Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Så här i efterhand så får det väl ses som ett felbeslut att inte byta inför säsongen.
Vad menar man egentligen med träningskultur? Är det att man ska träna mer och intensivare. Jag hörde en träningspod kring friidrott inför OS. Där gick snacket mer om att verkligen träna effektivt men framförallt kortare pass och sedan se till återhämtningen mellan passen blev tillräcklig. Att "nöta på längre pass" är inget man gör under tävlingssäsong.
Captain hindsight är naturligtvis verboten. Under dom omständigheter som rådde när vi gick in i säsongen var det korrekt att låta Henning testa på riktigt.
Träningskultur är när man injicerar allt man kan få tag på ifrån gamla Sovjetunionen och står och gör bicepscurls med så mycket vikter på stången att skiten ser ut att den kommer brytas på mitten när som helst
Nåväl, detta kommer nog bli än mer kontroversiellt än att kalla Bajen-modellen för skit, särskilt eftersom jag är helt övertygad om att det finns flera här inne som tränar aktivt och kan ha helt skilda åsikter i ämnet.
Enligt mig är träning oerhört individuellt, och kopplat till genetik, vilket betyder att det finns lika många sätt att träna på som det finns folk i gymmet. Jag tror dock det är tämligen okontroversiellt att säga att
generellt bör man träna efter den funktion man söker efter. Att träna uthållighet och träna styrka är två helt olika mål som man når med ganska olik typ av träning. Styrketräning gör man med högre vikter, mindre reps, färre sets, och med längre vila mellan passen än om du vill bygga uthålliga muskler. Fotbollsspelare har dessutom träningspass med boll som ska räknas in i ekvationen. En fotbollsspelare kommer ha ett helt annat träningsprogram mot vad en friidrottare har. Även inom friidrotten är det enorma skillnader i hur man tränar mellan de olika grenarna.
Korta pass låter i mina öron som dom kör styrketräning för att bygga på sig mer muskelmassa. Känns spontant inte helt rätt under en brinnade säsong för en fotbollsspelare. Under försäsong kan man liksom packa på mer muskler, och växa, under säsongen är det nog bättre att träna för att behålla det man har och bygga en mer uthållig och atletisk kropp. Det är väl lite detta Berntsen varit inne på som jag förstått det? Flera pass om dagen, sova på plats, köra igen. Sen har det väl varit snack om att även värva in spelare med rätt inställning till träning, rätt ålder und so weiter.. Jag kan naturligtvis ha fel, men detta är min take av vad som menas med träningskultur.