2016-09-28, 22:55
Medlem
Har problem med att kissa och sökte vårdhjälp för det. Fick komma till läkaren och förklara mitt problem. Ska på en ultraljudsundersökning, lämna urinprov och göra en miktionslista.

Ni som gjort en miktionslista, hur gjorde ni? Funderar på att bara hitta på mängd och bara skriva ner på listan. Vet att det är för mitt bästa men jag klarar bara inte av att tänka på hur jag ska göra.

Vill spränga mig själv bara jag tänker på det.
Citera
2024-06-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Har problem med att kissa och sökte vårdhjälp för det. Fick komma till läkaren och förklara mitt problem. Ska på en ultraljudsundersökning, lämna urinprov och göra en miktionslista.

Ni som gjort en miktionslista, hur gjorde ni? Funderar på att bara hitta på mängd och bara skriva ner på listan. Vet att det är för mitt bästa men jag klarar bara inte av att tänka på hur jag ska göra.

Vill spränga mig själv bara jag tänker på det.

Ska själv göra en miktionslista efter att haft problem med att kissa.
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här om någon annan gjort det.

Det är 3 saker man ska fylla i

1, Urinmängd

2, läckage

3, trängningar

Urinmängd och läckage förstår jag precis vad dom menar.

Man ska vid trängningar fylla i antingen svaga eller starka trängningar.

Men trängningar, vad menas med detta?

Är det svaga eller starka strålar eller vad menas?
Citera
2024-06-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildAses
Ska själv göra en miktionslista efter att haft problem med att kissa.
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här om någon annan gjort det.

Det är 3 saker man ska fylla i

1, Urinmängd

2, läckage

3, trängningar

Urinmängd och läckage förstår jag precis vad dom menar.

Man ska vid trängningar fylla i antingen svaga eller starka trängningar.

▶Men trängningar, vad menas med detta?

Är det svaga eller starka strålar eller vad menas?

▶Det handlar om att få grepp över, om du som individ, besväras eller har en överaktiv Urinblåsa och som leder till täta trängningar, det vill säga, ett behov av att ofta behöva kasta vatten, speciellt då, under nattetiden.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2024-06-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
▶Det handlar om att få grepp över, om du som individ, besväras eller har en överaktiv Urinblåsa och som leder till täta trängningar, det vill säga, ett behov av att ofta behöva kasta vatten, speciellt då, under nattetiden.

Mvh/
@JokerMannen

Förstod att det handlar om att få en översikt över mina problem med att kissa.

En miktionslista ser ut såhär https://distriktslakare.com/wp-conte...tionslista.pdf

Vad som menas med dom första två, dvs urinmängd och läckage förstår jag, men den tredje trängningar fattar jag inte.

Vad menas med 1 plus svaga och 2 plus starka?

Känner mig så jävla korkad men jag fattar fortfarande inte
Citera
2024-06-23, 10:27
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

En miktionslista ser ut såhär https://distriktslakare.com/wp-conte...tionslista.pdf

Vad som menas med dom första två, dvs urinmängd och läckage förstår jag, men den tredje trängningar fattar jag inte.

Trängningar är känslan att man mer eller mindre akut måste kissa (eller i andra fall bajsa). Urgency säger man på engelska. I normala fall kommer kissnödighetskänslan successivt, i intervaller, så att man kan planera sitt toalettbesök ganska lugnt. Kommer man på lite akut att man är kissnödig kanske det är ett plus (+). Om man helt plötsligt blir akut kissnödig och måste springa på toa lär det vara två plus (++).
Citera
2024-06-23, 14:13
Medlem
Citat:

▶Som några exempel enligt nedan sett.

▶Klockan 06:00 samt morgontid, Urinerar du en mängd av 4 deciliter Urin och detta sker då utan några problem, det vill säga, du tömmer din Urinblåsa på ett normalt sätt.

▶Klockan 08:00 har du en svag trängning från din Urinblåsa och Urinerar 1 deciliter Urin, det betyder,
1 deciliter Urinmängd och [ + 1 ]

▶Tillägg till det ovan skrivna ... Du har alltså en svag trängning från Urinblåsan och därefter sker en Urin-blåse-tömning av endast 1 deciliter Urin.

▶Klockan 10:00 Urinerar du 3 deciliter Urin och, före det, att du tömmer blåsan, så upptäcker du att det droppar svagt från Uringången eller, så upptäcker du, att du är fuktig i dina kalsonger eller, att du också är mycket våt i kalsongerna.

▶Enligt det ovan skrivna så betyder droppar från Uringången före blås-tömning [ + 1 ]

Är du däremot sagt istället fuktig i dina kalsonger före blås-tömningen så är det [ + 2 ] och slutligen sagt, är du våt i kalsongerna före blås-tömning är det [ + 3 ]

▶Klockan 12:00 Urinerar du 6 deciliter, och har före blås-tömningen starka trängningar från Urinblåsan vilket betyder [ + 2 ]

▶Har du svaga trängningar från Urinblåsan före blås-tömningen och då, oavsett mängden av Urin som uttöms vid det aktuella tillfället, så noteras detta som [ + 1 ]

▶Har du däremot ovan skrivet starka trängningar från Urinblåsan före blås-tömning, så noteras det som [ + 2 ]

[ + 2 ] handlar om att känna, att sin Urinblåsa är på väg att sprängas, det vill säga, folk brukar uttrycka sig med orden " Jag är Spräng-kissenödig " ... eller ... " Det känns som att blåsan snart spricker "

▶Miktionslistan skall visa den totala volymen av en individs Urin-mängd per dygn, till exempel, 26,5 deciliter och, Urin-frekvens, till exempel, 10 Urin-blåse-tömningar totalt per 24 timmar och därtill skall noteras, om individen upplever en svag trängning från sin Urinblåsa före blås-tömning, det vill säga [ + 1 ] eller, om individen upplever en stark trängning före det att vatten-kastningen ägar rum, det vill säga,
då noteras det som [ + 2 ]

Extra tillägg: En överaktiv Urinblåsa leder oftast till starka trängningar strax före blås-tömningen skall äga rum.

Mvh/
@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in