Citat:
Ursprungligen postat av
WildAses
Förstod att det handlar om att få en översikt över mina problem med att kissa.
En miktionslista ser ut såhär
https://distriktslakare.com/wp-conte...tionslista.pdf
Vad som menas med dom första två, dvs urinmängd och läckage förstår jag, men den tredje trängningar fattar jag inte.
Vad menas med 1 plus svaga och 2 plus starka?
Känner mig så jävla korkad men jag fattar fortfarande inte
▶Som några exempel enligt nedan sett.
▶Klockan 06:00 samt morgontid, Urinerar du en mängd av 4 deciliter Urin och detta sker då utan några problem, det vill säga, du tömmer din Urinblåsa på ett normalt sätt.
▶Klockan 08:00 har du en svag trängning från din Urinblåsa och Urinerar 1 deciliter Urin, det betyder,
1 deciliter Urinmängd och [ + 1 ]
▶Tillägg till det ovan skrivna ... Du har alltså en svag trängning från Urinblåsan och därefter sker en Urin-blåse-tömning av endast 1 deciliter Urin.
▶Klockan 10:00 Urinerar du 3 deciliter Urin och, före det, att du tömmer blåsan, så upptäcker du att det droppar svagt från Uringången eller, så upptäcker du, att du är fuktig i dina kalsonger eller, att du också är mycket våt i kalsongerna.
▶Enligt det ovan skrivna så betyder droppar från Uringången före blås-tömning [ + 1 ]
Är du däremot sagt istället fuktig i dina kalsonger före blås-tömningen så är det [ + 2 ] och slutligen sagt, är du våt i kalsongerna före blås-tömning är det [ + 3 ]
▶Klockan 12:00 Urinerar du 6 deciliter, och har före blås-tömningen starka trängningar från Urinblåsan vilket betyder [ + 2 ]
▶Har du svaga trängningar från Urinblåsan före blås-tömningen och då, oavsett mängden av Urin som uttöms vid det aktuella tillfället, så noteras detta som [ + 1 ]
▶Har du däremot ovan skrivet starka trängningar från Urinblåsan före blås-tömning, så noteras det som [ + 2 ]
[ + 2 ] handlar om att känna, att sin Urinblåsa är på väg att sprängas, det vill säga, folk brukar uttrycka sig med orden " Jag är Spräng-kissenödig " ... eller ... " Det känns som att blåsan snart spricker "
▶Miktionslistan skall visa den totala volymen av en individs Urin-mängd per dygn, till exempel, 26,5 deciliter och, Urin-frekvens, till exempel, 10 Urin-blåse-tömningar totalt per 24 timmar och därtill skall noteras, om individen upplever en svag trängning från sin Urinblåsa före blås-tömning, det vill säga [ + 1 ] eller, om individen upplever en stark trängning före det att vatten-kastningen ägar rum, det vill säga,
då noteras det som [ + 2 ]
Extra tillägg: En överaktiv Urinblåsa leder oftast till starka trängningar strax före blås-tömningen skall äga rum.
Mvh/
@JokerMannen