Citat:
Ursprungligen postat av
Dick-Jerker
Om man skulle känna att det kittlar i halsen lite grann och tar ett snabbtest från Apoteket som visar att man har COVID-19. Vilka mediciner finns att ta som förhindrar att sjukdomen förvärras så till den milda grad att man tvingas uppsöka sjukvård? Jag är själv inte sjuk men man vill ju vara förberedd ifall man skulle bli...
Jag känner till Hydroxiklorokin och Ivermektin... två läkemedel där biverkningar är sällsynta och har säkerhetsprofiler som t.o.m. tillåter profylaktisk användning. Tyvärr är dessa preparat receptbelagda i Sverige och jag tror ingen läkare här är beredd att skriva ut det mot COVID-19 (trots att en stor del av all utskrivning av läkemedel sker off label).
Så min fråga är... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?
Vadå behandla?
Covid-19 är sedan Omicron blev aktuellt mycket likt en vanlig förkylning och de flesta märker inte så mycket av den.
Är du sjuk sedan tidigare med nedsatt immunförsvar kanske även en vanlig förkylning är besvärlig men inget extra behövs för Covid-19 numera.
Troligen kan biverkningar av olika mediciner vara allvarligare än några dagar med Covid-19.
Sköter man sin kropp så är det inget problem.
Jag hade lätt förkylning i våras och något ont i halen förra veckan. Kan ha varit Covid-19 men inte katten testar man sig för sådant.
Förkylning som förkylning.
OBS så var det inte under 2020 då covid kunde bli riktigt allvarligt även mot sunda friska personer.
Slappna du av och ta en promenad i solskenet, bra "medicin"