigt god.
Citera
2024-06-22, 17:24
Medlem
Ja du
Många med mig har blivit akut magsjuka efter pizza i Årjäng på gränsen till Norge
Sen biffsladder på tallerken är ju inte vidare
Nä böjd att hålla med
Pizza och kebab i Norge 💀
Citera
2024-06-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
10år sen använde svenska pizzerior tillåme den äckligaste giftiga kinesiska burkchampinjonen men där har de iallafall bättrat sig och börja använda färska champinjoner oftare.
Det är mer gift (fenylhydrazin) i färska champinjoner än i konserverade.

För övrigt har jag aldrig testat pizza i Norge, men gissar att kanske degen är annorlunda. Kanske de använder bakpulver, hjorthornssalt och annat i kombination med mindre mängd jäst för att förenkla och snabba på processen.
Senast redigerad av Burninator 2024-06-22 kl. 17:33.
Citera
2024-06-22, 17:31
Bannlyst
Svensk pizza smaka skit numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här