• 1
  • 2
2024-06-22, 14:39
Medlem
Om man skulle känna att det kittlar i halsen lite grann och tar ett snabbtest från Apoteket som visar att man har COVID-19. Vilka mediciner finns att ta som förhindrar att sjukdomen förvärras så till den milda grad att man tvingas uppsöka sjukvård? Jag är själv inte sjuk men man vill ju vara förberedd ifall man skulle bli...

Jag känner till Hydroxiklorokin och Ivermektin... två läkemedel där biverkningar är sällsynta och har säkerhetsprofiler som t.o.m. tillåter profylaktisk användning. Tyvärr är dessa preparat receptbelagda i Sverige och jag tror ingen läkare här är beredd att skriva ut det mot COVID-19 (trots att en stor del av all utskrivning av läkemedel sker off label).

Så min fråga är... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?
Citera
2024-06-22, 14:47
Nej
Citera
2024-06-22, 14:49
Avstängd
Comitiums avatar
[quote=Dick-Jerker|88657640]Om man skulle känna att det kittlar i halsen lite grann och tar ett snabbtest från Apoteket som visar att man har COVID-19. Vilka mediciner finns att ta som förhindrar att sjukdomen förvärras så till den milda grad att man tvingas uppsöka sjukvård? Jag är själv inte sjuk men man vill ju vara förberedd ifall man skulle bli...

Jag känner till Hydroxiklorokin och Ivermektin... två läkemedel där biverkningar är sällsynta och har säkerhetsprofiler som t.o.m. tillåter profylaktisk användning. Tyvärr är dessa preparat receptbelagda i Sverige och jag tror ingen läkare här är beredd att skriva ut det mot COVID-19 (trots att en stor del av all utskrivning av läkemedel sker off label).

Så min fråga är... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?[/QUOT

Det bästa är förstås att du vaccinerar dig om du är lite till åren eller eljest "skör" som det heter.

Annars gäller att tvätta händerna med tvål och vatten och att aldrig peta dig i näsan o.s.v.

Ett gott råd är att hålla lite avstånd där det är möjligt så minskar i alla fall riskerna att smittas.

Munskydd har man om man är sjuk så att man minskar risken att smitta andra. Men man skyddas inte av munskydd.
Citera
2024-06-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det bästa är förstås att du vaccinerar dig om du är lite till åren eller eljest "skör" som det heter.

Annars gäller att tvätta händerna med tvål och vatten och att aldrig peta dig i näsan o.s.v.

Ett gott råd är att hålla lite avstånd där det är möjligt så minskar i alla fall riskerna att smittas.

Munskydd har man om man är sjuk så att man minskar risken att smitta andra. Men man skyddas inte av munskydd.
Nu var ju det inget svar på frågan. Även "vaccinerade" kan få COVID-19.

Min fråga var alltså... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?
Citera
2024-06-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Inget går upp mot Ivermektin! Åsnorna skriar av förtjusning när veterinären kommer med undermedlet.

Jag noterar att du undviker att svara på frågan... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?

En kort rolig anekdot utspelar sig på ett franskt äldreboende våren 2020 i samband med att den första Covid-vågen kom när så många gamla dog. Strax innan hade äldreboendet drabbats av skabb så alla äldre samt personal på boendet behandlades med Ivermectin för att få bukt med utbrottet. Det skulle visa sig att läkare var förvånade över att bara 1,4 procent på boendet fick Covid jämfört med 22,6 procent på andra äldreboenden i regionen. Dessutom... och det här är helt otroligt... inte en enda patient på det Ivermektinbehandlade äldreboendet behövde syre, ingen lades in på sjukhus och ingen dog. På de övriga äldreboendena dog 4,9 procent av de Covid-drabbade.

Här kan man läsa om händelsen (på franska).
https://www.sciencedirect.com/scienc...5196382030627X

Ha en alldeles fantastisk dag... /D-J 🙂
Citera
2024-06-22, 15:23
Medlem
Shitnuggets avatar
https://www.lifesciencesweden.se/art...a_dodat_17_000

Citat:
I början av pandemin fick klorokin och hydroxiklorokin, läkemedel som normalt används mot bland annat malaria och ledgångsreumatism, stor uppmärksamhet som potentiellt effektiv behandling mot covid-19.

En av dem som gav näring åt intresset var USA:s dåvarande president Donald Trump, som våren 2020 upprepade gånger förespråkade substansen både som förebyggande och som behandling av covid-19 – trots att inga kliniska belägg fanns och trots avrådan från hans egna myndigheter, bland annat FDA.

Studier visade snart att behandlingen inte hade någon effekt mot covid-19. Däremot kan substansen ge allvarliga biverkningar, bland annat i form av rubbningar av hjärtrytmen.

En metaanalys kom senare fram till att intag av klorokin kunde kopplas till en 11-procentigt förhöjd dödlighet hos sjukhusinlagda covidpatienter.

Trams-tråd för att promota det sedvanliga foliehattsdravlet förklätt som en frågeställning.
Citera
2024-06-22, 15:23
Medlem
Patrik2108s avatar
Paxlovid
Citera
2024-06-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Paxlovid
Paxlovid kostar 10.000kr per behandling och är inget man tar för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård.
https://www.apoteket.se/produkt/paxl...ister-1561514/

Frågan kvarstår... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?
Citera
2024-06-22, 15:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Om man skulle känna att det kittlar i halsen lite grann och tar ett snabbtest från Apoteket som visar att man har COVID-19. Vilka mediciner finns att ta som förhindrar att sjukdomen förvärras så till den milda grad att man tvingas uppsöka sjukvård? Jag är själv inte sjuk men man vill ju vara förberedd ifall man skulle bli...

Så min fråga är... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?
Vadå behandla?
Covid-19 är sedan Omicron blev aktuellt mycket likt en vanlig förkylning och de flesta märker inte så mycket av den.
Är du sjuk sedan tidigare med nedsatt immunförsvar kanske även en vanlig förkylning är besvärlig men inget extra behövs för Covid-19 numera.
Troligen kan biverkningar av olika mediciner vara allvarligare än några dagar med Covid-19.

Sköter man sin kropp så är det inget problem.
Jag hade lätt förkylning i våras och något ont i halen förra veckan. Kan ha varit Covid-19 men inte katten testar man sig för sådant.
Förkylning som förkylning.

OBS så var det inte under 2020 då covid kunde bli riktigt allvarligt även mot sunda friska personer.
Slappna du av och ta en promenad i solskenet, bra "medicin"
Citera
2024-06-22, 22:03
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Jag noterar att du undviker att svara på frågan... finns det läkemedel bättre än t.ex. Ivermektin och Hydroxiklorokin för att behandla COVID-19 i ett tidigt stadium, innan det blir så allvarligt att man behöver uppsöka sjukvård?

En kort rolig anekdot utspelar sig på ett franskt äldreboende våren 2020 i samband med att den första Covid-vågen kom när så många gamla dog. Strax innan hade äldreboendet drabbats av skabb så alla äldre samt personal på boendet behandlades med Ivermectin för att få bukt med utbrottet. Det skulle visa sig att läkare var förvånade över att bara 1,4 procent på boendet fick Covid jämfört med 22,6 procent på andra äldreboenden i regionen. Dessutom... och det här är helt otroligt... inte en enda patient på det Ivermektinbehandlade äldreboendet behövde syre, ingen lades in på sjukhus och ingen dog. På de övriga äldreboendena dog 4,9 procent av de Covid-drabbade.

Här kan man läsa om händelsen (på franska).
https://www.sciencedirect.com/scienc...5196382030627X

Ha en alldeles fantastisk dag... /D-J 🙂

Både de amerikanska och europeiska läkemedelsmyndigheterna varnar för att använda Ivermektin mot Covid 19. Det räcker för mig.

Här en artikel med info från Läkemedelsverket om en del studier som gjorts.

https://www.lakemedelsvarlden.se/ema...-mot-covid-19/
Citera
2024-06-22, 23:40
Medlem
Citat:

Vad jag har hört är det bra med kollodialt silver och astmamedicin under infektion. Kanske även HIV-medicin pga den antivirala effekten.
Citera
2024-06-23, 00:11
Medlem
Det enkla svaret är nej, det finns inget receptfritt som hjälper eller hindrar mot att en virusinfektion har sitt sedvanliga förlopp. Det receptbelagda du pratar om har heller ingen bevisad effekt.

Du kan iallafall trösta dig med att covidviruset liksom många andra virus med tiden utvecklats till att bli mer smittsamt och mindre farligt. Det är förmodligen rätt många idag som inte inser att de har covid utan tror det är en vanlig förkylning.

Jag har vid det här laget haft covid tre gånger. Första gången (våren 2022, förmodligen bland de första i Sverige som hade det) var som mitt livs värsta influensa i tre dagar, hög feber, ont i hela kroppen, noll matlust och i ca fyra veckor efter blev jag andfådd av att promenera hundra meter, fuckat smak- och luktsinne i ett år efter. Andra gången (sommaren 2023) var det som en brutal förkylning där jag var märkbart sjuk i två veckor och sedan lite småhängig och småsjuk i två veckor. Tredje gången (tidigare i år) var mest som en lite längre förkylning med tappat smaksinne, det var över på två veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in