2024-06-22, 16:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Lär ju vinna ligan varje år som dom gjort 12 år i rad men blir ju jävligt kul att spela med ett hemmapubliksnitt på 1500
Blir kul för Kurtulus
Som Bulgariens version av Häcken...fast med skillnaden att dom lär ta guldet.
2024-06-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Som Bulgariens version av Häcken...fast med skillnaden att dom lär ta guldet.

Ungefär Fast till och med Häcken har ett högre publiksnitt
2024-06-22, 16:22
Medlem
trazkeis avatar
25 milj kr för Kurtlusen alltså? Det är väl en rimlig prislapp ändå.
2024-06-22, 16:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
25 milj kr för Kurtlusen alltså? Det är väl en rimlig prislapp ändå.
Var väl tal om 30M i vintras, innan hjärnskakningen satte stopp, så ja.

Tanken från både Kurtulus och hans stall samt Hammarby har varit att det skall vara en högst temporär mellanlandning i en klubb som spelar CL kval (varje år) och därför har Hammarby jobbat in en "hög vidareförsäljningsklausul".

Troligtvis så står Kurtulus ut även i Bulgariska ligan, så får man se hur långt det räcker.

Skönt att det äntligen löst sig iaf.
2024-06-22, 16:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Så här i efterhand så får det väl ses som ett felbeslut att inte byta inför säsongen.

Vad menar man egentligen med träningskultur? Är det att man ska träna mer och intensivare. Jag hörde en träningspod kring friidrott inför OS. Där gick snacket mer om att verkligen träna effektivt men framförallt kortare pass och sedan se till återhämtningen mellan passen blev tillräcklig. Att "nöta på längre pass" är inget man gör under tävlingssäsong.
Captain hindsight är naturligtvis verboten. Under dom omständigheter som rådde när vi gick in i säsongen var det korrekt att låta Henning testa på riktigt.

Träningskultur är när man injicerar allt man kan få tag på ifrån gamla Sovjetunionen och står och gör bicepscurls med så mycket vikter på stången att skiten ser ut att den kommer brytas på mitten när som helst

Nåväl, detta kommer nog bli än mer kontroversiellt än att kalla Bajen-modellen för skit, särskilt eftersom jag är helt övertygad om att det finns flera här inne som tränar aktivt och kan ha helt skilda åsikter i ämnet. Enligt mig är träning oerhört individuellt, och kopplat till genetik, vilket betyder att det finns lika många sätt att träna på som det finns folk i gymmet. Jag tror dock det är tämligen okontroversiellt att säga att generellt bör man träna efter den funktion man söker efter. Att träna uthållighet och träna styrka är två helt olika mål som man når med ganska olik typ av träning. Styrketräning gör man med högre vikter, mindre reps, färre sets, och med längre vila mellan passen än om du vill bygga uthålliga muskler. Fotbollsspelare har dessutom träningspass med boll som ska räknas in i ekvationen. En fotbollsspelare kommer ha ett helt annat träningsprogram mot vad en friidrottare har. Även inom friidrotten är det enorma skillnader i hur man tränar mellan de olika grenarna.

Korta pass låter i mina öron som dom kör styrketräning för att bygga på sig mer muskelmassa. Känns spontant inte helt rätt under en brinnade säsong för en fotbollsspelare. Under försäsong kan man liksom packa på mer muskler, och växa, under säsongen är det nog bättre att träna för att behålla det man har och bygga en mer uthållig och atletisk kropp. Det är väl lite detta Berntsen varit inne på som jag förstått det? Flera pass om dagen, sova på plats, köra igen. Sen har det väl varit snack om att även värva in spelare med rätt inställning till träning, rätt ålder und so weiter.. Jag kan naturligtvis ha fel, men detta är min take av vad som menas med träningskultur.
2024-06-22, 22:41
Medlem
eternussermos avatar
Modesto tydligen aktuell för en svårstavad polsk klubb
2024-06-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Captain hindsight är naturligtvis verboten. Under dom omständigheter som rådde när vi gick in i säsongen var det korrekt att låta Henning testa på riktigt.

Träningskultur är när man injicerar allt man kan få tag på ifrån gamla Sovjetunionen och står och gör bicepscurls med så mycket vikter på stången att skiten ser ut att den kommer brytas på mitten när som helst

Nåväl, detta kommer nog bli än mer kontroversiellt än att kalla Bajen-modellen för skit, särskilt eftersom jag är helt övertygad om att det finns flera här inne som tränar aktivt och kan ha helt skilda åsikter i ämnet. Enligt mig är träning oerhört individuellt, och kopplat till genetik, vilket betyder att det finns lika många sätt att träna på som det finns folk i gymmet. Jag tror dock det är tämligen okontroversiellt att säga att generellt bör man träna efter den funktion man söker efter. Att träna uthållighet och träna styrka är två helt olika mål som man når med ganska olik typ av träning. Styrketräning gör man med högre vikter, mindre reps, färre sets, och med längre vila mellan passen än om du vill bygga uthålliga muskler. Fotbollsspelare har dessutom träningspass med boll som ska räknas in i ekvationen. En fotbollsspelare kommer ha ett helt annat träningsprogram mot vad en friidrottare har. Även inom friidrotten är det enorma skillnader i hur man tränar mellan de olika grenarna.

Korta pass låter i mina öron som dom kör styrketräning för att bygga på sig mer muskelmassa. Känns spontant inte helt rätt under en brinnade säsong för en fotbollsspelare. Under försäsong kan man liksom packa på mer muskler, och växa, under säsongen är det nog bättre att träna för att behålla det man har och bygga en mer uthållig och atletisk kropp. Det är väl lite detta Berntsen varit inne på som jag förstått det? Flera pass om dagen, sova på plats, köra igen. Sen har det väl varit snack om att även värva in spelare med rätt inställning till träning, rätt ålder und so weiter.. Jag kan naturligtvis ha fel, men detta är min take av vad som menas med träningskultur.
Den jag hörde var Andreas Almgren (nästan högerback i AIK) om hans tröskelträning i Sporthus-podden. Men det finns mer om man vill fördjupa sig i "träningskultur".

Jag tänker att "kultur" till stor del är att vara påkopplad och fokuserad på varje delmoment snarare än träningsmängd - men vad vet jag.

Andreas
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/xm3BxX/andreas-almgren-om-att-sluta-med-fotboll-i-aik

https://pca.st/episode/bf8d7461-652e-4d63-955b-5ad45b0d5a81

https://pca.st/episode/2583ff04-d5ca-48bf-aa5c-345fc7317611

På samma tema finns Nils van der Poel med ytterligare en träningsdimension.
2024-06-23, 09:46
Medlem
eternussermos avatar
Nanasi, på flashback mer känd som duschbajsaren, aktuell för PSV för 80 bajenmiljoner.
2024-06-23, 18:27
Medlem
eternussermos avatar
Billborn till baksidan?
2024-06-24, 15:53
Medlem
Valvantos avatar
Victor Eriksson i slutförhandlingar med oss. Bra ersättare för Kurtan!
2024-06-25, 08:47
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Victor Eriksson i slutförhandlingar med oss. Bra ersättare för Kurtan!
Klar nu enligt Disco.
2024-06-25, 10:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Billborn till baksidan?
Klart nu, 3.5 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto